Done!Tyrannosaurus skrev: Det är väl ingen osäkerhet. Köpa röd glykol och destvatten. Ta en liter av varje i en plastdunk, skruva på korken, vända upponer en gång så det blandar sig och pytsa i.
Om det mot förmodan finns nån osäkerhet så är det isf luftningen.
Byta termostat på en -06
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Byta termostat på en -06
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
Egen mekning är en bristvara idag. Att spola igenom och byta kylarvätska kan uppfattas som svårt.
Pekar definitivt inte ut någon här på forumet, men har noterat att det är si och så ute i det verkliga livet även med en så enkel sak som tex kontroll av kedjespänning.
Du/ni får dra er egen slutsats av det.
Pekar definitivt inte ut någon här på forumet, men har noterat att det är si och så ute i det verkliga livet även med en så enkel sak som tex kontroll av kedjespänning.
Du/ni får dra er egen slutsats av det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
vroom skrev:Done!Tyrannosaurus skrev: Det är väl ingen osäkerhet. Köpa röd glykol och destvatten. Ta en liter av varje i en plastdunk, skruva på korken, vända upponer en gång så det blandar sig och pytsa i.
Om det mot förmodan finns nån osäkerhet så är det isf luftningen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta termostat på en -06
Spola kylaren, när borde man göra det och vad skall man spola med?adrian_vg skrev:Egen mekning är en bristvara idag. Att spola igenom och byta kylarvätska kan uppfattas som svårt.
Pekar definitivt inte ut någon här på forumet, men har noterat att det är si och så ute i det verkliga livet även med en så enkel sak som tex kontroll av kedjespänning.
Du/ni får dra er egen slutsats av det.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
Vartannat år om jag minns rätt. Jag använde kranvatten att spola igenom med.
Instruktioner på viewtopic.php?f=20&t=3020.
Instruktioner på viewtopic.php?f=20&t=3020.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
RhINO skrev:Spola kylaren, när borde man göra det och vad skall man spola med?adrian_vg skrev:Egen mekning är en bristvara idag. Att spola igenom och byta kylarvätska kan uppfattas som svårt.
Pekar definitivt inte ut någon här på forumet, men har noterat att det är si och så ute i det verkliga livet även med en så enkel sak som tex kontroll av kedjespänning.
Du/ni får dra er egen slutsats av det.
Jag har aldrig spolat kylsystemet på hojen och det borde inte behövas om man inte har haft nån konstig gegga i det.adrian_vg skrev:Vartannat år om jag minns rätt. Jag använde kranvatten att spola igenom med.
Instruktioner på viewtopic.php?f=20&t=3020.
Utan det är bara att öppna alla avtappningar, alltså inte bara på kylaren utan det brukar finnas 2-3 avtappningsskruvar på motorn också (själv har jag två under främre cylinderraden och en på vattenpumpen). Utöver det tar man loss expansionskärlen och tömmer det genom att vända upponer på det och som jag sa ovan så är det bra om man tar loss kylaren och vickar ur vattnet i den.
Fördelen med röd glykol är förutom att den är snäll mot aluminiumet, kyler lite bättre och är billigare även att den är longlife. Använder man dessutom destvatten så håller den ännu längre.
Det var väldigt länge sen jag bytte glykol, å andra sidan innebär ventilservice på alla 80-tals VF att man måste tömma vattnet och ta loss kylet vilket alltid innebär att man spiller en del. Så trots att jag samlar vattnet i en ren dunk och återanvänder det så får man fylla på en del nytt. Så det blir ju ett mindre byte vid varje service.
Om man vid byte inte byter sort så finns det dessutom ingen anledning att göra en total tömning, om men inte vill vara übernoggrann vill säga
En annan anledning till att tömma totalt är om man ska riva topparna, men det är en annan historia där jag också kan ge lite tips om nån har såna tankar nån gång
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Byta termostat på en -06
På hela hojen i sthlm tyckte de att det räckte att ta bort den skruv som är längst ner för att tömma. Serviceboken säger att det finns två skruvar. Förvirrande det här.Tyrannosaurus skrev:RhINO skrev:Spola kylaren, när borde man göra det och vad skall man spola med?adrian_vg skrev:Egen mekning är en bristvara idag. Att spola igenom och byta kylarvätska kan uppfattas som svårt.
Pekar definitivt inte ut någon här på forumet, men har noterat att det är si och så ute i det verkliga livet även med en så enkel sak som tex kontroll av kedjespänning.
Du/ni får dra er egen slutsats av det.Jag har aldrig spolat kylsystemet på hojen och det borde inte behövas om man inte har haft nån konstig gegga i det.adrian_vg skrev:Vartannat år om jag minns rätt. Jag använde kranvatten att spola igenom med.
Instruktioner på viewtopic.php?f=20&t=3020.
Utan det är bara att öppna alla avtappningar, alltså inte bara på kylaren utan det brukar finnas 2-3 avtappningsskruvar på motorn också (själv har jag två under främre cylinderraden och en på vattenpumpen). Utöver det tar man loss expansionskärlen och tömmer det genom att vända upponer på det och som jag sa ovan så är det bra om man tar loss kylaren och vickar ur vattnet i den.
Fördelen med röd glykol är förutom att den är snäll mot aluminiumet, kyler lite bättre och är billigare även att den är longlife. Använder man dessutom destvatten så håller den ännu längre.
Det var väldigt länge sen jag bytte glykol, å andra sidan innebär ventilservice på alla 80-tals VF att man måste tömma vattnet och ta loss kylet vilket alltid innebär att man spiller en del. Så trots att jag samlar vattnet i en ren dunk och återanvänder det så får man fylla på en del nytt. Så det blir ju ett mindre byte vid varje service.
Om man vid byte inte byter sort så finns det dessutom ingen anledning att göra en total tömning, om men inte vill vara übernoggrann vill säga
En annan anledning till att tömma totalt är om man ska riva topparna, men det är en annan historia där jag också kan ge lite tips om nån har såna tankar nån gång
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
Jag känner dom på Hela Hojen och dom är duktiga meckar. Men det beror på vad du ska göra.RhINO skrev:På hela hojen i sthlm tyckte de att det räckte att ta bort den skruv som är längst ner för att tömma. Serviceboken säger att det finns två skruvar. Förvirrande det här.
1. Byta glykolsort. Då ska man först dränera så mycket det går = Öppna alla avtappningar som finns. Det kanske räcker att öppna en, men det är inte så mycket mer jobb att öppna alla. Så varför inte och veta att allt är bytt?
2. Bara byta glykol och fylla på samma sort. Då är det inte så noga att få ut allt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Byta termostat på en -06
Jag öppnade bara den skruven på vattenpumpen och tömde ut den blåa etylenglykolen. Spolade inte igenom systemet utan den skvätt som blev kvar i motorn blandades ut med den röda nytillblandade nitritfria etylenglykolen. Det blev exakt 3liter, första 2,4l sörplades snabbt upp följt av lite mer försiktigt hällande nån dl. Resten hälldes i reservoartanken.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Byta termostat på en -06
Det finns enligt verkstadsboken två avtappningar men de tyckte inte att du var nödvändigt att öppna en som var högre upp för att tömma.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
Grönviffern som detta gjordes på verkade ha haft ett något eftersatt underhåll när jag köpte den. Expansionskärlet hade också en del gegg i om jag minns rätt, så valde att spola igenom hela kylsystemet.Tyrannosaurus skrev:Jag har aldrig spolat kylsystemet på hojen och det borde inte behövas om man inte har haft nån konstig gegga i det.
Man slipper känslan av osäkerhet efter.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta termostat på en -06
En annan fråga, man behöver inte vara så noggrann om man inte skall byta ut skrev Tyrannosaurus. Jag kommer ju tömma systemet för att byta termostaten och sedan fylla på med någon form av etylenglykol och jag förutsätter att det är etylenglykol i hojen eftersom det skall vara det.
Spelar det då någon roll vilken typ av etylenglykol man använder, hondas, någon av biltemas eller annan glykol?
/R
Spelar det då någon roll vilken typ av etylenglykol man använder, hondas, någon av biltemas eller annan glykol?
/R
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
Samma typer är blandbara.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
Förtydligar mitt och Adrians svar lite.RhINO skrev:En annan fråga, man behöver inte vara så noggrann om man inte skall byta ut skrev Tyrannosaurus. Jag kommer ju tömma systemet för att byta termostaten och sedan fylla på med någon form av etylenglykol och jag förutsätter att det är etylenglykol i hojen eftersom det skall vara det.
Spelar det då någon roll vilken typ av etylenglykol man använder, hondas, någon av biltemas eller annan glykol?
Jag har inte riktig koll på vad glykolsorterna innehåller, så etylenglykol säger mig lika lite som nåt annat.
Det finns röd, blå och grön glykol (kanske gul också, men nu ska jag inte vrida till skann på dig, så skit i det )
Den röda är bäst både ur kylsynpunkt och för alumotorer. Den blå ELLER den gröna ska man inte använda i alumotorer, men jag har inte koll på vilken som är vilken.
Jag TROR att det är den blå som funkar i alumotorer, men inte den gröna - Osäker
Kolla vad du får ut när du tömmer
Om du tömmer och fyller på samma så är det inte så noga att du har tömt allt innan. Samma sorter/färger är alltid blandbara oavsett fabrikat. Däremot om du ska byta sort/färg så bör du först tömma ordentligt som jag beskrev ovan.
