Kompressionstest

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Kompressionstest

#1 Inlägg av Björnbär »

Tänkte göra ett kompressionstest på min VTEC, men blir lite osäker på hur jag skall göra. Verkstadshandboken säger kort att man skall ta bort tändspolar och tändstift, men på bilden som illustrerar detta så hänger tändspolen i sin sladd lös bredvid tändstifthålet. Skall man göra så, hänga de lösa tändspolarna utan tändstift inkopplade vid sidan av? Eller skall man plocka bort tändspolarna helt?

Funderar på vad ECU'n mår bäst av? Tänkte köra testet med urkopplade spridare dessutom, de är inte inkopplade sedan de var skickade på rengöring och service men sitter på plats annars.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Kompressionstest

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Svårt att säga eftersom den inte är rekommendabelt att köra motorn på starten utan inkopplade tändspolar/tändhattar eftersom det varken är bra för spolarna, för pulsgeneratorerna eller för ECU:n.
Om det går att köra starten med dödarknappen avstängd som på lite äldre Honda så är det en lösning, annars vet jag inte.
Hur som, så ska man hålla full gas om/när man gör kompprov, men det kanske du visste.

Men ring en hojverkstad och fråga hur dom gör. En helt annan variant är att göra en leakdown test, men det är betydligt krångligare. Då kör man ner tryckluft i burkarna och mäter hur mycket som läcker ut.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar