kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
ljungqvist86
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jul 26, 2017 07:11

kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#1 Inlägg av ljungqvist86 »

Hej!

Ny på forumet så har lite frågor. Tänkte byta kylvätska i hojjen enl. serviceintervall.
Jag vet att det finns en tråd med en guide hur man byter vätskan men svaret på min fråga framgår inte där. Jag har även kikat på lite videos på tuben och där visar dom lite olika. Det gäller själva påfyllningen av ny vätska sedan, tömning har jag koll på. Ska man fylla i både i locket på kylaren ( som sitter på höger sida) samt i expansionskärlet ( vita plastbehållaren på vä sida) eller räcker det med att fylla på i expansionskärlet eller direkt i kylaren? Om man ska fylla på i båda, varför? Är det olika kretsar eller?

Sen vad gäller av luftningen, antingen kan man starta och låta locket på kylaren vara öppet ett par minuter så kokar luften ur eller så luftar systemet sig helt själv första tiden, man bör bara hålla lite koll på vätskenivån första tiden. Vad gäller där? Vad är enklast?

Tacksamt för svar!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#2 Inlägg av adrian_vg »

Fyll på rätt volym i kylaren först, en viss del kommer att rinna över i expansionsbehållaren.
Efter luftning, fyller man på så att expansionsbehållaren blir fylld upp till övre strecket.

Kylsystemet suger upp vätska vid behov från behållaren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#3 Inlägg av Mister »

Fyll kylaren till rätt nivå med sidostödet nere pga luftfickor (eller luta den mycket åt vänster) . Starta hojen och gasa upp den några gånger. Fyll på om behov finns. Viffern är lite lurig faktiskt när det gäller luftfickor så kolla mer än en gång på nivån. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

ljungqvist86
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jul 26, 2017 07:11

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#4 Inlägg av ljungqvist86 »

adrian_vg skrev:Fyll på rätt volym i kylaren först, en viss del kommer att rinna över i expansionsbehållaren.
Efter luftning, fyller man på så att expansionsbehållaren blir fylld upp till övre strecket.

Kylsystemet suger upp vätska vid behov från behållaren.

Hej!

Okej så kylaren först och sen lufta, efter det fyll i expansionsbehållaren?
Vad händer om man bara fyller i expansionskärlet då? Hör inte kretsen ihop och vid tryck så kommer det automatiskt att suga upp från behållaren precis som du skriver?

ljungqvist86
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jul 26, 2017 07:11

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#5 Inlägg av ljungqvist86 »

Mister skrev:Fyll kylaren till rätt nivå med sidostödet nere pga luftfickor (eller luta den mycket åt vänster) . Starta hojen och gasa upp den några gånger. Fyll på om behov finns. Viffern är lite lurig faktiskt när det gäller luftfickor så kolla mer än en gång på nivån. :)

Kan man läsa sig till ungefär hur mycket kylvätska som skall fyllas på i kylaren? Jag har instruktionsboken men det står inget där.
Samt vilken typ man skall ha?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#6 Inlägg av adrian_vg »

ljungqvist86 skrev:Okej så kylaren först och sen lufta, efter det fyll i expansionsbehållaren?
Vad händer om man bara fyller i expansionskärlet då? Hör inte kretsen ihop och vid tryck så kommer det automatiskt att suga upp från behållaren precis som du skriver?
Mycket luft i motorn isf - Motorn kommer att överhetta och koka.
ljungqvist86 skrev:Kan man läsa sig till ungefär hur mycket kylvätska som skall fyllas på i kylaren? Jag har instruktionsboken men det står inget där.
Samt vilken typ man skall ha?
Inte? Är du helt säker?
Om det verkligen inte står i instruktionsboken står det helt säkert i servicemanualen!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

ljungqvist86
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jul 26, 2017 07:11

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#7 Inlägg av ljungqvist86 »

adrian_vg skrev:
ljungqvist86 skrev:Okej så kylaren först och sen lufta, efter det fyll i expansionsbehållaren?
Vad händer om man bara fyller i expansionskärlet då? Hör inte kretsen ihop och vid tryck så kommer det automatiskt att suga upp från behållaren precis som du skriver?
Mycket luft i motorn isf - Motorn kommer att överhetta och koka.
ljungqvist86 skrev:Kan man läsa sig till ungefär hur mycket kylvätska som skall fyllas på i kylaren? Jag har instruktionsboken men det står inget där.
Samt vilken typ man skall ha?
Inte? Är du helt säker?
Om det verkligen inte står i instruktionsboken står det helt säkert i servicemanualen!
Okej tack. Ska kika lite närmare.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Varför ska folk krångla till det så ini vassen? :wink:

1. Fyll kylaren full. Det kommer att bubbla en del, fyll på efter hand så att kylaren är full när det har bubblat klart.
2. Starta med locket öppet så att vattenpumpen får gå lite och lufta ur det värsta. Det kommer att bubbla och rinna över lite men det gör inget, det är bara att skölja av med lite vatten sen. Låt bara inte motorn bli alltför varm.
3. Stäng av motorn.
4. Fyll på fullt igen och stäng locket.
5. Fyll expansionskärlet till övre strecket.
6. Kör.
7. Håll koll på expansionskärlet den närmaste veckan/veckorna och fyll på vid behov.
8. Strecken gäller vid kall motor och det är när motorn svalnar som den suger i sig vätska eftersom vätskan expanderar när den blir varm.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

ljungqvist86
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jul 26, 2017 07:11

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#9 Inlägg av ljungqvist86 »

Tyrannosaurus skrev:Varför ska folk krångla till det så ini vassen? :wink:

1. Fyll kylaren full. Det kommer att bubbla en del, fyll på efter hand så att kylaren är full när det har bubblat klart.
2. Starta med locket öppet så att vattenpumpen får gå lite och lufta ur det värsta. Det kommer att bubbla och rinna över lite men det gör inget, det är bara att skölja av med lite vatten sen. Låt bara inte motorn bli alltför varm.
3. Stäng av motorn.
4. Fyll på fullt igen och stäng locket.
5. Fyll expansionskärlet till övre strecket.
6. Kör.
7. Håll koll på expansionskärlet den närmaste veckan/veckorna och fyll på vid behov.
8. Strecken gäller vid kall motor och det är när motorn svalnar som den suger i sig vätska eftersom vätskan expanderar när den blir varm.

Tack för dom 8:a stegen. Är ju typ just detta jag efterfrågar, hahah!
Men hur viktigt är det att skölja igenom systemet? Det viktigaste är väll bara att man fyller i rätt typ av glukol enl. serviceboken sen om dom blandas lite spelar väll ingen roll? Är det superviktigt att även tömma upp vid cylindrarna eller är det så pass liten mängd så det inte spelar nån roll om man inte orkar vara överseriös?

/A

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

ljungqvist86 skrev:
Tyrannosaurus skrev:Varför ska folk krångla till det så ini vassen? :wink:

1. Fyll kylaren full. Det kommer att bubbla en del, fyll på efter hand så att kylaren är full när det har bubblat klart.
2. Starta med locket öppet så att vattenpumpen får gå lite och lufta ur det värsta. Det kommer att bubbla och rinna över lite men det gör inget, det är bara att skölja av med lite vatten sen. Låt bara inte motorn bli alltför varm.
3. Stäng av motorn.
4. Fyll på fullt igen och stäng locket.
5. Fyll expansionskärlet till övre strecket.
6. Kör.
7. Håll koll på expansionskärlet den närmaste veckan/veckorna och fyll på vid behov.
8. Strecken gäller vid kall motor och det är när motorn svalnar som den suger i sig vätska eftersom vätskan expanderar när den blir varm.
Tack för dom 8:a stegen. Är ju typ just detta jag efterfrågar, hahah!
Men hur viktigt är det att skölja igenom systemet? Det viktigaste är väll bara att man fyller i rätt typ av glukol enl. serviceboken sen om dom blandas lite spelar väll ingen roll? Är det superviktigt att även tömma upp vid cylindrarna eller är det så pass liten mängd så det inte spelar nån roll om man inte orkar vara överseriös?
Om du kör på samma typ av glykol (finns grön, blå och röd) så är det onödigt. Var bara noga med att glykolen är avsedd för aluminiummotor/kylare. 50/50 glykol och vatten (blanda i en flaska innan du fyller på). Kör gärna på batterivatten (destillerat) då slipper du kalket i kranvattnet, mindre risk att kalka ner systemet (det är en av glykolens uppgifter) och glykolen håller längre. Själv kör jag på röd, den håller ännu längre och kyler lite bättre.

Skölja behövs inte. Byter du glykoltyp och tömmer motorn och pumpen så är systemet så tomt det kan bli.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

ljungqvist86
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons jul 26, 2017 07:11

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#11 Inlägg av ljungqvist86 »

Tyrannosaurus skrev:
ljungqvist86 skrev:
Tyrannosaurus skrev:Varför ska folk krångla till det så ini vassen? :wink:

1. Fyll kylaren full. Det kommer att bubbla en del, fyll på efter hand så att kylaren är full när det har bubblat klart.
2. Starta med locket öppet så att vattenpumpen får gå lite och lufta ur det värsta. Det kommer att bubbla och rinna över lite men det gör inget, det är bara att skölja av med lite vatten sen. Låt bara inte motorn bli alltför varm.
3. Stäng av motorn.
4. Fyll på fullt igen och stäng locket.
5. Fyll expansionskärlet till övre strecket.
6. Kör.
7. Håll koll på expansionskärlet den närmaste veckan/veckorna och fyll på vid behov.
8. Strecken gäller vid kall motor och det är när motorn svalnar som den suger i sig vätska eftersom vätskan expanderar när den blir varm.
Tack för dom 8:a stegen. Är ju typ just detta jag efterfrågar, hahah!
Men hur viktigt är det att skölja igenom systemet? Det viktigaste är väll bara att man fyller i rätt typ av glukol enl. serviceboken sen om dom blandas lite spelar väll ingen roll? Är det superviktigt att även tömma upp vid cylindrarna eller är det så pass liten mängd så det inte spelar nån




roll om man inte orkar vara överseriös?
Om du kör på samma typ av glykol (finns grön, blå och röd) så är det onödigt. Var bara noga med att glykolen är avsedd för aluminiummotor/kylare. 50/50 glykol och vatten (blanda i en flaska innan du fyller på). Kör gärna på batterivatten (destillerat) då slipper du kalket i kranvattnet, mindre risk att kalka ner systemet (det är en av glykolens uppgifter) och glykolen håller längre. Själv kör jag på röd, den håller ännu längre och kyler lite bättre.

Skölja behövs inte. Byter du glykoltyp och tömmer motorn och pumpen så är systemet så tomt det kan bli.


Ok. Jag köper nog färdigblandad glykol så d blir enklare. Va inte super mycket dyrare.

Men va sa vi om att tömma cylindrarna behövdes det? Eller är det så pass lite vätska där så det är hugget som stucket?

//Andreas

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

ljungqvist86 skrev:Ok. Jag köper nog färdigblandad glykol så d blir enklare. Va inte super mycket dyrare.
Det där är valfritt, det är inte mycket mer jobb att blanda själv, nåt slags mått och en flaska, eller en större flaska typ 2-liters PET-flaska och en liter av varje (vet inte hur mycket det går i, men tror det är 3½ l eller nåt).
Men va sa vi om att tömma cylindrarna behövdes det? Eller är det så pass lite vätska där så det är hugget som stucket?
Om du byter glykoltyp så bör du byta allt, annars är det onödigt. I övrigt är det ingen skillnad, det kan ta lite längre tid (några körningar) tills det har luftats ur, det är allt = du får hålla koll på expansionskärlet under lite längre tid. Hur länge? Vet ej, tills det inte sjunker längre :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar