Sida 1 av 1

Batteristrul?

Postat: lör dec 17, 2016 17:51
av Råttis
Hepp!

Har inte kört moppe på ett tag, så tänkte jag får ladda batteriet nu....

1) Kontrollerade med Ctek anslutning med de där lysdioderna som berättar hur laddningen är...
2) Visade rött==> Måste laddas....
3) Kontrollerade att allt var bortkopplad och startade laddningen med en Optimate III ST...
4) Såg senare att det OK-lampan lös med ett grönt fint sken.
5) koppla bort allt men och lät batteriet vara...
6) Idag ett antal dagar senare (max en vecka) så kopplade jag in den fina Ctek anslutningen igen för att kolla samt börja koppla in sakerna från MC:n
7) Dioden RÖD lös......hmmmm
- Är batteriet död?
- Är det handhavandefel?
- Snålt av mig att ha satt den i mitt eget garage?
- Fel på laddaren? Indikationer på att jag skall uppgradera mig?
- Tjuven sur på mig att jag tittat på andra?

Nån som kan komma på vad som kan ha hänt? Tänkte sätta den på laddning igen och kontrollera samt starta den under nästa vecka.

/Råttis

Re: Batteri strul?

Postat: lör dec 17, 2016 18:12
av insu
Hur gammalt är ditt batteri?
Har det varit urladdat många gånger?

Re: Batteri strul?

Postat: lör dec 17, 2016 19:31
av Råttis
Hej!

Har för mig att den är 2 år gammal. Urladdat vet jag inte, 1:a gången jag har den hemma, innan har den varit vinterförvarad på verkstad.

Under tiden jag har haft den så har den aldrig varit urladdad.
Det enda jag har märkt under året är att Tjuven har varit trögstartad. Ibland har det krävt 2ggr jag har fått trycka på startknappen.

Vet ej om det har med att i år har det varit den sämsta körsäsongen för mig eftersom jag har pluggat (hela våren) och jobbat (85%) och frugan jobbat varannan helger då har jag varit med barnen. Tjuven har stått stilla rätt länge mellan körningarna.

/Råttis

Re: Batteri strul?

Postat: lör dec 17, 2016 20:19
av blacken
Behöver inte vara knas på batteriet, utan dom moderna laddarna är så känsliga att dom kan tro att batteriet är tomt om det får stå ett par dagar, och en del har den funktionen att så fort dom ansluts så börjar dom att ladda, för att sedan "komma på" att det inte behövs.
Kolla volten eller om du kan låna en sådan däringa mojängtester som belastar batteriet för att sedan kolla hur det mår, eller kolla vattennivån i cellerna..

Re: Batteristrul?

Postat: sön dec 18, 2016 11:07
av adrian_vg
Ctek-laddare brukar ha ett rekonditioneringsläge. Testa det på ditt batteri och se om det hjälper.

Förvaras hojen i kallgarage edyl?
Om ja, tänk på att du kan behöva ladda med köldläget på din Ctek redan från fem plusgrader yttertemp, enl tillverkarens rekommendation.

Re: Batteristrul?

Postat: tor dec 22, 2016 20:46
av Råttis
Hepp!

Det införskaffades en ny Ctek laddare i veckan. Kommer att monteras ihop imorgon. Tack för tipsen

/Råttis

Re: Batteristrul?

Postat: sön dec 25, 2016 12:37
av Råttis
Så det är strul med batteriet.

Laddat med Ctek, lampan på dongelen lyster görnt och fint i mindre än 10h nu är den gul.

Så inför nästa säsong får det blir ett nytt batteri....

/Råttis