Laddningsfel???

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pirra
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jul 01, 2012 19:35
Ort: Eskilstuna

Laddningsfel???

#1 Inlägg av pirra »

Va ute igår och körde då när jag stannade så gick inte hojen att starta.
Har ohm mätt statorn och den visar lika på alla sladdar.
Har även mätt regulatorn mellan sladdarna och fått lika mellan sladdarna men är osäker på att jag gör rätt.
Får 0,598 när jag mäter mellan röd/vit sladd och dom gula och mäter jag mellan grön och dom gula får jag samma.
och inget utslag mellan svart och gula.
Enligt mek bok från 02 så ska volten vara 15,5 vid 5000 varv kommer bara upp i 14 volt
Den hoj jag har är en vtec 03.
Bilagor
sladdar till regulator
sladdar till regulator
regulator.jpg (183.89 KiB) Visad 8810 gånger

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddningsfel???

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Vad har du för strömförbrukare på när du mäter? och hur laddat var batteriet när du startade?
Om du inte har några förbrukare på och har fulladdat batteri så behövs inte så hög spänning, om du kopplar loss den svarta sladden ur kontakten så tar du bort referensspänningen och då borde den hoppa upp i högsta laddspänning, ligger den kvar på 14V så har du nog fel någonstans.
Börja med att kolla alla kontaktytor i kontakter och jordpunkter innan du börjar byta saker, oftast är det batteriet som håller på att ge upp men har man kört med det ett tag så kan övriga komponenter tagit stryk. Om du behöver byta regulator så rekommenderar jag en Shindengen regulator FH020AA finns i olika kit med kontakter och sladdar.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

pirra
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jul 01, 2012 19:35
Ort: Eskilstuna

Re: Laddningsfel???

#3 Inlägg av pirra »

Mätte idag med laddat batteri och då på tomgång utan lyset på så gav den 14,4 volt varvade upp till 5000 samma värde då med.
Satte på hel ljus fick då 13,8 volt vid tomgång och 13,9 vid 5000 varv.
Mätte då mellan polerna känns som värdet borde ändras beroende på varvet.
Har mätt stator och den ligger på 0.2 ohm på alla lindningar.
Har mätt regulator mellan röd/vit och gul kabel ,549 ,559 ,559 vet inte vad det är för värde men diffar inte så mycket.
Mätt mellan grön och gul kabel ,546 ,555 ,546

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddningsfel???

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Mäter du spänningen vid batteriet eller i kontakten mellan röda och gröna kabeln? I kontakten får du spänningen direkt från regulatorn och vid batteriet inkluderar du ev, spänningsfall i kablarna. Men prova även med att ta bort den svarta sladden i kontakten och mät vilken spänning du får. Kabelskon har en läpp på ena sidan som håller fast den i kontakten.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

pirra
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jul 01, 2012 19:35
Ort: Eskilstuna

Re: Laddningsfel???

#5 Inlägg av pirra »

Mätte mellan polerna på batteriet tänker som så att de är ju den faktiska laddningen till batteriet.
Och om jag förstår mekhandboken rätt så är 15,5 volt vid 5000 varv mätt över batteripolerna.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddningsfel???

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

Nej det står att det ska vara över batteriets spänning och under 15,5V vid batteriet med påslaget helljus, fullgod laddning uppnås redan vid 14,4V vid batteriet då du har en laddningsomräkning som är 1,2 = 12 x 1,2 = 14,4.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

pirra
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jul 01, 2012 19:35
Ort: Eskilstuna

Re: Laddningsfel???

#7 Inlägg av pirra »

Du får ursäkta men förstog nog inte vad du menade med (Över batteriets spänning)

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Laddningsfel???

#8 Inlägg av Tommy Gsson »

Ur rephandboken: "Standard: Messured battery voltage < Messured charging voltage < 15,5V at 5000rpm.
Lite snabbt översatt ska då laddspänningen vara högre än batterispänningen men lägre än 15,5V vid 5000v/m
Batterispänning<laddspänning<15,5V/5000rpm.
Klarare?
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

pirra
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jul 01, 2012 19:35
Ort: Eskilstuna

Re: Laddningsfel???

#9 Inlägg av pirra »

Ja då förstår jag. Då kanske man har tur och det bara är batteriet som är dåligt.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Laddningsfel???

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

pirra skrev:Ja då förstår jag. Då kanske man har tur och det bara är batteriet som är dåligt.
Om du har minst låt säga 13,5V när motorn är igång så är det nog ingen fara med statorn eller regulatorn.
Om den inte laddar så har du bara batterispänning på runt 12V, samma som du har när motorn är avstängd och som dessutom lär vara sjunkande eftersom tändningen och inte minst sprutet drar en hel del ström.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar