Sida 1 av 1

kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: ons jul 26, 2017 07:21
av ljungqvist86
Hej!

Ny på forumet så har lite frågor. Tänkte byta kylvätska i hojjen enl. serviceintervall.
Jag vet att det finns en tråd med en guide hur man byter vätskan men svaret på min fråga framgår inte där. Jag har även kikat på lite videos på tuben och där visar dom lite olika. Det gäller själva påfyllningen av ny vätska sedan, tömning har jag koll på. Ska man fylla i både i locket på kylaren ( som sitter på höger sida) samt i expansionskärlet ( vita plastbehållaren på vä sida) eller räcker det med att fylla på i expansionskärlet eller direkt i kylaren? Om man ska fylla på i båda, varför? Är det olika kretsar eller?

Sen vad gäller av luftningen, antingen kan man starta och låta locket på kylaren vara öppet ett par minuter så kokar luften ur eller så luftar systemet sig helt själv första tiden, man bör bara hålla lite koll på vätskenivån första tiden. Vad gäller där? Vad är enklast?

Tacksamt för svar!

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: ons jul 26, 2017 14:50
av adrian_vg
Fyll på rätt volym i kylaren först, en viss del kommer att rinna över i expansionsbehållaren.
Efter luftning, fyller man på så att expansionsbehållaren blir fylld upp till övre strecket.

Kylsystemet suger upp vätska vid behov från behållaren.

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: ons jul 26, 2017 15:08
av Mister
Fyll kylaren till rätt nivå med sidostödet nere pga luftfickor (eller luta den mycket åt vänster) . Starta hojen och gasa upp den några gånger. Fyll på om behov finns. Viffern är lite lurig faktiskt när det gäller luftfickor så kolla mer än en gång på nivån. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: ons jul 26, 2017 20:06
av ljungqvist86
adrian_vg skrev:Fyll på rätt volym i kylaren först, en viss del kommer att rinna över i expansionsbehållaren.
Efter luftning, fyller man på så att expansionsbehållaren blir fylld upp till övre strecket.

Kylsystemet suger upp vätska vid behov från behållaren.

Hej!

Okej så kylaren först och sen lufta, efter det fyll i expansionsbehållaren?
Vad händer om man bara fyller i expansionskärlet då? Hör inte kretsen ihop och vid tryck så kommer det automatiskt att suga upp från behållaren precis som du skriver?

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: ons jul 26, 2017 20:11
av ljungqvist86
Mister skrev:Fyll kylaren till rätt nivå med sidostödet nere pga luftfickor (eller luta den mycket åt vänster) . Starta hojen och gasa upp den några gånger. Fyll på om behov finns. Viffern är lite lurig faktiskt när det gäller luftfickor så kolla mer än en gång på nivån. :)

Kan man läsa sig till ungefär hur mycket kylvätska som skall fyllas på i kylaren? Jag har instruktionsboken men det står inget där.
Samt vilken typ man skall ha?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: tor jul 27, 2017 13:45
av adrian_vg
ljungqvist86 skrev:Okej så kylaren först och sen lufta, efter det fyll i expansionsbehållaren?
Vad händer om man bara fyller i expansionskärlet då? Hör inte kretsen ihop och vid tryck så kommer det automatiskt att suga upp från behållaren precis som du skriver?
Mycket luft i motorn isf - Motorn kommer att överhetta och koka.
ljungqvist86 skrev:Kan man läsa sig till ungefär hur mycket kylvätska som skall fyllas på i kylaren? Jag har instruktionsboken men det står inget där.
Samt vilken typ man skall ha?
Inte? Är du helt säker?
Om det verkligen inte står i instruktionsboken står det helt säkert i servicemanualen!

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: tor jul 27, 2017 20:20
av ljungqvist86
adrian_vg skrev:
ljungqvist86 skrev:Okej så kylaren först och sen lufta, efter det fyll i expansionsbehållaren?
Vad händer om man bara fyller i expansionskärlet då? Hör inte kretsen ihop och vid tryck så kommer det automatiskt att suga upp från behållaren precis som du skriver?
Mycket luft i motorn isf - Motorn kommer att överhetta och koka.
ljungqvist86 skrev:Kan man läsa sig till ungefär hur mycket kylvätska som skall fyllas på i kylaren? Jag har instruktionsboken men det står inget där.
Samt vilken typ man skall ha?
Inte? Är du helt säker?
Om det verkligen inte står i instruktionsboken står det helt säkert i servicemanualen!
Okej tack. Ska kika lite närmare.

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: tor jul 27, 2017 21:36
av Tyrannosaurus
Varför ska folk krångla till det så ini vassen? :wink:

1. Fyll kylaren full. Det kommer att bubbla en del, fyll på efter hand så att kylaren är full när det har bubblat klart.
2. Starta med locket öppet så att vattenpumpen får gå lite och lufta ur det värsta. Det kommer att bubbla och rinna över lite men det gör inget, det är bara att skölja av med lite vatten sen. Låt bara inte motorn bli alltför varm.
3. Stäng av motorn.
4. Fyll på fullt igen och stäng locket.
5. Fyll expansionskärlet till övre strecket.
6. Kör.
7. Håll koll på expansionskärlet den närmaste veckan/veckorna och fyll på vid behov.
8. Strecken gäller vid kall motor och det är när motorn svalnar som den suger i sig vätska eftersom vätskan expanderar när den blir varm.

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: fre jul 28, 2017 07:15
av ljungqvist86
Tyrannosaurus skrev:Varför ska folk krångla till det så ini vassen? :wink:

1. Fyll kylaren full. Det kommer att bubbla en del, fyll på efter hand så att kylaren är full när det har bubblat klart.
2. Starta med locket öppet så att vattenpumpen får gå lite och lufta ur det värsta. Det kommer att bubbla och rinna över lite men det gör inget, det är bara att skölja av med lite vatten sen. Låt bara inte motorn bli alltför varm.
3. Stäng av motorn.
4. Fyll på fullt igen och stäng locket.
5. Fyll expansionskärlet till övre strecket.
6. Kör.
7. Håll koll på expansionskärlet den närmaste veckan/veckorna och fyll på vid behov.
8. Strecken gäller vid kall motor och det är när motorn svalnar som den suger i sig vätska eftersom vätskan expanderar när den blir varm.

Tack för dom 8:a stegen. Är ju typ just detta jag efterfrågar, hahah!
Men hur viktigt är det att skölja igenom systemet? Det viktigaste är väll bara att man fyller i rätt typ av glukol enl. serviceboken sen om dom blandas lite spelar väll ingen roll? Är det superviktigt att även tömma upp vid cylindrarna eller är det så pass liten mängd så det inte spelar nån roll om man inte orkar vara överseriös?

/A

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: fre jul 28, 2017 07:51
av Tyrannosaurus
ljungqvist86 skrev:
Tyrannosaurus skrev:Varför ska folk krångla till det så ini vassen? :wink:

1. Fyll kylaren full. Det kommer att bubbla en del, fyll på efter hand så att kylaren är full när det har bubblat klart.
2. Starta med locket öppet så att vattenpumpen får gå lite och lufta ur det värsta. Det kommer att bubbla och rinna över lite men det gör inget, det är bara att skölja av med lite vatten sen. Låt bara inte motorn bli alltför varm.
3. Stäng av motorn.
4. Fyll på fullt igen och stäng locket.
5. Fyll expansionskärlet till övre strecket.
6. Kör.
7. Håll koll på expansionskärlet den närmaste veckan/veckorna och fyll på vid behov.
8. Strecken gäller vid kall motor och det är när motorn svalnar som den suger i sig vätska eftersom vätskan expanderar när den blir varm.
Tack för dom 8:a stegen. Är ju typ just detta jag efterfrågar, hahah!
Men hur viktigt är det att skölja igenom systemet? Det viktigaste är väll bara att man fyller i rätt typ av glukol enl. serviceboken sen om dom blandas lite spelar väll ingen roll? Är det superviktigt att även tömma upp vid cylindrarna eller är det så pass liten mängd så det inte spelar nån roll om man inte orkar vara överseriös?
Om du kör på samma typ av glykol (finns grön, blå och röd) så är det onödigt. Var bara noga med att glykolen är avsedd för aluminiummotor/kylare. 50/50 glykol och vatten (blanda i en flaska innan du fyller på). Kör gärna på batterivatten (destillerat) då slipper du kalket i kranvattnet, mindre risk att kalka ner systemet (det är en av glykolens uppgifter) och glykolen håller längre. Själv kör jag på röd, den håller ännu längre och kyler lite bättre.

