Säkring går när kylfläkt startar VFR750 -86

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Thomas71
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 11, 2014 19:39
Ort: Östra Göinge

Säkring går när kylfläkt startar VFR750 -86

#1 Inlägg av Thomas71 »

Hej!
Har problemet att säkringen till kylfläkten går varje gång fläktmotorn startar. Hade problemet tidigare och trodde då att det var en kass kylfläkt som orsakade problemet så jag införskaffade en annan begagnad kylfläkt. Kopplade först den "nya" direkt på batteriet med en säkringshållare med en 10A säkring i och det fungerade som det skulle. Provade sen med den gamla när jag plockat väck denna och då small säkringen som satt i säkringshållaren (vid mätning gick den upp i 12-13A vilket innebar att när jag satte i en 15A säkring i säkringshållaren så funkade den som den skulle). Problemet funnet antog jag och satte i nya kylfläkten i hojen. Några månader senare började säkringen gå igen och samma problem återkom alltså.
Alltså rent teoretiskt skulle det mycket väl kunna vara så att det inte är något fel på elsystemet i hojen utan helt enkelt så att även den nya fläktmotor jag köpte gav upp pga att det också var en begagnad fläkt, men det kan ju också vara så att det är något strul med elsystemet på hojen tyvärr. Dock funkade den "nya" fläkten ändå några månader innan felet kom tillbaka.

Nu till frågan: Eftersom (såvitt jag kan se om jag följer el-schemat) det bara är kylfläkten som sitter på denna säkring, vågar jag då gå upp till en 15A säkring (ska vara 10A original) i hojen för att slippa byta fläkt igen? Är det fläktmotorn som strular så spelar det ju egentligen ingen roll om den går sönder ännu mer eftersom jag ändå får byta den till sist, men frågan är om där är annat som kan ta skada?

MVH
Thomas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Säkring går när kylfläkt startar VFR750 -86

#2 Inlägg av adrian_vg »

Kablarna kan ju smälta, eller börja brinna, om de är gjorda för 10 A som standard.

Tillverkarna underdimensionerar väl vanligen inte kablar och säkringar.
Har du ställt dig frågan varför fläkten drar 12-13 A, om säkringen bara skyddar upp till 10 A?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Thomas71
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 11, 2014 19:39
Ort: Östra Göinge

Re: Säkring går när kylfläkt startar VFR750 -86

#3 Inlägg av Thomas71 »

adrian_vg skrev:Kablarna kan ju smälta, eller börja brinna, om de är gjorda för 10 A som standard.

Tillverkarna underdimensionerar väl vanligen inte kablar och säkringar.
Har du ställt dig frågan varför fläkten drar 12-13 A, om säkringen bara skyddar upp till 10 A?
Jo, det är ju kabelbrand man tänker lite på så det är nog dumt att låta bli. Att den drar mer än 10A lär väl ha att göra med det faktum att fläktmotorn är kass. Får väl bara inse att jag får försöka få ta tag i ännu en begagnad kylfläkt och hoppas den överlever längre. För som sagt: Det KAN ju vara så jäkligt att även den kylfläkt jag satte i har gått sönder pga att det också var en begagnad, men händer det en tredje gång så lär jag nog kunna vara säker på att felet ligger någonstans i hojen :?

Tack för svar!

/Thomas

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Säkring går när kylfläkt startar VFR750 -86

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Gör ditt test med lös säkringshållare först och se om du får samma resultat, får du det så är det nog byte igen.
Tommy
PS. kanske ligger en fläkt i mitt garage och skräpar. DS
EDIT: Finns en fläkt i mitt garage, den drar7,5Ah.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Säkring går när kylfläkt startar VFR750 -86

#5 Inlägg av blacken »

Snurra på fläkten för hand och jämför med en frisk. Låter som den går för kärvt..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Säkring går när kylfläkt startar VFR750 -86

#6 Inlägg av insu »

Om den går tungt så går det att byta lager i den.
insu

Skriv svar