Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Thomas71
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 11, 2014 19:39
Ort: Östra Göinge

Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#1 Inlägg av Thomas71 »

Hej! Min VFR 750 -86 är svår att starta ibland. Efter att ha sökt och läst så inser jag att det är startmotorkopplingen. Finns där någon som vet var man kan köpa en till min årsmodell? Efter vad jag förstått så är 86:ans annorlunda så där finns ingen annan årsmodell man kan ta ifrån. Vilket är typiskt eftersom jag kan hitta till andra årsmodeller :huvet

MVH
Thomas

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#2 Inlägg av adrian_vg »

Kolla med Tersan här på forumet, han är numera återförsäljare för CMSNL!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Thomas71
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 11, 2014 19:39
Ort: Östra Göinge

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#3 Inlägg av Thomas71 »

adrian_vg skrev:Kolla med Tersan här på forumet, han är numera återförsäljare för CMSNL!
Tack. Ska höra mig för :)

Användarvisningsbild
Sören
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 05, 2017 08:16

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#4 Inlägg av Sören »

Hej,

Har samma problem med min -88. Kollade runt lite och hittade bäst pris hos Sam:s i Karlstad, det var dock beställningsdelar och jag har inte fått dem än. Kollade även upp import från England(David Silver), men blev billigare att köpa här. Min är ju dock en 88:a och ska ha den nyare modellen av koppling.

Mvh
Sören

Användarvisningsbild
Thomas71
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 11, 2014 19:39
Ort: Östra Göinge

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#5 Inlägg av Thomas71 »

Sören skrev:Hej,

Har samma problem med min -88. Kollade runt lite och hittade bäst pris hos Sam:s i Karlstad, det var dock beställningsdelar och jag har inte fått dem än. Kollade även upp import från England(David Silver), men blev billigare att köpa här. Min är ju dock en 88:a och ska ha den nyare modellen av koppling.

Mvh
Sören
Ja, det verkar ju fortfarande gå att få tag på startmotorkopplingen till 87:an och framåt, men just 86:ans är unik och verkar vara omöjlig att hitta ny. Får söka vidare och försöka hitta någon som har en begagnad.

MVH
Thomas

Användarvisningsbild
Sören
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 05, 2017 08:16

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#6 Inlägg av Sören »

Fyller på med lite info bara, kanske inte så mycket hjälp dock.

-87:ans modell "28120-ML7-690" är ju samma t.o.m. -97.

-86:ans borde heta "28120-ML7-000" enligt hondas part nr.
Snabb googling visar dock som du säger att den verkar vara svår att finna, märkligt eftersom det verkar vara en slitdel som går sönder.

Användarvisningsbild
Thomas71
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 11, 2014 19:39
Ort: Östra Göinge

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#7 Inlägg av Thomas71 »

Ja jag tycker också det är märkligt för man ser lite överallt att många har fått sprickor i sina. Håller på för fullt att kolla efter begagnade nu men det verkar inte vara så lätt att hitta heller :huvet

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2139
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#8 Inlägg av Tommy Gsson »

Det som skiljer är väl impulsgivarna till tändningen, kanske går att modifiera för den händige!
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Thomas71
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 11, 2014 19:39
Ort: Östra Göinge

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#9 Inlägg av Thomas71 »

Tommy Gsson skrev:Det som skiljer är väl impulsgivarna till tändningen, kanske går att modifiera för den händige!
Tommy
Och där faller jag bort direkt då om man ska vara händig :oops: :lol:
Sen har man läst om någon som i sin tur läst om någon som har hört att någon lyckats svetsa en sprucken startmotorkoppling, men jag har aldrig sett någon bild eller läst om någon som själv verkligen gjort det. Men det borde kanske gå. Och med tanke på att det verkar finnas så extremt få kvar så kanske man skulle försöka hitta en riktigt jäklig svetsare som sista utväg. Alternativt om man är jäklig på att svetsa försöka hitta några spruckna och laga för man kan nog tjäna en del på dom :)

Användarvisningsbild
Sören
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 05, 2017 08:16

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#10 Inlägg av Sören »

Hur har det gått, hittat någon ny del?

Jag fick min för någon vecka sedan, tog alltså ca 2 månader att få den från beställning. Har bytt och skruvat ihop hojen, äntligen! nu ska den bara besiktas också...

Användarvisningsbild
Thomas71
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 11, 2014 19:39
Ort: Östra Göinge

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#11 Inlägg av Thomas71 »

Sören skrev:Hur har det gått, hittat någon ny del?

Jag fick min för någon vecka sedan, tog alltså ca 2 månader att få den från beställning. Har bytt och skruvat ihop hojen, äntligen! nu ska den bara besiktas också...
Kul att du fick rätt på hojen :) För min del har faktiskt min hoj skött sig och startat som den ska varje gång. Får hoppas det håller i sig för jag har fortfarande inte lyckats hitta någon som har en startmotorkoppling till en -86:a så det skulle ju kunna orsaka lite problem i framtiden om den som sitter på ger upp :cry:
Lycka till på besiktningen :D

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#12 Inlägg av blacken »

Thomas71 skrev:Ja jag tycker också det är märkligt för man ser lite överallt att många har fått sprickor i sina. Håller på för fullt att kolla efter begagnade nu men det verkar inte vara så lätt att hitta heller :huvet
för att verka dum, är det sprickor i din startmotorkopplingshus?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Thomas71
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 11, 2014 19:39
Ort: Östra Göinge

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#13 Inlägg av Thomas71 »

blacken skrev:
Thomas71 skrev:Ja jag tycker också det är märkligt för man ser lite överallt att många har fått sprickor i sina. Håller på för fullt att kolla efter begagnade nu men det verkar inte vara så lätt att hitta heller :huvet
för att verka dum, är det sprickor i din startmotorkopplingshus?
Antar du menar motorkåpan (vad den nu heter) som sitter utanpå? Nej, jag har inte sett några sprickor på den. Dock har jag inte plockat av den heller så jag har inte kunnat gjort någon riktigt noggrann koll, men därför vet jag inte om jag har någon eller några sprickor på startmotorkopplingen heller. Men just nu fungerar den som den ska så nu vill man bara köra och hoppas mitt tidigare problem inte återkommer :)

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#14 Inlägg av blacken »

Thomas71 skrev:
blacken skrev:
Thomas71 skrev:Ja jag tycker också det är märkligt för man ser lite överallt att många har fått sprickor i sina. Håller på för fullt att kolla efter begagnade nu men det verkar inte vara så lätt att hitta heller :huvet
för att verka dum, är det sprickor i din startmotorkopplingshus?
Antar du menar motorkåpan (vad den nu heter) som sitter utanpå? Nej, jag har inte sett några sprickor på den. Dock har jag inte plockat av den heller så jag har inte kunnat gjort någon riktigt noggrann koll, men därför vet jag inte om jag har någon eller några sprickor på startmotorkopplingen heller. Men just nu fungerar den som den ska så nu vill man bara köra och hoppas mitt tidigare problem inte återkommer :)
Nej, den kallas för kopplingskåpan eller höger motorkåpa, vikket som, utan syftar på själva huset (den runda meckatjofräsen med en massa kryptiska detaljer både på och omkring den, innanför kopplingskåpan) som startkopplingsmekanismen sitter i. Den kan spricka, (går att svetsa) eller så är ingreppsrullarna med fjädrar dåliga, eller så är själva "röret" som rullarna löper emot slitet, dom finns att tjacka lite här och var. Kolla dom i första hand, skulle huset vara spräckt så kan du svetsa det. Du måste demontera kopplingskåpan för att kunna inspektera starmotortjofräsmeckeriet.

Om det är rulleriet som dribblar så brukar det vanligast bli svårt att starta när den (knarren) är kall, är det en spricka så spelar det ingen större roll när den släpper, utan kan bli lite hur som helst, fast oftare, vanligtvis.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Thomas71
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 11, 2014 19:39
Ort: Östra Göinge

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

#15 Inlägg av Thomas71 »

blacken skrev:Nej, den kallas för kopplingskåpan eller höger motorkåpa, vikket som, utan syftar på själva huset (den runda meckatjofräsen med en massa kryptiska detaljer både på och omkring den, innanför kopplingskåpan) som startkopplingsmekanismen sitter i. Den kan spricka, (går att svetsa) eller så är ingreppsrullarna med fjädrar dåliga, eller så är själva "röret" som rullarna löper emot slitet, dom finns att tjacka lite här och var. Kolla dom i första hand, skulle huset vara spräckt så kan du svetsa det. Du måste demontera kopplingskåpan för att kunna inspektera starmotortjofräsmeckeriet.

Om det är rulleriet som dribblar så brukar det vanligast bli svårt att starta när den (knarren) är kall, är det en spricka så spelar det ingen större roll när den släpper, utan kan bli lite hur som helst, fast oftare, vanligtvis.
Ah, där ser man. Alltid lär man sig något nytt :)
Har jag rätt när jag tror att du menar nummer 5 här: https://www.partssweden.se/honda-vfr750 ... ing-clutch ?
Är det den du menar så har jag läst att vissa säger att man kan svetsa den medan andra säger man inte kan. Men skulle den paja helt så lär man ju inte förlora något på att prova ändå :)
Som sagt så går hojen bra nu så det får i så fall bli ett vinterprojekt att dela och kolla hur det ser ut. Tackar så mycket för tipsen och informationen :)

Skriv svar