Vad är det som låter? (VFR '03) Video finns

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
ecv
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jul 19, 2015 14:55

Vad är det som låter? (VFR '03) Video finns

#1 Inlägg av ecv »

Hej!

Det blidde aldrig någon gammel-gammel VFR utan enbart en medelsålders från 2003 (min första tråd handlade om köpråd om första hojen där en VFR från... 84(?) vad en kandidat).

Den har väl gått helt okej hittills, genomfört de obligatoriska tappningar samt åkt omkull en gång, lite törstig emellanåt kan man tycka.

Stora servicen #2 börjar att närma sig (4800 mil), och jag tänkte att jag skulle klara mig fram till dess utan att besöka en verkstad... men sedan ett par veckor har det börja att "skramla" lite från hojen och jag söker mig nu hit för att be om lite hjälp att spekulera om vad det kan vara (samt hur mycket det kommer kosta att laga :cry: :cry: :cry: )

Jag hörde nog ljudet första gångerna förra året, men då var det inte alls ofta och dovare. Ofta kunde man höra ett slags "flapp flapp flapp" när man släppte på gasen och lät motorn bromsa cykeln i lägre hastigheter.

Nu i början på säsongen har det blivit oftare, och har låtit högre. Det förefaller låta mest (enbart?) innan hojen blivit riktigt varm och vara kopplat till gaspådrag. När hojen blir lite varm brukar det sluta, men när man gasar till (innan motorn nått högre arbetstemp) så kommer det kort tillbaka.

Innan sommaren i fjol fick jag lämna in för att byta en CCT (cam chain tensioner). Den skramlade också en del, men det lät på ett annat sätt och som om det kom mer "från sidan" av cykeln. Det här ljudet som jag hör nu låter som att det kommer mer "framifrån", liksom under framsidan av tanken.

Det har hänt någon gång när jag stått vid rödljus att motorns varvtal är något långt och att cykeln sedan dött. Men den har startat direkt igen (vet inte om det är relaterat)

Det är ju mycket möjligt att det är en (om man nu har fler än en?? och i så fall hur många har man... :s) CCT igen, och det vore tråkigt med tanke på vad den lilla skiten kostade att byta...

Det är nog svårt att helt bilda sig en täckande uppfattning utifrån vad jag skrivit, men jag har ett par videor som förhoppningsvis ska hjälpa. Den första videon är från förra året och det var så det lät innan jag lämnade in cykeln för att byta en CCT. Den andra videon är en jag filmade för en vecka sedan (har bara kört en gång till sedan dess).

https://www.youtube.com/watch?v=IVX4iJSdAcU

https://www.youtube.com/watch?v=MJeCbwjbQIU


Är det farligt/skadligt för cykeln annars att köra när den låter såhär?

Mvh

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Vad är det som låter? (VFR '03) Video finns

#2 Inlägg av insu »

Om du håller in kopplingen låter det då också??
Men egentligen låter det ju lika i båda filmerna.
insu

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Vad är det som låter? (VFR '03) Video finns

#3 Inlägg av M@rtini »

Tycker det låter lite som en läckande avgaspackning, försök känna om det "blåser" där grenrören går in i toppen.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

ecv
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jul 19, 2015 14:55

Re: Vad är det som låter? (VFR '03) Video finns

#4 Inlägg av ecv »

Tack för era svar

Ska gå ut till parkeringsgarage imorgon när jag kommer hem och kika på det ni skrev. Återkommer då.

ecv
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jul 19, 2015 14:55

Re: Vad är det som låter? (VFR '03) Video finns

#5 Inlägg av ecv »

insu skrev:Om du håller in kopplingen låter det då också??
Men egentligen låter det ju lika i båda filmerna.
Bytte bromsbelägg igår och var ute en liten sväng igår, men då lät det faktiskt ingenting. Jag kommer inte ihåg hur mycket kopplingen påverkar, men ska försöka att filma det nästa gång det sker.

Jag skulle säga att det låter liknande i de två klippen, men inte lika :)
M@rtini skrev:Tycker det låter lite som en läckande avgaspackning, försök känna om det "blåser" där grenrören går in i toppen.
Jag provade att känna både under sadeln och närmast marken (där avgasröret grenar sig), men kunde inte känna någonting på dem ställena hmm


Är det något mer ni vill att jag ska testa nästa gång det händer så skriv det gärna här så ska jag försöka att göra det och filma samtidigt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad är det som låter? (VFR '03) Video finns

#6 Inlägg av adrian_vg »

En tanke slog mig, vad för sorts bränslepump har VTEC-modellerna?
Elektriskt eller vaccuumdriven?

Vet att min grönviffer lät en del om soppapumpen och den var vaccuumdriven.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är det som låter? (VFR '03) Video finns

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:En tanke slog mig, vad för sorts bränslepump har VTEC-modellerna?
Elektriskt eller vaccuumdriven?

Vet att min grönviffer lät en del om soppapumpen och den var vaccuumdriven.
Vakuumdriven soppapump på en sprutmotor tror jag inte på. Grönviffern hade knasare, men sen beror det också på vad du menar med vakuumdriven pump. VF/VFR med förgasare brukar ha elektrisk lågtrycks och tryckkänslig pump som stoppar när flottörerna stänger.

Vad ljudet på ecv's hoj är svårt att säga, men det låter inte som kopplingsljud, det skulle vara mer av ett rassel. Jag tvivlar också på att det är avgasläckage eftersom det kommer och går.
Min bästa gissning är att det är nåt som sitter löst nånstans.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar