adrian_vg skrev:Med tyska handlare på Ebay brukar jag inleda med "guten tag" och sen på stapplig tyska skriva att min tyska suger (fast med andra ord...) och sen övergå till engelska.
Har fungerat hittills!
Jag brukar agera på liknande sätt trots att jag egentligen har tyska som modersmål. Men läsa och skriva är en annan femma för det har jag aldrig lärt mig för det fanns ingen hemspråksundervisning på den tiden och morsan ville att vi skulle snacka svenska för att inte bli "utlänningar med brytning" (hon hade brytning så länge hon levde).
Men jag kan staka mig igenom text och skriva lite hjälpligt till husbehov. Däremot klarar jag grammatiken och hör när det är rätt så jag brukar köra Googleöversättning och sen rätta till texten själv.
En annan metod jag använder är att ringa för då kan jag snacka med dom, vilket jag har betydligt lättare för.
blacken skrev:RhINO skrev:Frågorna bara fortsätter. Ni som bytt kylarvätska, vad har ni stoppat i?/R
Vatten?
50/50 etylenglykol Feltemas LongLife (Den röda artn 36-1782) och Feltemas batteri/destillerat vatten, det är billigt och funkar som tänkt. Glöm kran/tappvatten, det är "tjockare" och innehåller en massa kemikalier som man helst ska undvika i ett så pass litet kylsystem som en Viffer har..
Samma här. Men jag kör på Fords Motocraft, men det är väl "same shit different names". Det intressanta är att den röda glykolen oftast är billigare än den blå och grön tror jag inte man ska köra i alumotorer, eller om det var tvärt om
Hur som, den röda är utmärkt för alumotorer och ger dessutom lite förbättrad kyleffekt. Men det är viktigt att inte blanda olika glykolsorter. Byter man sort så ska man först även tömma motorn och expansionskärlet, inte bara kylaren.
Tips 1. Det kan i det läget även vara bra att plocka loss kylaren och vicka på den för att tömma den ordentligt.
Tips 2a. För att lufta. Starta hojen med kylarlocket öppet, kläm lite på slangarna för att hjälpa systemet och fyll på efter hand när det sjunker. Det kommer att bubbla och skvätta lite, men det gör inget, det är inte som bromsvätska, bara att spola av sen.
2b. När nivån börjar öka p.g.a. värmen, sätt på locket och kör. Håll lite koll på expansionskärlet den närmaste veckan (det sjunker framför allt när motorn svalnar) och fyll på med blandning till "upper level" vid behov.
Vad det gäller vattnet så innehåller det förvisso lite kemikalier, främst fluor och mineraler. Men det är framför allt kalket man inte vill ha in i motorn. Visserligen bryter glykolen ner det, men kör man kalkfritt, läs destillerat, så håller glykolen ännu längre.
Sluta dräggla nu, Adrian..
Que? Var det nåt insiderskämt, eller är jag seg idag och hänger inte med?