Sida 1 av 1

Regulator på 06 viffer

Postat: tor aug 03, 2017 23:15
av RhINO
Borde man vara nojig över regulatorn på en 06a och byta den bara för att eller vänta tills den brinner? Är det bökigt att montera en mosfet typ FH020AA och var kan man hitta sådana?
Förvirrad...

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: fre aug 04, 2017 09:42
av Tommy Gsson
Nej, Nej, Ja, Nej, på E-bay.
Tommy.

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: fre aug 04, 2017 22:11
av RhINO
Tog en minut att mappa frågan mot svar :-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: lör aug 05, 2017 14:22
av kebne
Samma här! Men är lite skeptisk. Kanske en poll för att kolla vilka årsmodeller som har mest problem med statorn?

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: lör aug 05, 2017 21:56
av Maciver
Har en 08 och har fått byta stator (brann upp) passade på att byt regulator samtidigt.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: sön aug 06, 2017 08:57
av Tommy Gsson
kebne skrev:Samma här! Men är lite skeptisk. Kanske en poll för att kolla vilka årsmodeller som har mest problem med statorn?
Fast stator och regulator är en viss skillnad, skulle inte noja över statorn heller :wink:
Känns det bättre byt regulator, och se till att ha ett bra batteri samt fråscha kontaktytor hela tiden!
T.

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: sön aug 06, 2017 10:42
av kebne
Tommy Gsson skrev: Fast stator och regulator är en viss skillnad, skulle inte noja över statorn heller :wink:
Läste fel [FACE WITH TEARS OF JOY]

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: mån aug 07, 2017 11:09
av Tyrannosaurus
Tips: Håll koll på kopplingen för de tre gula kablarna. Om den tenderar att börja smälta, fixa det helt genom att klippa, förlänga, löda och dra på krympslang.
En kortis där kan mycket väl vara en bidragande orsak till att regulatorn och/eller statorn sticker.

Hade en intressant diskussion med GalneTysken (han har inte presenterat sig på forumet än) om just regulatorn på VF1100 på Dacketräffen i helgen.
På C:n (Magna) sitter den utvändigt under batterifacket på höger sida, men på S:n (Sabre) sitter den inne bakom batteriet på vänster sida där den knappast kan få någon kylning, utan snarare värme från bakre cylinderraden. Ändå har den inte visat några tendenser på att ge upp trots smältande gula kablar, men dom är åtgärdade sen flera år genom lödning och har inte visat några tendenser på problem sen dess.

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: mån aug 07, 2017 20:04
av RhINO
Finns det någon risk att en dålig regulator kan bränna statorn (som också verkar vara ett sorgebarn)?

/R

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: mån aug 07, 2017 23:13
av Tyrannosaurus
RhINO skrev:Finns det någon risk att en dålig regulator kan bränna statorn (som också verkar vara ett sorgebarn)?
Det borde den inte göra eftersom regulatorn bara likriktar och reglerar strömmen till batteriet, utan det som kan ta kål på statorn är väl mest en kortis eller överhettning. Men jag tänker inte ta gift på att det stämmer.

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: mån dec 04, 2017 01:01
av blacken

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: ons dec 06, 2017 15:45
av adrian_vg
RhINO skrev:Finns det någon risk att en dålig regulator kan bränna statorn (som också verkar vara ett sorgebarn)?
Känns som att det händer mer och mer, i takt med att första VFR800-generationen börjar bli lite till åren.
Min 00:a brände regulatorn två gånger under samma sommar...
Köparen av 00:an, som också är här på forumet, berättade nyligen för mig att kontakterna från stator till regulator smält denna sommar...
Smältningen kanske är en grej man ska hålla lite koll på också.

Re: Regulator på 06 viffer

Postat: sön apr 19, 2020 22:13
av feffe
Jag hade varit mest rädd för statorn och skarvkontakten på höger sida. Råkat ut för båda. Regulatorn mer vanligt på äldre VFR.