Sida 2 av 2

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

Postat: mån jul 30, 2018 18:50
av blacken
Thomas71 skrev:
blacken skrev:Nej, den kallas för kopplingskåpan eller höger motorkåpa, vikket som, utan syftar på själva huset (den runda meckatjofräsen med en massa kryptiska detaljer både på och omkring den, innanför kopplingskåpan) som startkopplingsmekanismen sitter i. Den kan spricka, (går att svetsa) eller så är ingreppsrullarna med fjädrar dåliga, eller så är själva "röret" som rullarna löper emot slitet, dom finns att tjacka lite här och var. Kolla dom i första hand, skulle huset vara spräckt så kan du svetsa det. Du måste demontera kopplingskåpan för att kunna inspektera starmotortjofräsmeckeriet.

Om det är rulleriet som dribblar så brukar det vanligast bli svårt att starta när den (knarren) är kall, är det en spricka så spelar det ingen större roll när den släpper, utan kan bli lite hur som helst, fast oftare, vanligtvis.
Ah, där ser man. Alltid lär man sig något nytt :)
Har jag rätt när jag tror att du menar nummer 5 här: https://www.partssweden.se/honda-vfr750 ... ing-clutch ?
Är det den du menar så har jag läst att vissa säger att man kan svetsa den medan andra säger man inte kan. Men skulle den paja helt så lär man ju inte förlora något på att prova ändå :)
Som sagt så går hojen bra nu så det får i så fall bli ett vinterprojekt att dela och kolla hur det ser ut. Tackar så mycket för tipsen och informationen :)
Helt rätt, om det inte är part 5 som är den som kan spricka. (Allt kan svetsas, i princip) som är trasig. så är det parts 15, 7, 6, och 3 som vanligtvis är bovarna i dramat.

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

Postat: tis jul 31, 2018 05:27
av Thomas71
blacken skrev:
Thomas71 skrev:
blacken skrev:Nej, den kallas för kopplingskåpan eller höger motorkåpa, vikket som, utan syftar på själva huset (den runda meckatjofräsen med en massa kryptiska detaljer både på och omkring den, innanför kopplingskåpan) som startkopplingsmekanismen sitter i. Den kan spricka, (går att svetsa) eller så är ingreppsrullarna med fjädrar dåliga, eller så är själva "röret" som rullarna löper emot slitet, dom finns att tjacka lite här och var. Kolla dom i första hand, skulle huset vara spräckt så kan du svetsa det. Du måste demontera kopplingskåpan för att kunna inspektera starmotortjofräsmeckeriet.

Om det är rulleriet som dribblar så brukar det vanligast bli svårt att starta när den (knarren) är kall, är det en spricka så spelar det ingen större roll när den släpper, utan kan bli lite hur som helst, fast oftare, vanligtvis.
Ah, där ser man. Alltid lär man sig något nytt :)
Har jag rätt när jag tror att du menar nummer 5 här: https://www.partssweden.se/honda-vfr750 ... ing-clutch ?
Är det den du menar så har jag läst att vissa säger att man kan svetsa den medan andra säger man inte kan. Men skulle den paja helt så lär man ju inte förlora något på att prova ändå :)
Som sagt så går hojen bra nu så det får i så fall bli ett vinterprojekt att dela och kolla hur det ser ut. Tackar så mycket för tipsen och informationen :)
Helt rätt, om det inte är part 5 som är den som kan spricka. (Allt kan svetsas, i princip) som är trasig. så är det parts 15, 7, 6, och 3 som vanligtvis är bovarna i dramat.
Tusen Tack! Då vet jag vad jag ska kolla efter om problemen återkommer :)

Re: Svårtstartad 86:a. Startmotorkopplingen

Postat: tis jul 31, 2018 10:02
av Sören
Precis, för min del var det nr 5 som var sprucken.