Byta termostat på en -06

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 310
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#16 Inlägg av RhINO »

blacken skrev:
RhINO skrev:Ni som varit på termostaten, har ni bytt packningar i de rörstumpar som är bultade på motorblocket också? Enligt servicemanualen skall man göra det men är det nödvändigt?


/R

Gott nytt år förresten!
Obsalut bör man byta packningar på allt vad som har med varm kylvätska att göra, om man demonterar dom. Det kan funka att återanvända, men oftast så rasar skiten då, när man är längst bort i den avlägsnaste skogen under semestern..

"Gott Nytt år"? I år igen, det var ju ett förra året, räcker inte det?
Och när jag tänker efter, så har det hållit på så så länge man kan minnas. Jag anar en konspiration här. :gnissla
Givet att byta packningar på det man river, men måste man plocka bort kopplingarna till motorn?

/R

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Givet att byta packningar på det man river, men måste man plocka bort kopplingarna till motorn?
Jag är inte 100 på hur det ser ut på viffrar. Men klassiska VF har rör som går in i motorn som det sitter O-ringar på.
Kort sagt kan man säga att byt packningar på allt du tar isär eller öppnar. Det du inte tar isär behöver du inte byta packningar på om det inte läcker. Sen kan man ju givetvis göra det ändå eftersom nya packningar och O-ringar är bättre än gamla.

För övrigt säger jag som Blacken. Gott Nytt År - igen!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 310
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#18 Inlägg av RhINO »

Frågan borde kanske varit om man behöver demontera de rör som går in i motorn for att byta termostat.

/R

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Frågan borde kanske varit om man behöver demontera de rör som går in i motorn for att byta termostat.
Det märker du när du börjar lossa grejerna :wink: , men det borde inte behövas.

Lossa slangklämmorna och jucka loss slangarna med polygriptricket som jag nämnde. Termostaten kan ev. sitta med nån skruv också.
När du har lossat allt det så borde den i princip ramla loss av sig själv och då märker du om rören sitter i vägen för att få ut den.

[EDIT] Fan vad mycket slangar det verkar sitta på din termostat, jag får det till fem enligt bilden på sid 1. Vad är alla dom till för? På min sitter det två, en in och en ut. [/EDIT]
Bilagor
Termostat.jpg
(82.04 KiB) Nerladdad 10 gånger
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 310
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#20 Inlägg av RhINO »

Det är ju det jag undrar innan jag lossar allt så jag kan tjacka de grejer jag behöver innan...

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Det är ju det jag undrar innan jag lossar allt så jag kan tjacka de grejer jag behöver innan...
Du ska väl ändå inte köra nu, eller är du vintergasare? :wink:
Jag antar att termostaten är paj eftersom du ska byta den och då kan du ändå inte köra nu eller innan du har fått dom nya grejerna.

Lossa skiten, märk ev. slangarna och anslutningarna med lite masktejp så dom kommer på rätt plats när du sätter ihop.

Sen när du har grejerna i handen så lär du se vad som behöver köpas. Men jag fattar fortfarande inte varför Honda har överarbetat det med fem slangarna när det skulle ha räckt med två. Men du kan ju fråga dealern när du beställer grejerna. En Hondaverkstad borde ju ha koll tycker man.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#22 Inlägg av blacken »

Fan vad mycket slangar det verkar sitta på din termostat, jag får det till fem enligt bilden på sid 1. Vad är alla dom till för? På min sitter det två, en in och en ut.
En teoretisk gissning, en från varje cylinderbank, en ifrån varje kylare och en övre retur till någon av kylarna eller expansionsburken, kanske?
Fast kryptiskt ser det ut, minst sagt!.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 310
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#23 Inlägg av RhINO »

Tyrannosaurus skrev:
RhINO skrev:Det är ju det jag undrar innan jag lossar allt så jag kan tjacka de grejer jag behöver innan...
Du ska väl ändå inte köra nu, eller är du vintergasare? :wink:
Jag antar att termostaten är paj eftersom du ska byta den och då kan du ändå inte köra nu eller innan du har fått dom nya grejerna.

Lossa skiten, märk ev. slangarna och anslutningarna med lite masktejp så dom kommer på rätt plats när du sätter ihop.

Sen när du har grejerna i handen så lär du se vad som behöver köpas. Men jag fattar fortfarande inte varför Honda har överarbetat det med fem slangarna när det skulle ha räckt med två. Men du kan ju fråga dealern när du beställer grejerna. En Hondaverkstad borde ju ha koll tycker man.
Jag ska inte mecka nu utan i vår någongång. Tänkte om någon gjort detta och vet. Lite dåligt med mekmöjlighet där moppen står nu.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Jag ska inte mecka nu utan i vår någongång. Tänkte om någon gjort detta och vet. Lite dåligt med mekmöjlighet där moppen står nu.
Ok, om du vill beställa grejer innan du har tagit isär så kan du ju ringa eller åka till Hondaverkstan och fråga vad som brukar behövas när man byter termostat. Det borde dom ha koll på.

Sen vad slangarna är i för skick kan man inte veta innan man börjar skruva. Men gå ner till moppen och kläm lite på slangarna :tuttar
Då borde du iaf få ett hum om dom är stenhårda och kan ha sprickor eller mjuka och fina.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 310
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#25 Inlägg av RhINO »

Herrjössesjävlar, en termostat och fyra packningar går på 1000 spänn med frakt :gnissla

Har ni tips på vettiga ställen att köpa på, känns som att det inte kommer bli mycket dyrare att köpa från honda i sverige. David Silver har termostat, som är lite billigare, men inte packningar.

/R

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Byta termostat på en -06

#26 Inlägg av vroom »

RhINO skrev:Herrjössesjävlar, en termostat och fyra packningar går på 1000 spänn med frakt :gnissla

Har ni tips på vettiga ställen att köpa på, känns som att det inte kommer bli mycket dyrare att köpa från honda i sverige. David Silver har termostat, som är lite billigare, men inte packningar.

/R
:lol: Det är inte gratis att innehava motorcykel. Om man inte mekar själv. Wemoto är inte mycket billigare men ingen termostat där. Däremot har dom mycket annat som frestar på plånkan..http://www.wemoto.com/bikes/honda/vfr_800_6/06/
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#27 Inlägg av blacken »

RhINO skrev:Herrjössesjävlar, en termostat och fyra packningar går på 1000 spänn med frakt :gnissla

Har ni tips på vettiga ställen att köpa på, känns som att det inte kommer bli mycket dyrare att köpa från honda i sverige. David Silver har termostat, som är lite billigare, men inte packningar.

/R
Den här snubben/firman verkar vara hysfad prismässigt. Men sidan finns bara på tyska.Om man suger på Tyska får man skriva till han, och förklara att man inte klykar Tyska så värst bra, så får man en engelsk lista med prylar han/dom har till Viffer.
https://www.ollis-motorradteile.de/
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 310
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#28 Inlägg av RhINO »

vroom skrev:
RhINO skrev:Herrjössesjävlar, en termostat och fyra packningar går på 1000 spänn med frakt :gnissla

Har ni tips på vettiga ställen att köpa på, känns som att det inte kommer bli mycket dyrare att köpa från honda i sverige. David Silver har termostat, som är lite billigare, men inte packningar.

/R
:lol: Det är inte gratis att innehava motorcykel. Om man inte mekar själv. Wemoto är inte mycket billigare men ingen termostat där. Däremot har dom mycket annat som frestar på plånkan..http://www.wemoto.com/bikes/honda/vfr_800_6/06/
Det där ÄR ju om man meckar själv.... Undrar vad det kostar att få skiten bytt, det är ju lika mycket riv som för att kolla ventilerna.

Ingen av de där sidorna hade termostat och packningar för den tyvärr... (min skoltyska var tydligen tillräckligt bra iaf :))

/R

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#29 Inlägg av blacken »

RhINO skrev:
vroom skrev:
RhINO skrev:Herrjössesjävlar, en termostat och fyra packningar går på 1000 spänn med frakt :gnissla

Har ni tips på vettiga ställen att köpa på, känns som att det inte kommer bli mycket dyrare att köpa från honda i sverige. David Silver har termostat, som är lite billigare, men inte packningar.

/R
:lol: Det är inte gratis att innehava motorcykel. Om man inte mekar själv. Wemoto är inte mycket billigare men ingen termostat där. Däremot har dom mycket annat som frestar på plånkan..http://www.wemoto.com/bikes/honda/vfr_800_6/06/
Det där ÄR ju om man meckar själv.... Undrar vad det kostar att få skiten bytt, det är ju lika mycket riv som för att kolla ventilerna.

Ingen av de där sidorna hade termostat och packningar för den tyvärr... (min skoltyska var tydligen tillräckligt bra iaf :))

/R
Annars så har du ju Klingerit, bara att åka till en välsorterad bil/hoj/reservdelsaffär tjacka ett ark och så lite "Marjasin", så har du i allafall packningsfrågan löst..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#30 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Herrjössesjävlar, en termostat och fyra packningar går på 1000 spänn med frakt :gnissla

Har ni tips på vettiga ställen att köpa på, känns som att det inte kommer bli mycket dyrare att köpa från honda i sverige. David Silver har termostat, som är lite billigare, men inte packningar.

/R
Har du kollat http://CMSnl.com?

Annars är ebay det sjävklara valet, speciellt om du handlar från en europeisk handlare och också köper grejorna från samma ställe.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar