HJÄLP!!! Jag tappade bågen

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

HJÄLP!!! Jag tappade bågen

#1 Inlägg av Sälle »

Då har man lagt bågen, tappade balansen på den när jag skulle backa in den i garaget. Det blev inte så mycket skador, en backspegel och lite av kåpglaset (som jag ändå hade tänkt byta).
Men det som oroar mig mest och som jag behöver hjälp med är att när jag rest bågen upp (den låg på höger sida) och slog på tändningen så lös FI lampan och den släcktes inte. Samt att det inte hände något när jag tryckte in startknappen. Bågen är helt död.
Lite bensin läckte ut när den låg ner men jag tror inte att det kom från tanklocket trots att jag precis tankat den full.

Vad kan ha hänt och vad ska jag göra åt det????

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#2 Inlägg av Sälle »

Det är löst!

När jag hade lugnat ner mig lite från den traumatiska upplevelsen så gick jag ner för att se om jag kunde få igång bågen.

Och jag lyckades att lösa uppgiften men det var inte lätt.





Jag hade kommit ät motorstopp-knappen :oops: :roll: :oops:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

SkåneMicke skrev:Jag hade kommit ät motorstopp-knappen :oops: :roll: :oops:
Det är en klassiker och det är fler än du som har råkat ut för det så du behöver inte skämmas.

Men det är "roligare" på förgasarhondor, där stänger dödaren bara av strömmen till tändningen men starten går ändå.
Träffade på en kille i samband med Motorcykelns Dag för många år sen som stog och nötte starten på sin Honda. När jag gick fram såg jag direkt att dödaren var av. "*klick* prova nu, *vrom*".
Enligt minen på grabbstackarn försökte han leta efter något hål att gömma sig i, men var ändå tacksam. Jag tröstade honom med att han varken var den första eller sista som har råkat ut för det :)

Jag har nog aldrig gjort just detta, men på min andra hoj jag hade, en CB400F gjorde jag en annan klassiker. Köpte en tidning, lägger in den under soffan och slår igen. Startar och åker iväg men märker snart att hojen inte svarar på gasen och vid minsta gaspådrag svimmar den.
Eftersom det var mitt på dagen åker jag till Skoglunds Hondacenter på söder och går in till grabbarna på verkstan och försöker förklara felet.
En av killarna följer med ut och jag tar upp nyckeln för att starta så han ska få lyssna:
- "Ta hit nyckeln" säger han.
- "Jag ska starta så får du höra".
- "Ta hit nyckeln!"
- "Ok". Jag ger honom nyckeln, han låser upp soffan, öppnar, tar fram tidningen, slår igen och lägger tidningen ovanpå.
- "Nu går den".

Jag har nog aldrig skämts så mycket. Luftintaget sitter mitt under soffan på den hojen :oops:

Så som sagt, du är inte ensam :wink: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#4 Inlägg av PerJohan »

SkåneMicke skrev:Jag hade kommit ät motorstopp-knappen :oops: :roll: :oops:
Jag höll på att bryta ihop i torsdags själv, skulle åka en snabb sväng till affären och hoppade på hojen. har haft strul med laddregulatorn och nyss bytt så lite tidigare på eftermiddagen hade jag satt hojen på laddning, vilket visade sig inte behövas för batteriet var fulladdat. Kändes bra (givetvis, då laddar den ju som den ska) så jag plockade in laddaren och så timmen senare när jag skulle till affären så är hojen stendöd.. FI-lampan slocknade inte, den gjorde inte ett ljud från sig, varesig när man red på nyckeln eller när man tryckte på startknappen. MÅnga tankar hann snurra genom sallen i en halvminut. Hade jag lyckats kortsluta nåt när jag satte dit eller tog bort laddaren innan? Vad är det nu som är trasigt?? Sen fick jag syn på stoppknappen. Vilken lättnad!!! ;)



Som sagt, du är varken först eller sist..hehe..
Tyrannosaurus skrev:Jag ger honom nyckeln, han låser upp soffan, öppnar, tar fram tidningen, slår igen och lägger tidningen ovanpå.
- "Nu går den".
hehe... Kan nästan tänka mig hur nöjd killen på verkstan kände sig när han gick in igen och had elöst problemet så lätt.. :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Skriv svar