Momentdra hjulmuttrar?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Momentdra hjulmuttrar?

#16 Inlägg av adrian_vg »

Har för mig att min 205:a hade som på bilden (ej min bil på bild).
Saknar den lite, den var kul att köra. Saknar dock inte topplockshaveriet och värmepaketsläckaget i passagerarsidans fotbrunn...
7096990.jpg
7096990.jpg (34.56 KiB) Visad 4797 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Momentdra hjulmuttrar?

#17 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:Har för mig att min 205:a hade som på bilden (ej min bil på bild).
7096990.jpg
Det där är 14", samma som jag hade. Tror 15" kom 89 om jag inte minns fel... Den fick ju 122 vilda kusar då också istället för 105... Vill minnas att 88 var första med kat, var väl då också man gick upp från 1.6 => 1.9 l motor.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Momentdra hjulmuttrar?

#18 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Det där är 14", samma som jag hade. Tror 15" kom 89 om jag inte minns fel... Den fick ju 122 vilda kusar då också istället för 105... Vill minnas att 88 var första med kat, var väl då också man gick upp från 1.6 => 1.9 l motor.
Jepp, 105 hk och kat. Insprutning också om jag minns rätt.
Hade mycket kul med den bilen!
Stort steg från min första bil - en Volvo 240 DL från mitten av 70-talet och med en automatlåda som behövde påfyllning av en liter olja i veckan... :mrgreen:

Edit: Min GTi kan ha varit en 1986. Minns inte längre. Lite synd att man inte kan få se en historik över fordon man ägt på Transportstyrelsens hemsida.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Momentdra hjulmuttrar?

#19 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:Edit: Min GTi kan ha varit en 1986. Minns inte längre. Lite synd att man inte kan få se en historik över fordon man ägt på Transportstyrelsens hemsida.
Historiken håller man väl själv..? :D Kommer ihåg alla bilar/fordon jag ägt... 23 bilar, två motorcyklar...hittills... :lol:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Momentdra hjulmuttrar?

#20 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:
adrian_vg skrev:Edit: Min GTi kan ha varit en 1986. Minns inte längre. Lite synd att man inte kan få se en historik över fordon man ägt på Transportstyrelsens hemsida.
Historiken håller man väl själv..? :D Kommer ihåg alla bilar/fordon jag ägt... 23 bilar, två motorcyklar...hittills... :lol:
Njae, vissa kommer jag ju ihåg, men långt i från alla - mycket utrunnen kylarvätska och olja under den bron. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Momentdra hjulmuttrar?

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

Björnbär skrev:Inte bara skruvarna, utan fälgen också. En däckfirma här i närheten drog mina hjulbultar så hårt att aluminiumet sprack i fälgen, tur det inte vara några dyra eftermarknadsfälgar utan bara gamla hederliga original-205GTI-fälgar...
Tur? Då får ju däcksfirman stå för nya fälgar om dom klantar sig på det sättet.

När jag bytte däck vid ett tillfälle så drog dom bultarna så jag fick använda ett långt förlängningsrör för att få bort dom. Sen dess säger jag alltid till när jag byter däck (hjulbyte, sommar vinter, gör jag alltid själv) att inte dra bultarna så jävla hårt. Dessutom brukar jag ta med mig min egen muttermaskin så om dom inte fattar så fixar jag det själv. Men senast när jag bytte till nya sommardäck i våras så var killen bra och drog ungefär som jag brukar göra.

Det märkte jag när jag fick punka på ett av de nya däcken :evil: och fick stå ute med bilens originalverktyg, byta och hänga på nödreserven (vad löjligt det ser ut med ett 8 cm brett däck när de andra tre är 225/45-17) sen hem i max 70 (tur att det var nära hem).
Tog med däcket löst med en polare och fick det lagat med riktig plugg inifrån (firman tyckte att det kunde vara bra med tanke på att däcket är såpass nytt).

Sen var det lite cirkus när jag skulle byta tillbaka. Hissa upp, lossa bultarna och... Gick inte att få bort skitplåtfälgen från navet trots att jag banka och slog (tur att jag hade bilen på garagedomkraft).
Förklaringen var att nödreserven sitter under bilen och var ganska rostig i centrumhålet. Så vad gör man? I med bultarna igen och lossa dom högst en halvt varv, ner med bilen på hjulen och köra ett litet varv i mycket låg fart i zick-zack på parkeringen "klonk", mycket försiktigt tillbaka till garaget.

Sen var det inga problem av fixa. Drog lite med stålborsten på plåtfälgen innan jag hängde upp den på sin plats. Men den lär väl vara lika rostig igen nästa gång om 10 år eller nåt när jag kanske behöver den igen. Jag har iofs punkaspray, men däckfirmorna hatar ju sånt för det är ett jävla kladd när dom kränker av så man bör säga till om man har haft sånt i däcket så dom är beredda.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar