Skulle verkligen uppskatta lite hjälp! Avgasrörsfråga.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Canidae
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre sep 22, 2006 19:04
Ort: Uddevalla

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp! Avgasrörsfråga.

#1 Inlägg av Canidae »

Hej på er bröder å systrar! Först å främst ska jag säga att min vfr är tysk import å jag måste reg-besikta den snart. Jag kämpar med kortet för tillfället å i torsdags hade jag teoriprov, strax innan jag for iväg till vägverket upptäckte jag dock att det var hål i avgas systemet på min 88:a.. Ja,ja.. tänkte jag, det ordnar sig nog utan större problem å fokuserade på provet ist. Jag klarade provet!!! ..å bokade tid för uppkörning, vilket blir den 5/6. Glad som en kalv på grönbete åkte jag hem å började skruva.. Nu visar det sig att systemet är riktigt upprostat (ett av de främre rören var helt av)å det är rejält tunt på en del ställen. Jag har nu lyckats få av allt utom de två rören från de bakre cylindrarna å det är här det börjar se riktigt jävligt ut. Hur jag än vrider å vänder ser det omöjligt ut utan att jag först skruvar ner nästintill hela bakpartiet, jag har fått ut bultarna men rören går inte att ta loss från cykeln, det är så grymt trångt att jag inte har en aning om var jag ska börja skruva någonstans, å ingen manual har jag heller.. Om någon vet hur jag ska gå till väga å vill delge det så hade jag blivit grymt glad!! Kortet närmar sig men nu har jag ingen cykel att köra med så ni förstår säkert min oro. Eventuellt kan jag köpa ett 4-1 system av en mc skrot i närheten men just nu hjälper ju inte det heller när jag inte får bort det gamla.. Tacksam för alla råd!!! Mvh Peter
The paradox, render and the merge is complete
Nothing but the process is infinite..

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#2 Inlägg av elias »

Aj låter som en tråkig och jobbig historia. Lättast blir nog att skruva av hela skiten iaf. Lite jobbigt när du är i tidsknipa med. Tyvärr har inte jag någon utrustning att låna ut för att göra det lättare.
Bild

Användarvisningsbild
Canidae
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre sep 22, 2006 19:04
Ort: Uddevalla

#3 Inlägg av Canidae »

Tack ändå!! Utrustning har jag för jobbet, det verkar dock lite märkligt att behöva ta loss bakfjädern osv för att byta avgas systemet... :cry:
The paradox, render and the merge is complete
Nothing but the process is infinite..

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#4 Inlägg av Henning »

Läste slarvigt. Du måste bort med svingen för att få av de bakre rören.

/H
Senast redigerad av Henning den lör maj 05, 2007 15:07, redigerad totalt 1 gånger.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#5 Inlägg av simpa »

Har du ingen rephandbok som beskriver problemet?

Min är ute i garaget en mil härifrån, annars hade jag kunnat kolla. Kanske finns nån handbok upplagd på nätet nånstanns?
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag vet inte exakt hur det ser ut på VFR, men jag gissar att det är ett liknande system som på VF minus burken.

I det läget skruvar man aldrig av dom bakre primärrören utan drar ur systemet neråt (finns troligen ett par klämmor någonstans bakom/under motorn).
När man byter system även till eftermarknadsgrejer (t.ex. 4-1) så skjuter man på det på de bakre originalrören.

Avgassystemet måste vara delat någonstans under annars skulle det aldrig gå att få av eller på.

Sen stämmer det som Henning sa. Svingen måste bort för att få av de bakre rören. Jag har gjort det eftersom mitt helsystem är special och då passade vi på att göra grövre rör hela vägen för att få bättre flås.
Jag kan ju "trösta" med att det är lättare att jobba med en vanlig sving än med en kardansving 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Canidae
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre sep 22, 2006 19:04
Ort: Uddevalla

#7 Inlägg av Canidae »

Ska kika på det med att ta bort svingen först! Skriver här igen så fort jag fått lite mer kött på benen.. Tack ska ni grabbar! Mvh Peter[/quote]
The paradox, render and the merge is complete
Nothing but the process is infinite..

Skriv svar