Byta termostat på en -06

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Byta termostat på en -06

#76 Inlägg av vroom »

RhINO skrev:Tror man ska vara försiktig med att bara tänka färg, tömde viffern idag och glykogen var grön... Ett halvt helvete att få loss spjällhuset och sen sitter termostathuset helt j-a omöjligt. Ser inte fram emot att sätta ihop grejerna
Skickat från min E5823 via Tapatalk
När jag fick hem min viffer såg jag att kylarvattnet var färglöst och det var grönt i botten på expansionskärlet av okänt medium..men stressa inte med det andra utan det får ta den tid som behövs annars skiter det sig bara. Jag jobbar natt och kunde mickla hela dagarna och gjorde nästan det en hel vinter i uppvärmd lokal. Ändå finns det grejer kvar att göra. Du har ingen som kan hjälpa dig?

Nya glykolen tyckte jag såg rostfärgad ut efter körning tills jag sög upp lite i pipetten..hmm synvilla :roll:
Bild
Senast redigerad av vroom den tor maj 10, 2018 08:52, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#77 Inlägg av RhINO »

Jepp, så är det. Farsan hjälper till men... fasen vad spjällhuset satt, och vax-enheten eller vad man skall kalla den på svenska, den blir ju kul att koppla tillbaka :D

Tycker lite illa om japanska ingenjörer igen :D

/R

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#78 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Jepp, så är det. Farsan hjälper till men... fasen vad spjällhuset satt, och vax-enheten eller vad man skall kalla den på svenska, den blir ju kul att koppla tillbaka :D

Tycker lite illa om japanska ingenjörer igen :D

/R
Praktiss mejks purrfekt! :headbang :fakta
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#79 Inlägg av RhINO »

Har någon en Haynes-manual? Är den vettig? Jag har en digital kopia av servicehandboken och den är skapligt fåordig kan man säga.

/R

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#80 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Har någon en Haynes-manual? Är den vettig? Jag har en digital kopia av servicehandboken och den är skapligt fåordig kan man säga.
Haynes-manualen är hyfsat bra men lite universal så jag tycker att Hondas version är bättre och mer specifik.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#81 Inlägg av RhINO »

Ok, lite framsteg. Tror allt är påkopplat igen, även om tomgångsjusteraren inte riktigt verkar vilja snurra så justerfunktionen är begränsad (oklart hur mycket den snurrade innan eller om jag gör fel). Det är en gummimatta med skumgummi som varit någonstans under tanken men jag kan inte se var den skall bo i verkstadshandboken, kan någon hjälpa mig?

Nästa steg är att fylla kylaren och soppa upp eländet för en provstart :)

Just det... lyckades såklart repa tanken, några tips på hur man fixar det? Det är en repa som känns men den kan bara vara i klarlackslagret.

/R

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#82 Inlägg av blacken »

Just det... lyckades såklart repa tanken, några tips på hur man fixar det? Det är en repa som känns men den kan bara vara i klarlackslagret.
Enkelt, om någon frågar om lacken, så säger du bara helt coolt :"Jag bara tog en repa med Bettan" med Fonzies coolaste uppsyn. :lol:

Eller blada in på en bildelsfirma och fråga vad dom har för något som kan dölja en lite lackskada, det fanns nå`t som i allafall hjälpligt kunde ta bort smårepor med. Men min kalknivå förhindrar mig att komma på vad skiten nu än heter. :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#83 Inlägg av RhINO »

Så, ihopskruvad igen. Funderar på att sätta på grepp-plattor där tanken är repad kanske...

/R

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#84 Inlägg av blacken »

RhINO skrev:Så, ihopskruvad igen. Funderar på att sätta på grepp-plattor där tanken är repad kanske...

/R
Nu kom jag på det, prova å polera med Rubbing Compound..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#85 Inlägg av RhINO »

Hookay, hur mycket vätska brukar det "luftas in"? plastflaskan på vänster sida är bra nära tom nu märkte jag idag men jag ser inte några uppenbara läckor, det är iofs snudd på omöjligt att se några slangar men det ser ändå skapligt torrt ut det lilla jag kan se.

/R

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#86 Inlägg av blacken »

ag ser inte några uppenbara läckor
Äh, det är inget att oroa sig för. Det kan alltid försvinna kylvätska genom en trasig topp packning. :mrgreen:
Men lite allvarligare, det är inte omöjligt att så gott som hela burken, kan försvinna, pga att luft har försvunnit.
Vill du vara någorlunda trygg, när den är riktigt kall, "toppa" expansionskärlet upp till rekommenderad max nivå, och kör skroten riktigt varm, Ställ härken på centralen över natten, kolla nivån på morgonen. Måste du göra det mer än en gång, så är det inte omöjligt att det dripplar lite kylvätska någonstans..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#87 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Hookay, hur mycket vätska brukar det "luftas in"? plastflaskan på vänster sida är bra nära tom nu märkte jag idag men jag ser inte några uppenbara läckor, det är iofs snudd på omöjligt att se några slangar men det ser ändå skapligt torrt ut det lilla jag kan se.
Det är normalt men det beror också på hur på väl du förluftade systemet innan du skruvade på locket.

Men det är som Blacken säger minus det där med toppackningen (du ska inte skrämma vettet ur folk, Blacken :mrgreen: :wink: )
Men det kan ta mer än en gång innan systemet har luftat ur sig ordentligt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar