VTEC går fett
Postat: tis jan 24, 2017 08:44
Min Vtec från 2002 går fett. Det artar sig mest genom att avgasutblåset sotar, men också genom att avgaserna luktar lite bensin. Också oljan luktar lite bensin, men oljenivån har varit konstant så det är jag inte jätteorolig över. Bensinförbrukningen ligger runt 0.65 liter/mil, vilket verkar vara rätt normalt efter vad jag kan hitta (jag gillar vtec!).
Frågan är vad som kan orsaka detta? Läser man på diverse forum, inkl detta, så framstår det som att det finns en uppsjö olika anledningar. Tomgång är bra och jämn, förutom möjligen kallstartsdelen (så vax-"tomgångsmotorn" kan ha gett sig). Till saken hör att jag tycker min cykel går lite kall, jag har svårt att få den över 78 grader till och med en normal svensk sommardag. En kylig höstdag ligger den runt 76 grader i max kylvätsketemp. Är detta normalt?
Det jag har gjort, utan att det verkade hjälpa, är:
1: Bytt alla vakuumslangar jag hittat runt trottelhusen.
2: Kontrollerat bränsletrycksregulatorn genom att dra ur vakuumslangen, den var snustorr.
3: Bytt luftfilter (till nytt original).
4: Pluggat PAIR-ventilerna genom att stoppa en kula i en luftslang, istället för att som PO/TÄ bara dra ur kontakten till solenoiden.
5: Kontrollerat tändstiften, eller iaf de främre två, som såg vettiga ut (möjligen litelite sotiga, men inte farligt).
Vad skulle forumet här rekommendera som nästa steg? Jag har några förslag själv, men kan inte besluta mig för vad som är vettigt investerade pengar.
Förslag:
1: Insprutar-renovering.
2: Byte av termostat (vilket verkar vara ett hästjobb!).
3: Byte av bränsletrycksregulator, trots att den verkar tät (den kan kanske vara trasig ändå, dvs inte alstra rätt tryck). Skall man provmäta bränsletryck innan? Hur gör man det på bästa sätt?
4: Rengöra PAIR-reed-ventilerna så att de tätar, trots att de bör vara blockerade idag.
5: Power Commander (och ev. bänkning). Känns enormt dyrt i förhållande till vad man får, dock.
Något uppenbart jag missat? Något som är mer misstänkt än annat och bör prioriteras upp? Något som absolut bör göras?
Frågan är vad som kan orsaka detta? Läser man på diverse forum, inkl detta, så framstår det som att det finns en uppsjö olika anledningar. Tomgång är bra och jämn, förutom möjligen kallstartsdelen (så vax-"tomgångsmotorn" kan ha gett sig). Till saken hör att jag tycker min cykel går lite kall, jag har svårt att få den över 78 grader till och med en normal svensk sommardag. En kylig höstdag ligger den runt 76 grader i max kylvätsketemp. Är detta normalt?
Det jag har gjort, utan att det verkade hjälpa, är:
1: Bytt alla vakuumslangar jag hittat runt trottelhusen.
2: Kontrollerat bränsletrycksregulatorn genom att dra ur vakuumslangen, den var snustorr.
3: Bytt luftfilter (till nytt original).
4: Pluggat PAIR-ventilerna genom att stoppa en kula i en luftslang, istället för att som PO/TÄ bara dra ur kontakten till solenoiden.
5: Kontrollerat tändstiften, eller iaf de främre två, som såg vettiga ut (möjligen litelite sotiga, men inte farligt).
Vad skulle forumet här rekommendera som nästa steg? Jag har några förslag själv, men kan inte besluta mig för vad som är vettigt investerade pengar.
Förslag:
1: Insprutar-renovering.
2: Byte av termostat (vilket verkar vara ett hästjobb!).
3: Byte av bränsletrycksregulator, trots att den verkar tät (den kan kanske vara trasig ändå, dvs inte alstra rätt tryck). Skall man provmäta bränsletryck innan? Hur gör man det på bästa sätt?
4: Rengöra PAIR-reed-ventilerna så att de tätar, trots att de bör vara blockerade idag.
5: Power Commander (och ev. bänkning). Känns enormt dyrt i förhållande till vad man får, dock.
Något uppenbart jag missat? Något som är mer misstänkt än annat och bör prioriteras upp? Något som absolut bör göras?