Diodlampor = poppar säkringar
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Diodlampor = poppar säkringar
Jag roade mig idag lite med att byta lampor i mätaren till lysdioder.
Till att börja med kan man konstatera att när Honda byggde innanmätet på mätaren på "storödlan" så måste dom antingen haft kul, fått hjärnblödning eller hamnat på psyket efteråt, för det är ett virrvarr av sladdar, flatkablar och elektronik av guds nåde. Det är iofs inget nytt, jag har haft isär den förr, men ändå.
Man kan iaf konstatera att det måste ha varit "state of the art" -84-85 när den tillverkades. Inga vajrar här inte, utan det är elektroniskt hela vägen och mycket av den varan
Nåväl. efter att ha bytt lamporna (det är f.ö. mini-wedge allting) till bakgrundsbelysningen och fått vända på dom några gånger (dioder är ju polaritetskänsliga) så gick jag över till kontrollamporna och plötsligt slutar allt att funka. Bakgrundsbelysningen funkade, men inga kontrollampor och klockan funkade, men gick inte att ställa. Dessutom ska mätarna ge ifrån sig ett surrade ljud precis när man slår på tändningen (antar att det är en test på dom små servomotorerna som driver mätarna), men nu var den tyst och lamporna lös inte ens när jag satt tillbaka dom vanliga glödisarna
*morr, grrr, elände, svordomar* har mätaren pajat? En polare menar att det kan vara en säkring som har gått. Mja, men allt annat i mätaren funkar ju.
Kollar säkringen, jodå den är bränd (tydligen är bara vissa grejer i mätaren avsäkrade) men varför är den bränd?
Byter säkring och testar igen *POFF!* Men vafa!
Jag gjorde av med 3-4 säkringar på det sättet, sen började jag fundera ordentligt.
Det är alltså bara när jag byter kontrollamporna. Det är fyra lampor som sitter på rad på samma kort (Tail light - Oil - Highbeam - Neutral) och lamporna är insatta men små bajonetthållare i kortet (blinklamporna sitter separat och dom har jag inte provat att byta än). "Highbeam" lampan funkar med dioden i även när säkringen är smälld.
Nu kommer frågorna till nån som är lite haj på fordonselektronik. Jag har för mig att Blacken har lite koll på såna grejer.
1. Jag gissar att de fyra lamporna på rad har gemensam jordlina på kortet. Kan en felvänd lampa få säkringen att smälla?
Jag få inte ihop det, en diod släpper ju igenom ström åt ena hållet, men inte åt andra, så det borde ju helt enkelt inte hända nånting om den är felvänd.
2. För att köra uteslutningsmetoden tog jag ur alla tre lamporna (utom "Highbeam" som ju funkar) och noterade vid en säkringssmäll när jag bytte "Tail light" lampan att det blinkade till innan säkringen gick, så den var alltså rättvända. "Tail light" är en glödtrådsvakt av gamla skolan innan canbus. Det sitter en dosa under soffan som styr det men jag vet inte hur dom här gamla typen av glödtrådsvakt funkar, jag vet bara att det funkar. Kan det på nåt sätt vara den som spökar och ogillar diodlampor?
3. Jag har inte kört uteslutningsmetoden på "Oil" och "Neutral" än, men där sitter det ju inga dosor, utan det är ju bara switchar, en vid växelmekanismen och den andra vid oljetryckskontakten. Tankar om det?
4. Eller kan de ha med att göra att just dom grejerna är avsäkrade? Tycker det känns långsökt för det är ju bara att sladden är kapad och att det sitter en säkring emellan.
Så kära viffer-åkare, om nån kommer på vad och varför skiten hakar upp sig så är jag idel öra
Till att börja med kan man konstatera att när Honda byggde innanmätet på mätaren på "storödlan" så måste dom antingen haft kul, fått hjärnblödning eller hamnat på psyket efteråt, för det är ett virrvarr av sladdar, flatkablar och elektronik av guds nåde. Det är iofs inget nytt, jag har haft isär den förr, men ändå.
Man kan iaf konstatera att det måste ha varit "state of the art" -84-85 när den tillverkades. Inga vajrar här inte, utan det är elektroniskt hela vägen och mycket av den varan
Nåväl. efter att ha bytt lamporna (det är f.ö. mini-wedge allting) till bakgrundsbelysningen och fått vända på dom några gånger (dioder är ju polaritetskänsliga) så gick jag över till kontrollamporna och plötsligt slutar allt att funka. Bakgrundsbelysningen funkade, men inga kontrollampor och klockan funkade, men gick inte att ställa. Dessutom ska mätarna ge ifrån sig ett surrade ljud precis när man slår på tändningen (antar att det är en test på dom små servomotorerna som driver mätarna), men nu var den tyst och lamporna lös inte ens när jag satt tillbaka dom vanliga glödisarna
*morr, grrr, elände, svordomar* har mätaren pajat? En polare menar att det kan vara en säkring som har gått. Mja, men allt annat i mätaren funkar ju.
Kollar säkringen, jodå den är bränd (tydligen är bara vissa grejer i mätaren avsäkrade) men varför är den bränd?
Byter säkring och testar igen *POFF!* Men vafa!
Jag gjorde av med 3-4 säkringar på det sättet, sen började jag fundera ordentligt.
Det är alltså bara när jag byter kontrollamporna. Det är fyra lampor som sitter på rad på samma kort (Tail light - Oil - Highbeam - Neutral) och lamporna är insatta men små bajonetthållare i kortet (blinklamporna sitter separat och dom har jag inte provat att byta än). "Highbeam" lampan funkar med dioden i även när säkringen är smälld.
Nu kommer frågorna till nån som är lite haj på fordonselektronik. Jag har för mig att Blacken har lite koll på såna grejer.
1. Jag gissar att de fyra lamporna på rad har gemensam jordlina på kortet. Kan en felvänd lampa få säkringen att smälla?
Jag få inte ihop det, en diod släpper ju igenom ström åt ena hållet, men inte åt andra, så det borde ju helt enkelt inte hända nånting om den är felvänd.
2. För att köra uteslutningsmetoden tog jag ur alla tre lamporna (utom "Highbeam" som ju funkar) och noterade vid en säkringssmäll när jag bytte "Tail light" lampan att det blinkade till innan säkringen gick, så den var alltså rättvända. "Tail light" är en glödtrådsvakt av gamla skolan innan canbus. Det sitter en dosa under soffan som styr det men jag vet inte hur dom här gamla typen av glödtrådsvakt funkar, jag vet bara att det funkar. Kan det på nåt sätt vara den som spökar och ogillar diodlampor?
3. Jag har inte kört uteslutningsmetoden på "Oil" och "Neutral" än, men där sitter det ju inga dosor, utan det är ju bara switchar, en vid växelmekanismen och den andra vid oljetryckskontakten. Tankar om det?
4. Eller kan de ha med att göra att just dom grejerna är avsäkrade? Tycker det känns långsökt för det är ju bara att sladden är kapad och att det sitter en säkring emellan.
Så kära viffer-åkare, om nån kommer på vad och varför skiten hakar upp sig så är jag idel öra
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Diodlampor = popar säkringar
En diod som sitter mellan + och - funkar som ett polvändningsskydd och drar säkringen vid felvändning då det blir = kortis.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Diodlampor = popar säkringar
Jo men jag testade sen att sätta tillbaka en gammal glödis när jag hade bytt säkring och då funkar det. Dessutom har det funkat hela tiden så det verkar inta vara kortis i mätaren.Tommy Gsson skrev:En diod som sitter mellan + och - funkar som ett polvändningsskydd och drar säkringen vid felvändning då det blir = kortis.
Dessutom när jag gjorde näst sista testen, då satt bara "Highbeam" i (som ju funkar) och "Tail light" (som ju blinkade till och alltså måste ha varit rättvänd) då gick säkringen. Sista testen gjorde jag med vanliga glödisen och då funkade som sagt allt. Skumt!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Diodlampor = popar säkringar
Lamporna kan nog inte ha "gemensam jord" för olja och neutral är ganska säkert "minusstyrda" och dom andra "plusdito" så att säga. Är benägen att hålla med Herr Gsson angående dioden som möjlig skurk i dramat.
Har för mig att det är två spolar över ett tungrelä..gamla typen av glödtrådsvakt funkar
Om du mutar mig med skjuts så står jag gärna till tjänst och slänger ett getöga i eltjofräsen ..Jag har för mig att Blacken har lite koll på såna grejer.
Senast redigerad av blacken den sön feb 19, 2017 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Diodlampor = popar säkringar
Ok, den gemensamma jorden var bara en gissning, det är inget jag har sett. Men jag har testat med två olika dioder = Ingen skillnad.blacken skrev:Lamporna kan nog inte ha "gemensam jord" för olja och neutral är ganska säkert "minusstyrda" och dom andra "plusdito" så att säga. Är benägen att hålla med Herr Gsson angående dioden som möjlig skurk i dramat.
Gärna det, kan t.o.m. muta dig dubbelt med både skjuts och fikablacken skrev:Om du mutar mig med skjuts så står jag gärna till tjänst och slänger ett getöga i eltjofräsen ..
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Diodlampor = popar säkringar
Prova och polvänd bakljuslampan, (dra ut två tåtar och ha lampan lös och "polvänd")Tyrannosaurus skrev:Ok, den gemensamma jorden var bara en gissning, det är inget jag har sett. Men jag har testat med två olika dioder = Ingen skillnad.blacken skrev:Lamporna kan nog inte ha "gemensam jord" för olja och neutral är ganska säkert "minusstyrda" och dom andra "plusdito" så att säga. Är benägen att hålla med Herr Gsson angående dioden som möjlig skurk i dramat.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Diodlampor = popar säkringar
Bara att slå en signal, när du vill, är hemma hela dagarna och drar fötterna efter mig.Tyrannosaurus skrev:Ok, den gemensamma jorden var bara en gissning, det är inget jag har sett. Men jag har testat med två olika dioder = Ingen skillnad.blacken skrev:Lamporna kan nog inte ha "gemensam jord" för olja och neutral är ganska säkert "minusstyrda" och dom andra "plusdito" så att säga. Är benägen att hålla med Herr Gsson angående dioden som möjlig skurk i dramat.
Gärna det, kan t.o.m. muta dig dubbelt med både skjuts och fikablacken skrev:Om du mutar mig med skjuts så står jag gärna till tjänst och slänger ett getöga i eltjofräsen ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Diodlampor = popar säkringar
Jag slår en signal imorron så kan vi bestämma närmare. Jag har iaf köpt en bunt nya säkringar, både original 10A och några klenare 7,5A för att vara snällare mot elektroniken när det blir kortis.blacken skrev:Bara att slå en signal, när du vill, är hemma hela dagarna och drar fötterna efter mig.Tyrannosaurus skrev:Ok, den gemensamma jorden var bara en gissning, det är inget jag har sett. Men jag har testat med två olika dioder = Ingen skillnad.blacken skrev:Lamporna kan nog inte ha "gemensam jord" för olja och neutral är ganska säkert "minusstyrda" och dom andra "plusdito" så att säga. Är benägen att hålla med Herr Gsson angående dioden som möjlig skurk i dramat.
Gärna det, kan t.o.m. muta dig dubbelt med både skjuts och fikablacken skrev:Om du mutar mig med skjuts så står jag gärna till tjänst och slänger ett getöga i eltjofräsen ..
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Diodlampor = popar säkringar
Om du menar själva baklampan så är det en vanligt dubbelpolig 5/21W glödis och den går inte att vända för stiften sitter olika högt och byter man plats på sladdarna så blir det fel, då blir det väl 21/5W istället.blacken skrev:Prova och polvänd bakljuslampan, (dra ut två tåtar och ha lampan lös och "polvänd")Tyrannosaurus skrev:Ok, den gemensamma jorden var bara en gissning, det är inget jag har sett. Men jag har testat med två olika dioder = Ingen skillnad.blacken skrev:Lamporna kan nog inte ha "gemensam jord" för olja och neutral är ganska säkert "minusstyrda" och dom andra "plusdito" så att säga. Är benägen att hålla med Herr Gsson angående dioden som möjlig skurk i dramat.
Polvända lampan i mätaren går heller inte, för den sitter bara med en hållare rakt ner i kortet.
Allt är förresten original, ingen annan utom jag har varit på grejerna sedan fabriken.
Senast redigerad av Tyrannosaurus den sön feb 19, 2017 22:40, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Diodlampor = popar säkringar
Ok då hörs vi i morron.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Diodlampor = popar säkringar
Det blir lite lattjo här i ordningen håller på och flippar en burgare samtidigt som katten har vaknat och kräver husses totala uppmärksamhet
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Diodlampor = popar säkringar
Frågan är om katten är mest intresserad av husse eller av burgaren?blacken skrev:Det blir lite lattjo här i ordningen håller på och flippar en burgare samtidigt som katten har vaknat och kräver husses totala uppmärksamhet
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Diodlampor = popar säkringar
men om du drar ut två eltåtar ifrån + och - för färdljus så att du på så sätt kan "ompolarisera" lampan i handen
Misstänker burgaren, fast Sheeban i kylen lockar nog åsså lilla missen
Misstänker burgaren, fast Sheeban i kylen lockar nog åsså lilla missen
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Diodlampor = popar säkringar
Vi får labba lite i veckan. Du är troligen också mer stadig på hand än jag för lag lovar dig att det är trångt, pluttefnuttigt och tål inte alltför mycket våld.blacken skrev:men om du drar ut två eltåtar ifrån + och - för färdljus så att du på så sätt kan "ompolarisera" lampan i handen
Lyxkrubb till missen.Misstänker burgaren, fast Sheeban i kylen lockar nog åsså lilla missen
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Diodlampor = popar säkringar
Jo kan tyckas, men hon är värd det, den lilla solstrålen, för när hon är mätt så sover hon och stör inte husseTyrannosaurus skrev:Vi får labba lite i veckan. Du är troligen också mer stadig på hand än jag för lag lovar dig att det är trångt, pluttefnuttigt och tål inte alltför mycket våld.blacken skrev:men om du drar ut två eltåtar ifrån + och - för färdljus så att du på så sätt kan "ompolarisera" lampan i handen
Lyxkrubb till missen.Misstänker burgaren, fast Sheeban i kylen lockar nog åsså lilla missen
Hörs Dude..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02