Ingen kraft vid fullgas

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
roocket
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 28, 2012 04:15

Ingen kraft vid fullgas

#1 Inlägg av roocket »

Hej,

Har en vfr800 fi -99 som börjar gå sämre och sämre.

Först märkte man det bara i ettan, den gav ingen kraft alls vid fullgas förens vid 4000 varv, och då kommer all kraft. Nu gäller det alla växlar. Ger man fullgas saknas all kraft, sen plötsligt kommer den. Den ger ifrån sig kraftiga avgasknallar när man släpper gasen.

Jag har bytt luftfilter och kört stp injectorcleaner utan resultat.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ingen kraft vid fullgas

#2 Inlägg av adrian_vg »

Här är fyra vanliga orsaker till motorproblem.
https://www.carthrottle.com/post/4-reas ... rses-back/

Mitt förslag är att du kollar de enklare först; tändstiften tex.

Injector Cleaner funkar ok om spridarna inte är alltför skitiga.
Med dagens dåliga bensin kloggar de igen på ingen tid alls. Din hoj är ju lite till åren och skulle kanske behöva en ordentlig spridarrengöring.

Vad för sorts luftfilter använder du? Papper eller oljat K&N-typ?

Har du nån felkod?

Denna liknar ditt problem:
http://vfrworld.com/threads/vfr800-low- ... ost-517369
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Ingen kraft vid fullgas

#3 Inlägg av blacken »

roocket skrev:Hej,

Har en vfr800 fi -99 som börjar gå sämre och sämre.

Först märkte man det bara i ettan, den gav ingen kraft alls vid fullgas förens vid 4000 varv, och då kommer all kraft. Nu gäller det alla växlar. Ger man fullgas saknas all kraft, sen plötsligt kommer den. Den ger ifrån sig kraftiga avgasknallar när man släpper gasen.

Jag har bytt luftfilter och kört stp injectorcleaner utan resultat.
Ryker den svart och luktar surt? på alla register?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

roocket
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 28, 2012 04:15

Re: Ingen kraft vid fullgas

#4 Inlägg av roocket »

adrian_vg skrev:Här är fyra vanliga orsaker till motorproblem.
https://www.carthrottle.com/post/4-reas ... rses-back/

Mitt förslag är att du kollar de enklare först; tändstiften tex.

Injector Cleaner funkar ok om spridarna inte är alltför skitiga.
Med dagens dåliga bensin kloggar de igen på ingen tid alls. Din hoj är ju lite till åren och skulle kanske behöva en ordentlig spridarrengöring.

Vad för sorts luftfilter använder du? Papper eller oljat K&N-typ?

Har du nån felkod?

Denna liknar ditt problem:
http://vfrworld.com/threads/vfr800-low- ... ost-517369

Den har precis varit på service, enligt mekaniker hade de bytt olja,filter,tändstift. Men jag får kolla upp mer exakt vilka filter. Där kommer ingen felkod.

Tänkte mest om någon har haft liknande symtom.

kör man fullgas så kommer den alltid tillslut, men tar runt 5-10s, sen går den i alla växlarna, när den väl "hittat" kraften. Växlar man sen ner och ska dra på igen är de samma sak. Ingen svart rök eller konstig lukt.

Googlar man lite så kan man misstänka bränslefilter eller rengöra spridarna.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Ingen kraft vid fullgas

#5 Inlägg av blacken »

Såspumpen kan vilja ha sin panksion, såsfilter täppt, någon sensor har spunkat till sig, spridare kexat ihop/bängar sig, nå`t tjall i styrdon/enhet, dassigt komp. Något åt det hållet, typ...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Ingen kraft vid fullgas

#6 Inlägg av vroom »

Är förmodligen fel ute men kanske motorn koksat igen så ventilerna på utblås inte stänger helt? Kanske förklarar avgasknallarna isf. Bilar brukar tydligen få det problemet med igenkoksade ventiler men en högvarvig mcmotor borde väl inte drabbas?
Ventiljustering kanske behövs likaså spridarrengöring som nämndes tidigare.

Kolla så inte meken överfyllt vid oljebytet.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Ingen kraft vid fullgas

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

roocket skrev:Den har precis varit på service, enligt mekaniker hade de bytt olja,filter,tändstift. Men jag får kolla upp mer exakt vilka filter. Där kommer ingen felkod.

Tänkte mest om någon har haft liknande symtom.
Om den nyligen har varit på service kan det vara nåt liknande som en polare på klubben råkade ut för med sin Honda VTX nånting som bara går på två burkar.
Den började gå som en påse skit, sköt och levde om. Det visade sig att verkstan hade glömt att sätta tillbaka nån slang eller sladd.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ingen kraft vid fullgas

#8 Inlägg av adrian_vg »

roocket skrev:Den har precis varit på service, enligt mekaniker hade de bytt olja,filter,tändstift. Men jag får kolla upp mer exakt vilka filter. Där kommer ingen felkod.

Tänkte mest om någon har haft liknande symtom.

kör man fullgas så kommer den alltid tillslut, men tar runt 5-10s, sen går den i alla växlarna, när den väl "hittat" kraften. Växlar man sen ner och ska dra på igen är de samma sak. Ingen svart rök eller konstig lukt.

Googlar man lite så kan man misstänka bränslefilter eller rengöra spridarna.
Vroom kan vara nåt på spåren!
Tersans Italienska Renoveringsrutin(tm) kan vara av intresse att testa.
Vrooms påpekande påminde mig om ett liknande problem jag hade med min grönviffer (en 97:a) för några år sen.
I mitt fall trodde verkstaden att kolvringarna koksat fast i spåren, en italiensk renovering hjälper i dessa fall.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Ingen kraft vid fullgas

#9 Inlägg av blacken »

en italiensk renovering hjälper i dessa fall.
Absolut, en dylik bör excesseras minst en gång dagligen, om inte fler, för att förebygga problem härrörande till koks/sotbildning. :fakta :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ingen kraft vid fullgas

#10 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
en italiensk renovering hjälper i dessa fall.
Absolut, en dylik bör excesseras minst en gång dagligen, om inte fler, för att förebygga problem härrörande till koks/sotbildning. :fakta :mrgreen:
Korrekt, se bara till att ingen är för nära bakom!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ingen kraft vid fullgas

#11 Inlägg av adrian_vg »

Förresten, Tersans Italienska Renoveringsrutin(tm) och tänket bakom beskrivs på länken nedan.
Problemet och lösningen efterfrågas om med jämna mellanrum. Kanske att man skulle klistra tråden eller inlägget...

viewtopic.php?f=13&t=5284&p=79661#p79661

:!: Kolla också varningarna och Tersans alternativa renoveringsrutin några inlägg ner på samma länk. :!:

Nånstans i min Jag och min VFR-tråd står det också om kolvringar som likaledes kan koksa fast i sina spår på kolvarna, och som alltså åtgärdas på samma sätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar