Byta termostat på en -06

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#31 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Men sidan finns bara på tyska.Om man suger på Tyska får man skriva till han, och förklara att man inte klykar Tyska så värst bra, så får man en engelsk lista med prylar han/dom har till Viffer.
Med tyska handlare på Ebay brukar jag inleda med "guten tag" och sen på stapplig tyska skriva att min tyska suger (fast med andra ord...) och sen övergå till engelska.
Har fungerat hittills! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#32 Inlägg av RhINO »

Frågorna bara fortsätter. Ni som bytt kylarvätska, vad har ni stoppat i?

/R

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#33 Inlägg av blacken »

RhINO skrev:Frågorna bara fortsätter. Ni som bytt kylarvätska, vad har ni stoppat i?/R
Vatten? :lol: 50/50 etylenglykol Feltemas LongLife (Den röda artn 36-1782) och Feltemas batteri/destillerat vatten, det är billigt och funkar som tänkt. Glöm kran/tappvatten, det är "tjockare" och innehåller en massa kemikalier som man helst ska undvika i ett så pass litet kylsystem som en Viffer har..
Sluta dräggla nu, Adrian.. :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#34 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Med tyska handlare på Ebay brukar jag inleda med "guten tag" och sen på stapplig tyska skriva att min tyska suger (fast med andra ord...) och sen övergå till engelska.
Har fungerat hittills! :tummenupp
Jag brukar agera på liknande sätt trots att jag egentligen har tyska som modersmål. Men läsa och skriva är en annan femma för det har jag aldrig lärt mig för det fanns ingen hemspråksundervisning på den tiden och morsan ville att vi skulle snacka svenska för att inte bli "utlänningar med brytning" (hon hade brytning så länge hon levde).

Men jag kan staka mig igenom text och skriva lite hjälpligt till husbehov. Däremot klarar jag grammatiken och hör när det är rätt så jag brukar köra Googleöversättning och sen rätta till texten själv.

En annan metod jag använder är att ringa för då kan jag snacka med dom, vilket jag har betydligt lättare för.
blacken skrev:
RhINO skrev:Frågorna bara fortsätter. Ni som bytt kylarvätska, vad har ni stoppat i?/R
Vatten? :lol: 50/50 etylenglykol Feltemas LongLife (Den röda artn 36-1782) och Feltemas batteri/destillerat vatten, det är billigt och funkar som tänkt. Glöm kran/tappvatten, det är "tjockare" och innehåller en massa kemikalier som man helst ska undvika i ett så pass litet kylsystem som en Viffer har..
Samma här. Men jag kör på Fords Motocraft, men det är väl "same shit different names". Det intressanta är att den röda glykolen oftast är billigare än den blå och grön tror jag inte man ska köra i alumotorer, eller om det var tvärt om :?:

Hur som, den röda är utmärkt för alumotorer och ger dessutom lite förbättrad kyleffekt. Men det är viktigt att inte blanda olika glykolsorter. Byter man sort så ska man först även tömma motorn och expansionskärlet, inte bara kylaren.
Tips 1. Det kan i det läget även vara bra att plocka loss kylaren och vicka på den för att tömma den ordentligt.
Tips 2a. För att lufta. Starta hojen med kylarlocket öppet, kläm lite på slangarna för att hjälpa systemet och fyll på efter hand när det sjunker. Det kommer att bubbla och skvätta lite, men det gör inget, det är inte som bromsvätska, bara att spola av sen.
2b. När nivån börjar öka p.g.a. värmen, sätt på locket och kör. Håll lite koll på expansionskärlet den närmaste veckan (det sjunker framför allt när motorn svalnar) och fyll på med blandning till "upper level" vid behov.

Vad det gäller vattnet så innehåller det förvisso lite kemikalier, främst fluor och mineraler. Men det är framför allt kalket man inte vill ha in i motorn. Visserligen bryter glykolen ner det, men kör man kalkfritt, läs destillerat, så håller glykolen ännu längre.
Sluta dräggla nu, Adrian.. :mrgreen:
Que? Var det nåt insiderskämt, eller är jag seg idag och hänger inte med? :oops:
Senast redigerad av Tyrannosaurus den mån mar 26, 2018 01:15, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#35 Inlägg av blacken »

Que? Var det nåt insiderskämt, eller är jag seg idag och hänger inte med? :oops:
Jag nämnde ju ett visst företags produkter, och då så brukar det rycka i påsen på han, har jag märkt. :lol: :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#36 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Que? Var det nåt insiderskämt, eller är jag seg idag och hänger inte med? :oops:
Jag nämnde ju ett visst företags produkter, och då så brukar det rycka i påsen på han, har jag märkt. :lol: :mrgreen:
Jaha! Åhå! Det! :laugh
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Byta termostat på en -06

#37 Inlägg av vroom »

Tänkte också skvimpa i blåtemas blåa färdigblandade glykol på 3kg. Det måste ju vara destillerat vatten dom har i?
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#38 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
Sluta dräggla nu, Adrian..
Que? Var det nåt insiderskämt, eller är jag seg idag och hänger inte med?
Undrar jag också.
blacken skrev:
Que? Var det nåt insiderskämt, eller är jag seg idag och hänger inte med? :oops:
Jag nämnde ju ett visst företags produkter, och då så brukar det rycka i påsen på han, har jag märkt. :lol: :mrgreen:
Ni överdriver. :roll:
Bara för att jag är snål, köper jag inte alltid det billigaste. :fakta
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#39 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:Tänkte också skvimpa i blåtemas blåa färdigblandade glykol på 3kg. Det måste ju vara destillerat vatten dom har i?
Batterivatten funkar.
Använd inte kranvatten, innehåller för mycket orenheter som i längden inte är bra för aluminiumet i motorn.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#40 Inlägg av blacken »

vroom skrev:Tänkte också skvimpa i blåtemas blåa färdigblandade glykol på 3kg. Det måste ju vara destillerat vatten dom har i?
Undvik den, det är longlife propylen (den röda) som gäller, den är det original på dom har jag för mig. Och bara för att det är färdigblandat så innebär inte det att det är destvatten i, vilket är enklast och billigast för tillverkaren att göra tro?
tro mig, absolut bäst och billigast är att tjacka koncentrat, (den röda), dest/batterivatten och blanda själv, då vet du var du har.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#41 Inlägg av blacken »

Bara för att jag är snål, köper jag inte alltid det billigaste.
En fixering vid ett specifikt företags produkter har nada med ekonomi att göra. Utan det är fixeringen i sig, som åsyftas :lol: :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Byta termostat på en -06

#42 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Batterivatten funkar.
Tja skriv inte batterivatten, det ska vara destillerat vatten! Batterivatten kan vara avjoniserat och det startar "kemiska" reaktioner i motorn.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#43 Inlägg av blacken »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Batterivatten funkar.
Tja skriv inte batterivatten, det ska vara destillerat vatten! Batterivatten kan vara avjoniserat och det startar "kemiska" reaktioner i motorn.
T.
Ingen fara feltemas funkar bra till det, har kört med det i många år nu. Och ännu inga probs...
http://www.biltema.se/biltemadocuments/ ... 361769.pdf
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#44 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Batterivatten funkar.
Tja skriv inte batterivatten, det ska vara destillerat vatten! Batterivatten kan vara avjoniserat och det startar "kemiska" reaktioner i motorn.
T.
Avjoniserat vatten innehåller väl inga till mycket låga nivåer av jonerna. Borde väl funka med båda isf.

Edit: Nope, inte riktigt samma!
https://en.wikipedia.org/wiki/Purified_water
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Byta termostat på en -06

#45 Inlägg av vroom »

blacken skrev:
vroom skrev:Tänkte också skvimpa i blåtemas blåa färdigblandade glykol på 3kg. Det måste ju vara destillerat vatten dom har i?
Undvik den, det är longlife propylen (den röda) som gäller, den är det original på dom har jag för mig. Och bara för att det är färdigblandat så innebär inte det att det är destvatten i, vilket är enklast och billigast för tillverkaren att göra tro?
tro mig, absolut bäst och billigast är att tjacka koncentrat, (den röda), dest/batterivatten och blanda själv, då vet du var du har.
Vilket blandningsförhållande? Tänkte ta art nr 361786(röda) 3kg dunk men det kanske räcker med 1kg? Sedan blanda med batterivatten och ett par dl kranvatten..läste nånstans att det inte var fel att göra så..men håller mig nog till det renade enbart.
Senast redigerad av vroom den mån mar 26, 2018 16:45, redigerad totalt 3 gång.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Skriv svar