Ryckig gång VFR gen 90-93

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Honken1880
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis maj 08, 2018 18:53

Ryckig gång VFR gen 90-93

#1 Inlägg av Honken1880 »

Hej alla kunniga.

Köpte en VFR -93 för ett par veckor sen som har lite problem, trodde inte det existerade på dessa:)
Tyckte den gick bra alla 27 milen från Växjö där jag köpte den

Har en som smårycker hela tiden, den har även dött för mig vid två tillfällen när jag släppt kopplingen.
Den har svårt att reagera när man vrider rullen snabbt, den bluddrar till och sen kommer den.

Gasar man på i högre hastigheter så går den ju som ett skott

Startar alltid som en klocka även då den spontandött.

Ryckningarna blir mer tydliga när den är riktigt varm.
Ryckningarna finns i alla normala hastighter och växlar
Bränslepumpen har börjat låta som om den hackar tänder och väldigt tydligt.

Hoppas ni kan hjälpa mig, älskar verkligen den där hojen.

Kan det vara så att pumpen har varit på upphällningen ett tag men att det är först nu som den börjat låta och att det helt enkelt är pumpen som gör att den rycker?

Kört igenom Redline och kör alltid på 98 Oktan

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Ryckig gång

#2 Inlägg av blacken »

Skulle kolla att såsen rinner till som den ska, kan vara skit i primärfiltren i tanken, eller såsfiltret efter pumpen kan vara täppt. Eller nå`t annat skit som förhindrar såstillförseln till knasarna. Men lyft upp tanken med staget i verktygssatsen, (Underförstått att såskran ska stå på "OFF" vid denna operation) lossa såsslangen till/vid knasarna, pillra ner den i en glasburk, lossa kontakten vid bränslepumpsreläet (ska/bör sitta straxt till vänster om styrenheten på vänster sida) sätt på tändning, bygla dom två svarta kablarna i kontaktstycket (Underförstått att såskran ska stå på "ON") och se dels om det kommer sås, samt hur mycket det kommer. Det ska rinna på ganska så friskt, inget pansiodröppel så att säga. Skulle även göra en knasarsynk på den.
Annars så se över allt som har med tänd att göra, stift, kablar, tändhattar, anslutningar till tändspolar, även dom ska kollas.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ryckig gång VFR gen 90-93

#3 Inlägg av adrian_vg »

Låter lite som min Dominatrix förra våren.
När gjordes luftfiltret rent senast på din viffer?

I övrigt, kolla Blackens tips.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Honken1880
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis maj 08, 2018 18:53

Re: Ryckig gång VFR gen 90-93

#4 Inlägg av Honken1880 »

Nu går hojen som en klocka. :banana

Inte en ryckning någonstans under färd.

Kollade tanken och tankfilter som såg nytt ut.
Gjorde ett litet ryck idag och bytte bränslepumpen till en ny, och herrejösses vilken skillnad på hojen det blev.
Går hur fint som helst, ingen tvekan inte ens om jag har hög växel och vrider på rullen.

Bytte även kopplingsvätskan till nytt då den gamla såg ut som avloppsvatten

Tackar för hjälpen :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ryckig gång VFR gen 90-93

#5 Inlägg av adrian_vg »

Najs!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar