Diodlampor = poppar säkringar

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Diodlampor = poppar säkringar

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Då var mätarna fixade med lite elschemaläsningshjälp av Blacken.

Efter att ha införskaffat ett antal nya 10A säkringar, plus några 7,5A säkringar för att ha att testa med och samtidigt vara lite snällare mot elsystemet så kom jag/vi fram till några intressanta egenheter.

1. Mätarna verkar vara kopplade över minst tre olika säkringar.
2. Säkringen som gick styr några kontrollampor, själva mätarna (för när den säkringen är bränd hörs inte kontrollsurret när man slår på tändningen) och klockjusteringen (men inte själva klockan, för den lyser, men går inte att ställa).
3. En annan säkring som heter "Parking" antar jag styr belysningen.
4. En tredje säkring som heter "Clock meter" är väl den som låter klockan gå även när tändningen är av. Det är f.ö. till den säkringen som även går ut i en lös sladd som jag har kopplat ett eluttag som alltså har konstantström utan tändning och som jag använder till telefonladdning, tältlampa mm.
5. Sen gissar jag att det är ytterligare en säkring till blinkersen. Totalt har hojen 9 st säkringar till diverse förbrukare, 3x15A, 5x10A och huvudsäkringen 1x30A, men den sitter vid batteriet och går den så är all el död. Sen har jag iofs en extra säkringshållare som jag har satt dit med 2x15A (om jag inte minns fel) till mina eftermonterade ljusreläer.

Nu till det något udda.
Att sätta i diodlampor till belysningen, kontrollamporna för helljus och blinkers vållade inga problem, med undantag att jag fick polvända några så att dom lös (dioder släpper ju bara igenom ström åt ett håll). Men "Tail light", "Oil" och "Neutral" ville inte alls. Jag testade alla tre, en i taget, resultat: "POFF!", "POFF!", "POFF!"

Den enda rimliga förklaringen som Blacken genom att läsa elschemat och jag kom fram till var att dom tre lamporna är minusbrytande och har alltså konstant plus. Varför det resulterar i smällda säkringar har jag inte den blekaste om. Men det verkar helt enkelt som om dioder och minusbrytning inte är polare. Blacken nämnde att det ev. skulle gå att lösa med några hemliga reläkopplingar, men... Orka! :twisted: :wink:

Ja ja, skit samma. Jag satte tillbaka vanliga glödisar (dom som såg finast ut och var minst svartbrända) i dom tre lamporna och nu funkar allt perfekt, ihopsatt och klart.
Jag resonerade så att dom svartbrända är dom som har lyst mest har trots allt hållit i 30 år även om några hade börjat lysa lite klent och fladdra lite, så dom fina borde nog hålla tiden ut :banana
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar