Byta termostat på en -06

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#46 Inlägg av adrian_vg »

Alltid hälften-hälften.

Varför vill du förorena det dyra destillerade vattnet förresten med kranvatten?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#47 Inlägg av blacken »

Vilket blandningsförhållande? Tänkte ta art nr 361786(röda) 3kg dunk men det kanske räcker med 1kg? Sedan blanda med batterivatten och ett par dl kranvatten.
Två pannor koncentrat, två pannor destvatten så har du fyra pannor. Det räcker och blir över. Ps: 50/50, aldrig mer glykol än 50%... :fakta

.läste nånstans att det inte var fel att göra så.
Helt djävla fel! Kranvatten innehåller en massa skit, som du inte vill ha i ditt kylvatten på din viffer.
Rådet kommer säkerligen ifrån samma källor som säger att spillolja är ett bra rostskydd. :lol: :lol: :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#48 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Batterivatten funkar.
Tja skriv inte batterivatten, det ska vara destillerat vatten! Batterivatten kan vara avjoniserat och det startar "kemiska" reaktioner i motorn.
Batterivatten och destillerat vatten d.v.s. sånt som man köper på mackar och biltillbehörsfirmor är samma sak och funkar alldeles utmärkt. Ska du köpa riktigt destillerat vatten så får du gå till apoteket, men det blir betydligt dyrare. Skillnaden är i princip att apoteksvattnet är kemiskt rent, men varför ska man ha sånt i motorn? Så klinisk är den inte invändigt och dessutom blandar man det ju ändå med giftig glykol.
vroom skrev:Vilket blandningsförhållande? Tänkte ta art nr 361786(röda) 3kg dunk men det kanske räcker med 1kg? Sedan blanda med batterivatten och ett par dl kranvatten..läste nånstans att det inte var fel att göra så.
Kolla mitt länga inlägg på sid. 3, 4:e uppifrån. Det funkar med kranvatten, eftersom glykolen neutraliserar kalket mm. men det är betydligt bättre med batteri/destillerat vatten.

Eller som Adrian mycket riktigt sa:
adrian_vg skrev:Varför vill du förorena det dyra destillerade vattnet förresten med kranvatten?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Byta termostat på en -06

#49 Inlägg av Tommy Gsson »

KOPIERAT från SteffoB på annat forum:
Om man då som jag dels är kemiingenjör och dels jobbat inom läkemedelsindustrin som använder destillerat eller avjoniserat vatten till väldigt mycket så vet man också att det finns en hel del nackdelar med avjoniserat eller destillerat vatten (Batterivatten är just det)
På grund av att man tagit bort nästan alla joner ur vattnet så vill destvatten extremt gärna sno joner och elektroner från andra material runtomkring.
Av den anledningen är destillerat vatten extremt aggresivt mot många metaller. Rör för att transportera destvatten får bara vara gjorda av ett litet fåtal speciella rostfria stålkvaliteter. Delvis för att rören inte ska förstöra destvattnet men också för att destvatten är extremt hårt mot metallen.
Dvs när du väljer mellan kranvatten och destvatten så väljer du mellan extremt små kalkavlagringar eller korrosion i kylkanalerna.
Av dom två så är korrosion något som är betydligt värre att åtgärda om det skulle uppstå. Dessutom är dom små kalkmängderna det kan bli frågan om obetydliga under en motorcykels eller bils livslängd om du inte byter kylarvätska extremt ofta. Undantaget om du bor någonstans där vattnet är extremt hårt. Då blir det mycket kalkavlagringar samtidigt som väldigt hårt vatten också är aggresivt mot många metaller.

Så om du frågar mig som kemist med en del erfarenhet av egenskaperna hos destvatten så skulle jag säga att dels så är eventuella följder av att ha använt destvatten i kylsystemet betydligt värre än eventuella följder av att ha använt kranvatten.
Dels så kommer destvattnet att vara just destvatten under en extremt kort tid. Det kommer nästan omedelbart att ta åt sig dom joner det vill ha från omgivande aluminium och gjutjärn. Dvs korrodera metallen
Dessutom så innehåller glykolen en hel del grejor som ska skydda mot just dom skadorna.

Så frågar du mig som kemist så är destvatten sämre än kranvatten.
Ska du använda något annat än kranvatten så är det i så fall mjukgjort (dvs jonbytt) vatten.

I praktiken så är det dock så att det är ytterst osannolikt att du märker av någon av nackdelarna innan du fått skrota motorcykeln.

så att använda batterivatten är inget annat än att kasta pengarna i sjön.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#50 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:Massa rätt intressant text.
Det finns tre aspekter på det.
1. Det bevisar att batteri- och destillerat vatten är samma sak.
2. Jag har hört argumentet om jonerna i vattnet tidigare och att det kan vara aggressivt mot metall, nämligen av den amerikanska Honda V4-gurun Dave Dodge (han heter så och det har inget med bilmärket Dodge att göra). Han rekommenderade avkalkat vatten (vet inte om och var sånt finns att få tar på), men inte avjoniserat.
3. Det SteffoB missar i beskrivningen som du kopierade in är glykolen. Det är absolut inte bra att köra med bara vatten i kylsystemet oavsett om det är avjoniserat eller inte av flera anledningar, även om man bara kör i plusgrader så att det inte finns risk för frysning och även om det är en alumotor som inte rostar.

Vatten är aggressivt, avjoniserat eller ej, dessutom har det inte speciellt bra kyleffekt.
Glykolen gör en hel massa saker. Det skyddar mot frysning, förbättrar kyleffekten, smörjer, skyddar metallen, skyddar mot korrosion osv.
Så att så länge man har glykol i systemet (helst 50/50) så har jonerna i vattnet ingen betydelse, snarare tvärt om. Det destillerade vattnet skyddar glykolen så att den kan ägna sig åt annat och inte även behöver rena vattnet.

Dave Dodge som både har kört dragracing, varit racemeck och jobbat som chefskonstruktör på RC Engineering i många år (tror sen 70-talet) innan han startade eget "Dodge Racing and Performance" (DRP) har berättat att på dragracinghojarna körde man inte med glykol av flera anledningar bl.a. mer jobb om man skjuter motorn och dessutom tömmer dom vattnet efter varje race. I det läget är det inte rekommendabelt att köra med avjoniserat vatten av just den anledningen som SteffoB beskriver.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Byta termostat på en -06

#51 Inlägg av vroom »

herreminskapare :laugh
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#52 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
Tommy Gsson skrev:Massa rätt intressant text.
Det finns tre aspekter på det.
1. Det bevisar att batteri- och destillerat vatten är samma sak.
2. Jag har hört argumentet om jonerna i vattnet tidigare och att det kan vara aggressivt mot metall, nämligen av den amerikanska Honda V4-gurun Dave Dodge (han heter så och det har inget med bilmärket Dodge att göra). Han rekommenderade avkalkat vatten (vet inte om och var sånt finns att få tar på), men inte avjoniserat.
3. Det SteffoB missar i beskrivningen som du kopierade in är glykolen. Det är absolut inte bra att köra med bara vatten i kylsystemet oavsett om det är avjoniserat eller inte av flera anledningar, även om man bara kör i plusgrader så att det inte finns risk för frysning och även om det är en alumotor som inte rostar.

Vatten är aggressivt, avjoniserat eller ej, dessutom har det inte speciellt bra kyleffekt.
Glykolen gör en hel massa saker. Det skyddar mot frysning, förbättrar kyleffekten, smörjer, skyddar metallen, skyddar mot korrosion osv.
Så att så länge man har glykol i systemet (helst 50/50) så har jonerna i vattnet ingen betydelse, snarare tvärt om. Det destillerade vattnet skyddar glykolen så att den kan ägna sig åt annat och inte även behöver rena vattnet.

Dave Dodge som både har kört dragracing, varit racemeck och jobbat som chefskonstruktör på RC Engineering i många år (tror sen 70-talet) innan han startade eget "Dodge Racing and Performance" (DRP) har berättat att på dragracinghojarna körde man inte med glykol av flera anledningar bl.a. mer jobb om man skjuter motorn och dessutom tömmer dom vattnet efter varje race. I det läget är det inte rekommendabelt att köra med avjoniserat vatten av just den anledningen som SteffoB beskriver.
Hear, hear. :fakta
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Byta termostat på en -06

#53 Inlägg av RhINO »

Öööööö såååå, ska man ha batterivatten eller kranvatten?

/R

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#54 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Öööööö såååå, ska man ha batterivatten eller kranvatten?
Batterivatten såvida du blandar det med glykol (helst röd) och inte kör dragracing på elitnivå :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Byta termostat på en -06

#55 Inlägg av blacken »

inte kör dragracing på elitnivå
Och hur ska man undgå det, när man kör en Viffer?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#56 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
inte kör dragracing på elitnivå
Och hur ska man undgå det, när man kör en Viffer?
Roadracinghojar kör med glykol :wink:

En kort rättelse också:
DRP ska inte utläsas "Dodge Racing and Performance", utan "Dodge Racing Products" eller "Dodge Racing & Promotion". Han använder båda begreppen. Kollade just.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#57 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Öööööö såååå, ska man ha batterivatten eller kranvatten?

/R
Köp färdigblandad. Moderna motorer i alu-legering är känsliga.
Det är dyrare, men du får rätt vätska. Går inte åt så mycket ändå, och utslaget på ett byte vartannat, vart tredje år blir det inte så mycket heller.

Vill minnas att tidningen Bike för många år sen rekommenderade färdigblandad kylarvätska av just det skälet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#58 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
RhINO skrev:Öööööö såååå, ska man ha batterivatten eller kranvatten?
Köp färdigblandad. Moderna motorer i alu-legering är känsliga.
Det är dyrare, men du får rätt vätska. Går inte åt så mycket ändå, och utslaget på ett byte vartannat, vart tredje år blir det inte så mycket heller.

Vill minnas att tidningen Bike för många år sen rekommenderade färdigblandad kylarvätska av just det skälet.
Det blir rätt vätska även om man blandar själv. Det är bara att ta lika mycket av varje. Men man ska blanda det i en flaska innan man häller ner det i kylaren.

F.ö. resonerar jag lite som med spolarvätska i bilen. Jag köper alltid koncentrerad för varför ska man köpa vatten?

Till kyleriet köper man iofs vatten och det blir troligen både billigare och bättre att blanda själv. Dels vet man inte om dom använder destillerat i färdigblandat och dels vet man inte vad dom använder för glykol. Men dom är iaf inte röd och den är bäst.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#59 Inlägg av adrian_vg »

Att köpa färdigblandad kylarvätska handlar mest om att man undviker all osäkerhet!
När man hojar runt vill man uppleva... upplevelsen. Inte hålla på och oroa sig för än det ena, än det andra. :)

Att köpa färdigblandad spolarvätska handlar i tex min frus fall att hon slipper slabba runt, och dels att enl henne så blir det billigare eller lika billigt som koncentrerad.
Hon köper billig beggad återvunnen och kontrollerad spolarvätska från en skrot alldeles i närheten av där vi bor.
Ja, jag var skeptisk i början också... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Byta termostat på en -06

#60 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Att köpa färdigblandad kylarvätska handlar mest om att man undviker all osäkerhet!
När man hojar runt vill man uppleva... upplevelsen. Inte hålla på och oroa sig för än det ena, än det andra. :)
Det är väl ingen osäkerhet. Köpa röd glykol och destvatten. Ta en liter av varje i en plastdunk, skruva på korken, vända upponer en gång så det blandar sig och pytsa i.

Om det mot förmodan finns nån osäkerhet så är det isf luftningen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar