Re: Dags att serva pärlan [RC36]
Postat: ons feb 07, 2018 12:50
Men hallå!
Japp japp...men svarten triggade mig...adrian_vg skrev:Men hallå!
Kopplingsvätska: Samma som i bromsarna, men enklare att göra.lappen skrev:Japp japp...men svarten triggade mig...adrian_vg skrev:Men hallå!
För att då återgå till ämnet. Finns säkert skrivet, men skall byta stift, luftfilter, olja/filter. Dessa pryttlar ligger hemma och väntar.
Bromsvätska bytte jag förra året både bak och fram .Tänkte byta kopplingsoljan i år, det är väl samma som i broms (?). Såg nåt som såg ut som en luftningsnippel på vänster sida bakom sidokåpan.
Kylvätska, hur knepigt är det att byta?
Ja, ja skyll på mig bara...Japp japp...men svarten triggade mig...
Lite småtrångtbökigt på en del ställen, men annars väldans enkelt.Kylvätska, hur knepigt är det att byta?
"häng med nu Katten, det svänger ju"Men hallå!
Vet inte hur oljekylarfästet ser ut på 36;an men på min var det ett pita att få ur tändstiftshatten på fyran pga att fästet satt så f-tigt till. Tillverkade ett substitut i glassbytteplast och jag tror det blir hållbart. Inga stora krafter som kräver en hållare i stålplåt.lappen skrev:Imorgon skall tändstift mm bytas. Tänkte följa viewtopic.php?f=20&t=4466
Men hur byta luftfilter? Sitter väl under tanken, så den måste väck? Måste jag tömma den då?
Donner skrev:Ett tips är att använda verktygen som finns under sadeln, dom är anpassade till just den hojen
HandLegger skrev:Hittade ingen guide här. Jag bytte stift idag så jag tänkte att jag kunde lägga ut hur jag gjorde.
1. Bort med de stora kåporna på båda sidor.
2. Lossa bulten bak på tanken och lyft den 5-6 cm i bakkant.
3. Lossa kylarens nedankant. Det är endast en skruv o den sitter på vänster sida.
4. Spänn upp kylaren framåt med buntband, jag fäste i gaffelbenen.
5. Skruva bort fläkten. 3 skruvar och en kabel. Låt fläkten hänga medan du mekar.
6. Nu kan du komma åt både fram o bak att ta bort tändhattarna och byta stift.
7. Montera tillbaka i omvänd ordning.
Klart!
I min servicemanual står det att man måste ta bort tanken för att byta de främre stiften. Helt onödigt, det räcker att svänga fram kylaren lite.
Av någon anledning blir vätskan till kopplingen svartare än den i bromsarna. Den enda anledningen jag kan komma att tänka på är at den påverkas av motorns värme.lappen skrev:Sedan när jag ändå var i farten så bytte jag kopplingsvätska, och rengjorde behållare, och det behövdes sannerligen. Fy fasiken var mycket mög det var i den... Tidigare skött service på denna hojen verkar ha varit klart selektiv...bromsvätskan bytte jag förra året, och den såg sorglig ut den med i behållaren.
När jag tar ut moppen nu efter två års stillestånd så ska det vara torrt och gatorna soppadeTog sedan en sväng ned till macken och kollade däcktrycket. Var så regnigt och kallt att det inte blev mera kört idag.
Tomgångsjustering.Vet inte om jag frågat innan, men vad tusan är denna kran/vred? Sitter på vänster sidan snett uppåt/framåt ovanför kopplingen.
Fast detta var inte svart, utan typ brons/rost färgat..? Skulle tagit bilder, men var så sketen... Nåja, nu är det rengjort iafTyrannosaurus skrev:Av någon anledning blir vätskan till kopplingen svartare än den i bromsarna. Den enda anledningen jag kan komma att tänka på är at den påverkas av motorns värme.
Tyrannosaurus skrev:Tomgångsjustering.
Hydraulvätskor varierar i färg. Det enda gemensamma man kan säga om dem tror jag är att de ska vara klara. Då är de okej.lappen skrev:Fast detta var inte svart, utan typ brons/rost färgat..? Skulle tagit bilder, men var så sketen... Nåja, nu är det rengjort iaf
På rc36/1 så sitter kranen på vänster kåpa och det är två vajrar som går till en löptrissa på såskranen, ett djäkla dribbel ibland när man ska lossa tanken. Man får använde den medföljande lyftbygeln som sätts i hålen för tankfästet och sedan i lugn och ro lossa allt.Ska finnas en kran under tanken. Stäng den. Sen är det bara att skruva bort och lyfta
Det är en av anledningarna att det heter faktiskt "bromsvätska", inte som i folkmun felaktigt nämns "Bromsolja" och vanligtvis så är det någon sorts mineralvätska eller något silikonbaserad fluidium. och man har samma vätska i både broms och koppling, så att den svartnar snabbare på kopplingen kan nog mycket väl bero på Ödlans förklaring, med att den utsätts för mera värme..ska det vara vanlig hydraultvätska i bromsarna.
Alla bromsvätskor ändrar färg. Jag har testat ett antal märken, billiga, dyra, mineral, syntet, blå, bruna, klara, Motul, Castrol, DOT 3, 4, 5.1, 5.0 silikon (på äldre tidigare hojar). Allt mörknar.adrian_vg skrev:Hydraulvätskor varierar i färg. Det enda gemensamma man kan säga om dem tror jag är att de ska vara klara. Då är de okej.
Vissa hydraulvätskor mörknar när de tagit upp tillräckligt med vatten, ett klart tecken på att ett byte behövs.
En del hydraulvätskor verkar mörka, tills man tar upp den svarta gummipluppen ur behållaren!
Andra hydraulvätskor ändrar inte färg, så där får man hålla koll på ett byte vartannat år eller så själv.
Jo.Är inte bromsvätska DOT 5.0 just silikonbaserad?
Det finns både för- och nackdelar med silikonbaserade DOT 5.0, men jag tycker nackdelarna överväger. Till att börja med så är det inte svårare att lufta ett system med DOT 5.0, bara kladdigare, vilken är en av nackdelarna. I övrigt.Edit2: Å ena sidan är DOT 5 hydrofobisk, den tar inte upp vatten, men kan ta upp luft(?), vilket gör att de inte ska användas i bromssystem med ABS (och är svårluftat dessutom).