Uppdaterat:
Hittade lite info om glykolsorter på Expressen https://www.expressen.se/motor/guider-2 ... ll-din-bil
Jag litar inte alltför mycket på Expressen, men det här borde dom ju inte behöva ljuga om
1. Jag vet inte vad dom yrar om. Vad skulle det vara för skillnad på "Etylenglykol" och " Kylarglykol Etylen"?
2. Jag håller heller inte med om slutklämmen (blå).
3. Kort sagt: Kör inte på grön glykol och blanda inte färger, då är du "home safe".
Etylenglykol
Den vanligaste glykolen i handeln.
Är mycket giftig. I deciliter räcker för att döda en vuxen person.
Har oftast röd eller blå färg.
Har bättre frysskydd och rostskydd (korrisionsskydd) än propylenglykol.
Propylenglykol
Oftast grönfärgad.
Inte lika giftig som etylenglykol.
Har något sämre värmeledningsförmåga och rostskyddsförmåga än etylenglykol.
Dessutom finns bland annat:
Kylarglykol Etylen
Oftast blåfärgad.
Kan i nödfall blandas med propylenglykol. = Nej tack!
Kylarglykol Longlife Etylen
Har oftast röd färg.
Går inte att blanda med annan glykol.
Ska helst inte användas i äldre bilar eftersom den kan skada kylare som innehåller bly, mässing eller koppar i fogarna.
Alla moderna kylare brukar just ha mässing, koppar eller silver i fogarna, men inte bly. Så jag tror snarare att det är tvärt om, att äldre grejer brukar ha blyfogar och ska ha Propylenglykol.
Då klargör det isf lite:
- Röd eller blå i moderna grejer.
- Grön i hedenhösgrejer med järnspisar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Byta termostat på en -06
Tror man ska vara försiktig med att bara tänka färg, tömde viffern idag och glykogen var grön... Ett halvt helvete att få loss spjällhuset och sen sitter termostathuset helt j-a omöjligt. Ser inte fram emot att sätta ihop grejernaTyrannosaurus skrev:Förtydligar mitt och Adrians svar lite.RhINO skrev:En annan fråga, man behöver inte vara så noggrann om man inte skall byta ut skrev Tyrannosaurus. Jag kommer ju tömma systemet för att byta termostaten och sedan fylla på med någon form av etylenglykol och jag förutsätter att det är etylenglykol i hojen eftersom det skall vara det.
Spelar det då någon roll vilken typ av etylenglykol man använder, hondas, någon av biltemas eller annan glykol?
Jag har inte riktig koll på vad glykolsorterna innehåller, så etylenglykol säger mig lika lite som nåt annat.
Det finns röd, blå och grön glykol (kanske gul också, men nu ska jag inte vrida till skann på dig, så skit i det )
Den röda är bäst både ur kylsynpunkt och för alumotorer. Den blå ELLER den gröna ska man inte använda i alumotorer, men jag har inte koll på vilken som är vilken.
Jag TROR att det är den blå som funkar i alumotorer, men inte den gröna - Osäker
Kolla vad du får ut när du tömmer
Om du tömmer och fyller på samma så är det inte så noga att du har tömt allt innan. Samma sorter/färger är alltid blandbara oavsett fabrikat. Däremot om du ska byta sort/färg så bör du först tömma ordentligt som jag beskrev ovan.
Uppdaterat:
Hittade lite info om glykolsorter på Expressen https://www.expressen.se/motor/guider-2 ... ll-din-bil
Jag litar inte alltför mycket på Expressen, men det här borde dom ju inte behöva ljuga om
1. Jag vet inte vad dom yrar om. Vad skulle det vara för skillnad på "Etylenglykol" och " Kylarglykol Etylen"?
2. Jag håller heller inte med om slutklämmen (blå).
3. Kort sagt: Kör inte på grön glykol och blanda inte färger, då är du "home safe".
Etylenglykol
Den vanligaste glykolen i handeln.
Är mycket giftig. I deciliter räcker för att döda en vuxen person.
Har oftast röd eller blå färg.
Har bättre frysskydd och rostskydd (korrisionsskydd) än propylenglykol.
Propylenglykol
Oftast grönfärgad.
Inte lika giftig som etylenglykol.
Har något sämre värmeledningsförmåga och rostskyddsförmåga än etylenglykol.
Dessutom finns bland annat:
Kylarglykol Etylen
Oftast blåfärgad.
Kan i nödfall blandas med propylenglykol. = Nej tack!
Kylarglykol Longlife Etylen
Har oftast röd färg.
Går inte att blanda med annan glykol.
Ska helst inte användas i äldre bilar eftersom den kan skada kylare som innehåller bly, mässing eller koppar i fogarna.
Alla moderna kylare brukar just ha mässing, koppar eller silver i fogarna, men inte bly. Så jag tror snarare att det är tvärt om, att äldre grejer brukar ha blyfogar och ska ha Propylenglykol.
Då klargör det isf lite:
- Röd eller blå i moderna grejer.
- Grön i hedenhösgrejer med järnspisar.
Skickat från min E5823 via Tapatalk