Skölja behövs inte. Byter du glykoltyp och tömmer motorn och pumpen så är systemet så tomt det kan bli.

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: fre jul 28, 2017 20:25
av ljungqvist86
Tyrannosaurus skrev:
ljungqvist86 skrev:
Tyrannosaurus skrev:Varför ska folk krångla till det så ini vassen? :wink:

1. Fyll kylaren full. Det kommer att bubbla en del, fyll på efter hand så att kylaren är full när det har bubblat klart.
2. Starta med locket öppet så att vattenpumpen får gå lite och lufta ur det värsta. Det kommer att bubbla och rinna över lite men det gör inget, det är bara att skölja av med lite vatten sen. Låt bara inte motorn bli alltför varm.
3. Stäng av motorn.
4. Fyll på fullt igen och stäng locket.
5. Fyll expansionskärlet till övre strecket.
6. Kör.
7. Håll koll på expansionskärlet den närmaste veckan/veckorna och fyll på vid behov.
8. Strecken gäller vid kall motor och det är när motorn svalnar som den suger i sig vätska eftersom vätskan expanderar när den blir varm.
Tack för dom 8:a stegen. Är ju typ just detta jag efterfrågar, hahah!
Men hur viktigt är det att skölja igenom systemet? Det viktigaste är väll bara att man fyller i rätt typ av glukol enl. serviceboken sen om dom blandas lite spelar väll ingen roll? Är det superviktigt att även tömma upp vid cylindrarna eller är det så pass liten mängd så det inte spelar nån




roll om man inte orkar vara överseriös?
Om du kör på samma typ av glykol (finns grön, blå och röd) så är det onödigt. Var bara noga med att glykolen är avsedd för aluminiummotor/kylare. 50/50 glykol och vatten (blanda i en flaska innan du fyller på). Kör gärna på batterivatten (destillerat) då slipper du kalket i kranvattnet, mindre risk att kalka ner systemet (det är en av glykolens uppgifter) och glykolen håller längre. Själv kör jag på röd, den håller ännu längre och kyler lite bättre.

Skölja behövs inte. Byter du glykoltyp och tömmer motorn och pumpen så är systemet så tomt det kan bli.


Ok. Jag köper nog färdigblandad glykol så d blir enklare. Va inte super mycket dyrare.

Men va sa vi om att tömma cylindrarna behövdes det? Eller är det så pass lite vätska där så det är hugget som stucket?

//Andreas

Re: kylvätskebyte VFR 800 02- Fråga om påfyllning

Postat: fre jul 28, 2017 20:46
av Tyrannosaurus
ljungqvist86 skrev:Ok. Jag köper nog färdigblandad glykol så d blir enklare. Va inte super mycket dyrare.
Det där är valfritt, det är inte mycket mer jobb att blanda själv, nåt slags mått och en flaska, eller en större flaska typ 2-liters PET-flaska och en liter av varje (vet inte hur mycket det går i, men tror det är 3½ l eller nåt).
Men va sa vi om att tömma cylindrarna behövdes det? Eller är det så pass lite vätska där så det är hugget som stucket?
Om du byter glykoltyp så bör du byta allt, annars är det onödigt. I övrigt är det ingen skillnad, det kan ta lite längre tid (några körningar) tills det har luftats ur, det är allt = du får hålla koll på expansionskärlet under lite längre tid. Hur länge? Vet ej, tills det inte sjunker längre :wink: