Byta termostat på en -06

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Byta termostat på en -06

#61 Inlägg av vroom »

Tyrannosaurus skrev: Det är väl ingen osäkerhet. Köpa röd glykol och destvatten. Ta en liter av varje i en plastdunk, skruva på korken, vända upponer en gång så det blandar sig och pytsa i.

Om det mot förmodan finns nån osäkerhet så är det isf luftningen.
Done!
Bild
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#62 Inlägg av adrian_vg »

Egen mekning är en bristvara idag. Att spola igenom och byta kylarvätska kan uppfattas som svårt.

Pekar definitivt inte ut någon här på forumet, men har noterat att det är si och så ute i det verkliga livet även med en så enkel sak som tex kontroll av kedjespänning.
Du/ni får dra er egen slutsats av det. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#63 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:
Tyrannosaurus skrev: Det är väl ingen osäkerhet. Köpa röd glykol och destvatten. Ta en liter av varje i en plastdunk, skruva på korken, vända upponer en gång så det blandar sig och pytsa i.

Om det mot förmodan finns nån osäkerhet så är det isf luftningen.
Done!
Bild
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#64 Inlägg av RhINO »

adrian_vg skrev:Egen mekning är en bristvara idag. Att spola igenom och byta kylarvätska kan uppfattas som svårt.

Pekar definitivt inte ut någon här på forumet, men har noterat att det är si och så ute i det verkliga livet även med en så enkel sak som tex kontroll av kedjespänning.
Du/ni får dra er egen slutsats av det. :)
Spola kylaren, när borde man göra det och vad skall man spola med?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#65 Inlägg av adrian_vg »

Vartannat år om jag minns rätt. Jag använde kranvatten att spola igenom med.

Instruktioner på viewtopic.php?f=20&t=3020.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#66 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:
adrian_vg skrev:Egen mekning är en bristvara idag. Att spola igenom och byta kylarvätska kan uppfattas som svårt.

Pekar definitivt inte ut någon här på forumet, men har noterat att det är si och så ute i det verkliga livet även med en så enkel sak som tex kontroll av kedjespänning.
Du/ni får dra er egen slutsats av det. :)
Spola kylaren, när borde man göra det och vad skall man spola med?
adrian_vg skrev:Vartannat år om jag minns rätt. Jag använde kranvatten att spola igenom med.

Instruktioner på viewtopic.php?f=20&t=3020.
Jag har aldrig spolat kylsystemet på hojen och det borde inte behövas om man inte har haft nån konstig gegga i det.

Utan det är bara att öppna alla avtappningar, alltså inte bara på kylaren utan det brukar finnas 2-3 avtappningsskruvar på motorn också (själv har jag två under främre cylinderraden och en på vattenpumpen). Utöver det tar man loss expansionskärlen och tömmer det genom att vända upponer på det och som jag sa ovan så är det bra om man tar loss kylaren och vickar ur vattnet i den.

Fördelen med röd glykol är förutom att den är snäll mot aluminiumet, kyler lite bättre och är billigare även att den är longlife. Använder man dessutom destvatten så håller den ännu längre.

Det var väldigt länge sen jag bytte glykol, å andra sidan innebär ventilservice på alla 80-tals VF att man måste tömma vattnet och ta loss kylet vilket alltid innebär att man spiller en del. Så trots att jag samlar vattnet i en ren dunk och återanvänder det så får man fylla på en del nytt. Så det blir ju ett mindre byte vid varje service.

Om man vid byte inte byter sort så finns det dessutom ingen anledning att göra en total tömning, om men inte vill vara übernoggrann vill säga :wink:
En annan anledning till att tömma totalt är om man ska riva topparna, men det är en annan historia där jag också kan ge lite tips om nån har såna tankar nån gång :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#67 Inlägg av RhINO »

Tyrannosaurus skrev:
RhINO skrev:
adrian_vg skrev:Egen mekning är en bristvara idag. Att spola igenom och byta kylarvätska kan uppfattas som svårt.

Pekar definitivt inte ut någon här på forumet, men har noterat att det är si och så ute i det verkliga livet även med en så enkel sak som tex kontroll av kedjespänning.
Du/ni får dra er egen slutsats av det. :)
Spola kylaren, när borde man göra det och vad skall man spola med?
adrian_vg skrev:Vartannat år om jag minns rätt. Jag använde kranvatten att spola igenom med.

Instruktioner på viewtopic.php?f=20&t=3020.
Jag har aldrig spolat kylsystemet på hojen och det borde inte behövas om man inte har haft nån konstig gegga i det.

Utan det är bara att öppna alla avtappningar, alltså inte bara på kylaren utan det brukar finnas 2-3 avtappningsskruvar på motorn också (själv har jag två under främre cylinderraden och en på vattenpumpen). Utöver det tar man loss expansionskärlen och tömmer det genom att vända upponer på det och som jag sa ovan så är det bra om man tar loss kylaren och vickar ur vattnet i den.

Fördelen med röd glykol är förutom att den är snäll mot aluminiumet, kyler lite bättre och är billigare även att den är longlife. Använder man dessutom destvatten så håller den ännu längre.

Det var väldigt länge sen jag bytte glykol, å andra sidan innebär ventilservice på alla 80-tals VF att man måste tömma vattnet och ta loss kylet vilket alltid innebär att man spiller en del. Så trots att jag samlar vattnet i en ren dunk och återanvänder det så får man fylla på en del nytt. Så det blir ju ett mindre byte vid varje service.

Om man vid byte inte byter sort så finns det dessutom ingen anledning att göra en total tömning, om men inte vill vara übernoggrann vill säga :wink:
En annan anledning till att tömma totalt är om man ska riva topparna, men det är en annan historia där jag också kan ge lite tips om nån har såna tankar nån gång :mrgreen:
På hela hojen i sthlm tyckte de att det räckte att ta bort den skruv som är längst ner för att tömma. Serviceboken säger att det finns två skruvar. Förvirrande det här.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#68 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:På hela hojen i sthlm tyckte de att det räckte att ta bort den skruv som är längst ner för att tömma. Serviceboken säger att det finns två skruvar. Förvirrande det här.
Jag känner dom på Hela Hojen och dom är duktiga meckar. Men det beror på vad du ska göra.
1. Byta glykolsort. Då ska man först dränera så mycket det går = Öppna alla avtappningar som finns. Det kanske räcker att öppna en, men det är inte så mycket mer jobb att öppna alla. Så varför inte och veta att allt är bytt?
2. Bara byta glykol och fylla på samma sort. Då är det inte så noga att få ut allt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Byta termostat på en -06

#69 Inlägg av vroom »

Jag öppnade bara den skruven på vattenpumpen och tömde ut den blåa etylenglykolen. Spolade inte igenom systemet utan den skvätt som blev kvar i motorn blandades ut med den röda nytillblandade nitritfria etylenglykolen. Det blev exakt 3liter, första 2,4l sörplades snabbt upp följt av lite mer försiktigt hällande nån dl. Resten hälldes i reservoartanken.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#70 Inlägg av RhINO »

Det finns enligt verkstadsboken två avtappningar men de tyckte inte att du var nödvändigt att öppna en som var högre upp för att tömma.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#71 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jag har aldrig spolat kylsystemet på hojen och det borde inte behövas om man inte har haft nån konstig gegga i det.
Grönviffern som detta gjordes på verkade ha haft ett något eftersatt underhåll när jag köpte den. Expansionskärlet hade också en del gegg i om jag minns rätt, så valde att spola igenom hela kylsystemet.
Man slipper känslan av osäkerhet efter. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#72 Inlägg av RhINO »

En annan fråga, man behöver inte vara så noggrann om man inte skall byta ut skrev Tyrannosaurus. Jag kommer ju tömma systemet för att byta termostaten och sedan fylla på med någon form av etylenglykol och jag förutsätter att det är etylenglykol i hojen eftersom det skall vara det.
Spelar det då någon roll vilken typ av etylenglykol man använder, hondas, någon av biltemas eller annan glykol?

/R

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#73 Inlägg av adrian_vg »

Samma typer är blandbara.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#74 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:En annan fråga, man behöver inte vara så noggrann om man inte skall byta ut skrev Tyrannosaurus. Jag kommer ju tömma systemet för att byta termostaten och sedan fylla på med någon form av etylenglykol och jag förutsätter att det är etylenglykol i hojen eftersom det skall vara det.
Spelar det då någon roll vilken typ av etylenglykol man använder, hondas, någon av biltemas eller annan glykol?
Förtydligar mitt och Adrians svar lite.
Jag har inte riktig koll på vad glykolsorterna innehåller, så etylenglykol säger mig lika lite som nåt annat.

Det finns röd, blå och grön glykol (kanske gul också, men nu ska jag inte vrida till skann på dig, så skit i det :lol: )
Den röda är bäst både ur kylsynpunkt och för alumotorer. Den blå ELLER den gröna ska man inte använda i alumotorer, men jag har inte koll på vilken som är vilken.
Jag TROR att det är den blå som funkar i alumotorer, men inte den gröna - Osäker :?
Kolla vad du får ut när du tömmer :idea:

Om du tömmer och fyller på samma så är det inte så noga att du har tömt allt innan. Samma sorter/färger är alltid blandbara oavsett fabrikat. Däremot om du ska byta sort/färg så bör du först tömma ordentligt som jag beskrev ovan.

Uppdaterat:
Hittade lite info om glykolsorter på Expressen https://www.expressen.se/motor/guider-2 ... ll-din-bil
Jag litar inte alltför mycket på Expressen, men det här borde dom ju inte behöva ljuga om :P

1. Jag vet inte vad dom yrar om. Vad skulle det vara för skillnad på "Etylenglykol" och " Kylarglykol Etylen"?
2. Jag håller heller inte med om slutklämmen (blå).
3. Kort sagt: Kör inte på grön glykol och blanda inte färger, då är du "home safe".

Etylenglykol
Den vanligaste glykolen i handeln.
Är mycket giftig. I deciliter räcker för att döda en vuxen person.
Har oftast röd eller blå färg.
Har bättre frysskydd och rostskydd (korrisionsskydd) än propylenglykol.
Propylenglykol
Oftast grönfärgad.
Inte lika giftig som etylenglykol.
Har något sämre värmeledningsförmåga och rostskyddsförmåga än etylenglykol.

Dessutom finns bland annat:
Kylarglykol Etylen
Oftast blåfärgad.
Kan i nödfall blandas med propylenglykol.
= Nej tack!
Kylarglykol Longlife Etylen
Har oftast röd färg.
Går inte att blanda med annan glykol.
Ska helst inte användas i äldre bilar eftersom den kan skada kylare som innehåller bly, mässing eller koppar i fogarna.


Alla moderna kylare brukar just ha mässing, koppar eller silver i fogarna, men inte bly. Så jag tror snarare att det är tvärt om, att äldre grejer brukar ha blyfogar och ska ha Propylenglykol.

Då klargör det isf lite:
- Röd eller blå i moderna grejer.
- Grön i hedenhösgrejer med järnspisar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#75 Inlägg av RhINO »

Tyrannosaurus skrev:
RhINO skrev:En annan fråga, man behöver inte vara så noggrann om man inte skall byta ut skrev Tyrannosaurus. Jag kommer ju tömma systemet för att byta termostaten och sedan fylla på med någon form av etylenglykol och jag förutsätter att det är etylenglykol i hojen eftersom det skall vara det.
Spelar det då någon roll vilken typ av etylenglykol man använder, hondas, någon av biltemas eller annan glykol?
Förtydligar mitt och Adrians svar lite.
Jag har inte riktig koll på vad glykolsorterna innehåller, så etylenglykol säger mig lika lite som nåt annat.

Det finns röd, blå och grön glykol (kanske gul också, men nu ska jag inte vrida till skann på dig, så skit i det :lol: )
Den röda är bäst både ur kylsynpunkt och för alumotorer. Den blå ELLER den gröna ska man inte använda i alumotorer, men jag har inte koll på vilken som är vilken.
Jag TROR att det är den blå som funkar i alumotorer, men inte den gröna - Osäker :?
Kolla vad du får ut när du tömmer :idea:

Om du tömmer och fyller på samma så är det inte så noga att du har tömt allt innan. Samma sorter/färger är alltid blandbara oavsett fabrikat. Däremot om du ska byta sort/färg så bör du först tömma ordentligt som jag beskrev ovan.

Uppdaterat:
Hittade lite info om glykolsorter på Expressen https://www.expressen.se/motor/guider-2 ... ll-din-bil
Jag litar inte alltför mycket på Expressen, men det här borde dom ju inte behöva ljuga om :P

1. Jag vet inte vad dom yrar om. Vad skulle det vara för skillnad på "Etylenglykol" och " Kylarglykol Etylen"?
2. Jag håller heller inte med om slutklämmen (blå).
3. Kort sagt: Kör inte på grön glykol och blanda inte färger, då är du "home safe".

Etylenglykol
Den vanligaste glykolen i handeln.
Är mycket giftig. I deciliter räcker för att döda en vuxen person.
Har oftast röd eller blå färg.
Har bättre frysskydd och rostskydd (korrisionsskydd) än propylenglykol.
Propylenglykol
Oftast grönfärgad.
Inte lika giftig som etylenglykol.
Har något sämre värmeledningsförmåga och rostskyddsförmåga än etylenglykol.

Dessutom finns bland annat:
Kylarglykol Etylen
Oftast blåfärgad.
Kan i nödfall blandas med propylenglykol.
= Nej tack!
Kylarglykol Longlife Etylen
Har oftast röd färg.
Går inte att blanda med annan glykol.
Ska helst inte användas i äldre bilar eftersom den kan skada kylare som innehåller bly, mässing eller koppar i fogarna.


Alla moderna kylare brukar just ha mässing, koppar eller silver i fogarna, men inte bly. Så jag tror snarare att det är tvärt om, att äldre grejer brukar ha blyfogar och ska ha Propylenglykol.

Då klargör det isf lite:
- Röd eller blå i moderna grejer.
- Grön i hedenhösgrejer med järnspisar.
Tror man ska vara försiktig med att bara tänka färg, tömde viffern idag och glykogen var grön... Ett halvt helvete att få loss spjällhuset och sen sitter termostathuset helt j-a omöjligt. Ser inte fram emot att sätta ihop grejerna

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Skriv svar