Problem med laddregulator

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Palle Johansson
Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 15, 2006 09:27
Ort: Borås

Problem med laddregulator

#1 Inlägg av Palle Johansson »

Hej på er!
Har problem med min vfr -99.
Verkar som om den inte laddar som den skall.
Har ju hört att laddregulatorn är en svag punkt men hur skall
jag veta att det verkligen är den det är fel på?
Den är ju hiskeligt dyr i inköp ca 2000 riksdaler vad jag har sett, så
jag vill ju inte köpa en i onödan.
Kan man inte byta ut den mot en annan typ som är billigare?
Det kan väl inte skilja så mycket på dem då de gör samma jobb?
MVH
Palle
VFR 800FI -99 (röd)

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#2 Inlägg av Qwerty »

Starta hojen. Sätt en multimeter över batteriet och prova lite olika varv.
Skriv ner spänningen.
Är det mellan 13-15,5V =ok
Är det något annat så är det nog den.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Eftersom jag har problemet att klockan och trippen nollställer sig ibland när jag ska starta så misstänker jag också regulatorn .. alternativt batteriet. Mätte precis ..

Avstängd 12,28V
Nystartad med choke 2000 rpm 13,58V
Varm på tomgång 13,9-14,3V
vid 5000 rpm 13,19V
vid 6000 rpm 13,17V
Vid start utan lyse droppar spänningen till 6-9V
Mätte aldrig start med lyse men kan tänka mig att det sjunker mer ..

Jag misstänker att batteriet är trött .. vad anser ni som vet mer ? :)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Roger_K
Donator 2007
Inlägg: 20
Blev medlem: sön mar 25, 2007 16:26
Ort: Jönköping

#4 Inlägg av Roger_K »

Tycker också det låter som batteriet.
Kanske finns nån verkstad som kan testa att belasta det, då är man ju säker.
YZF600R -00

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#5 Inlägg av yxan »

Finns två sätt att kolla batteriets kondition:
1: Mät syrans spec. vikt med en provare för detta (kan ibland gå och låna på en mack annars så kostar de nästan ingenting)
2: Gör en riktig effektmätning av batteriet med en batteritestare, kostar 399:- på biltema.
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#6 Inlägg av Qwerty »

Conseal:
I ditt fall låter det som om batteriet sjunger på sista versen.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

Vad ska man köpa för batteri då ? Vad ger bäst pris/prestanda ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#8 Inlägg av Qwerty »

Bästa pris= Fultema.
Bästa prestanda är nog orginal eller motsvarande kvalite batteri.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Får kolla vad hondacenter rekomenderar först dårå ... är det skitdyrt blire feltema (köpte fiskespö till grabbarna igår .. fick laga idag efter första kastet :evil: )
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

pere
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör maj 12, 2007 10:14
Ort: Stockholm Danderyd

batteri och laddning

#10 Inlägg av pere »

Jag hade förr problem med laddningen, det var ett nesligt fel.
Det finns en jordkabel som sitter precis under den blåa kåpan som är svår att se, den sitter på en pinne till framkåpan.
Om den glappar så laddar den inte ordentligt.

Likaså får jag dra min batteriskruvar lite då och då, om dom glappar tror man att batteri/laddning inte fungerar ordentligt.
Pinsamt att springa igång cykeln mitt i stan.....

Men varken varken batteri eller startmotor är i toppform på min, 21 år är en ordentlig ålder för en motorcykel.

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

bara skriva av mig..

#11 Inlägg av PerJohan »

Måste bara få skriva av mig och kanske kan nån ge en hint om vad problemet kan vara??

Jag har just konstaterat att min tredje laddregulator sen inköpet av hojen i februari är kaputt, hojen står i ladan med sådär lagom mycket batteri så det glöder lite när man försöker starta den. Tur som är så har jag ett halvårs garanti från Stigefelts och de är grymt snälla och ställer upp, menman vill ju gärna att regulatorn ska hålla mer än några veckor (bytte senast dagarna innan valborg...)

Så har nån nåt tips om det kan vara nåt annat som ställer till det för regulatorn (generator som ger för mycket ström etc, jag har ingen koll på sånt här alls) så vore jag (och säkerligen Stigefelts) glada för tips! ;)

Nu känns det bättre att få dela med sig lite..hehe..
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

pere
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör maj 12, 2007 10:14
Ort: Stockholm Danderyd

laddregulator

#12 Inlägg av pere »

Börja med att mäta ström och spänning som laddregulatorn ger.

Nu har vi inte exakt samma cyklar men om jag inte missminner mig så ska den kunna ladda upp till 1-1,5 Ampere
Och spänningen över batteriet borde ligga någonstans mellan 14-16 volt.

Att mäta lindningarna måste du nog ha specialgrejor till.
Jag som själv har många års erfarenhet av elmotorer och elektronik mätte upp mina lindningar och kom fram till att dom var trasiga.
Ändå var dom hela, det var ovan nämnda jordfel som spökade.

:oops:

En spänningsprovare kostar idag under en hundring i rätt butik så du kan ju köpa två, en till stöm och en till spänning.

Om den laddar flera ampere är det något som inte är rätt och då kommer saker att pajja förr eller senare.

Lycka till....


PS om du dragit igång motocykeln med ett rejält bilbatteri kan du evetuellt har pajjat saker.
För det är väl så du har gjort när batteriet varit urladdat?

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

Re: laddregulator

#13 Inlägg av Qwerty »

pere skrev:

PS om du dragit igång motocykeln med ett rejält bilbatteri kan du evetuellt har pajjat saker.
För det är väl så du har gjort när batteriet varit urladdat?
Nu är inte jag den som är den. Men strömmen på batteriet man använder som start spelar ingen roll. Det enda är att om man "lånar" ström från en bil så ska bilen vara avstängd och inte igång som normalt.

Sen om man har 8st truck batterin på flera 1000Ah spelar ingen roll, så länge spänningen är rätt och att det inte ligger någon konstig laddspänning över dessa.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

pere
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör maj 12, 2007 10:14
Ort: Stockholm Danderyd

batteri

#14 Inlägg av pere »

Om du har 1000Ah på en truck och det batteriet har högre spänning än ditt urladdade mcbatteri på 13Ah så får du en rejäl strömrusning i ditt trötta mcbatteri.
Är ditt mcbatteri fulladdat så är det ju ingen fara, men det är ju sällan spänningen är densamma på två batterier.

Sedan är det som du säger, ska man ha sönder laddutrustningen på bågen så är det säkert lättare om bilens motor och generator är igång.

Vad som sedan är fel när laddreläerna brinner upp en efter en vet jag inte.
Risken finns att det av någon anledning är för hög spänning någonstans.
Kan en cell på batteriet vara kortsluten så det drar aldeles för mycket ström när man försösker ladda det?

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

Re: batteri

#15 Inlägg av Swedan »

[quote="pere"]Om du har 1000Ah på en truck och det batteriet har högre spänning än ditt urladdade mcbatteri på 13Ah så får du en rejäl strömrusning i ditt trötta mcbatteri.
quote]
Och då laddas ju det dåliga batteriet :D :D :D
Det ska aldrig bli mer än 2,15V i varje cell 2,15X6=12,9V
Inte förren spänningen är över 14V finns det risk för skador.
Förmodligen är batteriet eller någon anslutning kass så generatorn tror det är lite i batteriet.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Skriv svar