Bakhjulslager VFR 2001

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Bakhjulslager VFR 2001

#1 Inlägg av Lasseåmål »

Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Senast redigerad av Lasseåmål den lör dec 08, 2018 20:10, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#2 Inlägg av blacken »

Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Är väl lite beroende på hur hårt lagret har blivit belastat under sin nuvarande livslängd, men hiva upp härken på centralen, lossa kedjan och demontera bromsoket, alternativt om det går, pressa isär beläggen så att dom inte kan vidröra bromsskivan när du snurrar på hjulet. Man ska kunna snurra hjulet obehindrat av något som kan bromsa det, och på så sätt frambringa störande ljud
Snurra sedan bakhjulet hårt och snabbt och lyssna noga hur lagren låter.
Använd gärna ett stetoskop eller en skruvmejsel/stort dorn eller liknande på lagerhuset på olika ställen för att lättare hör hur lagren mår. Om du tydligt på avstånd (Typ sittandes straxt bredvid) hör utan hjälpmedel eller att lyssna noga, att lagren "jobbar" eller om du hör ett "malande" "groinkande" "skärande" ljud, typ alla ljud som du tycker låter högt eller illa, är är det en klar indikation på att det kan vara dags att bevilja dom sin panksion. Lagren ska vara knäpptysta när du snurrar på hjulet. Vad som kan låta är ett svagt "väsande" som oftast härör ifrån dammtätningar eller liknande skydd som finns för att förhindra skit att komma in i lagren.

Men generellt 8000 mil kan vara läge att byta rent säkerhetsmässigt ändå. Det är omkring dom miltalen lagren lever ungefär. Betänk att dom får bära en enorm belastning när du kör. En lager sats kostar väl runt en 400-500 hundring i bästa fall, och är lite knepig att byta om man inte har tillgång till en press med verktyg för jobbet.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#3 Inlägg av M@rtini »

Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Jag hade bytt för säkerhets skull, för varför vänta till problem uppstått. Råkat ut för hjullagerhaveri två gånger (båda gångerna efter ca. 4000 mil), ingen rolig upplevelse och det inträffar aldrig vid något bra eller lämpligt tillfälle. Som jag ser det går det redan på övertid, så du kan byta med gott samvete. :tummenupp
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#4 Inlägg av adrian_vg »

Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Du nämner att de inte glappar. Låter de illa?

Har personligen aldrig behövt byta hjullager på nån av mina hojar någonsin.
Är dessutom en varm anhängare av "if it ain't broken, don't fix it".
Men för sinnesfridens skull under körning kan det kanske vara idé att byta ändå.

Hur är skicket på hojen annars?
Är det något som får dig att misstänka att lagren är slut?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Du nämner att de inte glappar. Låter de illa?

Har personligen aldrig behövt byta hjullager på nån av mina hojar någonsin.
Är dessutom en varm anhängare av "if it ain't broken, don't fix it".
Men för sinnesfridens skull under körning kan det kanske vara idé att byta ändå.

Hur är skicket på hojen annars?
Är det något som får dig att misstänka att lagren är slut?
Precis! jag har aldrig bytt hjullager på nån hoj med undantag för ett gammalt härke CB750 jag ägde för många år sen. Men däremot smetar jag på fett på både lager och axel i samband med varje däcksskifte.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#6 Inlägg av vroom »

Jag har inte heller bytt varken bakhjuls/ eller framhjulslager. Däremot rengjort nållagret och haft på molybdendisulfidfett som en förebyggande åtgärd. Kanske det säkraste att byta men mina lagerbanor är Bronettyssta:-)..annars finns ju komplett lager hållare att köpa https://www.wemoto.com/bikes/honda/vfr_ ... c._bearing
Lasseåmål skrev: men obs men NÅLLAGRET ÄR INTE STANDARD, det är ett så kallat ritningslager å finns bara som original ( 635kr) själva lagret är av standardmått, men en tätningsring i det gör att man måste köpa original, tyvärr, sedan dammskydd å oilseal+ en oring bör man använda originaldelar!
Det måste vara detta nållager? Mått 50*62*25mm
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... eBuwnP4kGC
Video
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... smlejrZj42

Denna skribent Mohawk gjorde en egen lösning oring och packningsmaterial i inlägg nr8
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... teUMU_0SeN
Senast redigerad av vroom den sön dec 08, 2019 14:30, redigerad totalt 3 gång.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#7 Inlägg av Mister »

För några år sen var jag på väg hem från Norge. Vid Lysekil märkte jag att hojen uppförde dig konstigt. Sov över i Lysekil och åkte sen därefter vidare. Hojen var skitskum. Kontrollerade kedjan ifall någon länk var skuren, däcktryck ifall pyspunka. Hojen hade jag grundligt besiktigat ink lagerkoll bara några dagar innan, två gånger. Då jag hade varit på bankörning i Rudskogen. Skitskumt.

Tog lunch och funderade. Lika bra att besiktiga hojen grundligt, trots nyligen genomgången. Lagret hade gått bak. Glappet var tydligt. Bara några dagar tidigare hade det varit helt stumt. Ringa bärgare eller chansa och köra hem var frågan. Jag chansade på att köra hem. Lagret skar helt och slutade med att jag fick byta fälg.

Hojen hade då gått 4000 mil. :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#8 Inlägg av blacken »

Har bytt åtskilligt med hjullager, brukar kolla lagren vid däckbyte, och många gånger så har dom varit slut eller på "G" som det heter. Ett lager kostar inte mycket och är en billig livförsäkring och relativt lätt och snabbt att byta medan däcket ändå är av.

Kollade framhjulslagren på "Bettan" i vintras mest som en försiktighetsåtgärd, liasom hade "någon" gång då och då varit uppe och sniffat runt "höga hastigheter" som det heter, och det hade ju gått bra. Höger lager lät som en mixer fylld med stenkulor, vänster lager glappade ca: 0,3-0,5 mm radiellt i lagerbanorna. Feg som jag är bytte jag dom. :mrgreen: Mätaren stod då på 7000 mil. (Fast det är en Tyskimport, så den uppgiften "kan" nog vara "lite" inexakt)

Jag rutinmässigt kollar allt vad säkerhet heter, inklusive hjullager, och kände eller märkte inget som helst glapp då (och ja, jag vet hur man gör) men när jag hade hjulet löst så kände och hörde man att lagren var slut. det är inte alltid som man märker att ett hjullager är dåligt när hjulet sitter på knarren, med bromsbelägg och annat som tar upp dom små initiala glappen i ett lager när man skakar/drar/vickar på hjulet. Och dom små toleranserna, kan snabbt bli stora om man har otur, sedan så går det snabbt.
Till och med SBP har missat dåliga lager på mina knarrar då och då.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#9 Inlägg av adrian_vg »

Bra guide!
Flyttar den till guide-sektionen ist.
Om du vill Blacken, fyll på med detaljer där!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#10 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Bra guide!
Flyttar den till guide-sektionen ist.
Om du vill Blacken, fyll på med detaljer där!
Skit åsså, det var framhjulslager som visades. Bakhjul är lite "besvärligare" att göra i vardagsrummet. :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#11 Inlägg av adrian_vg »

Doh!
Tänkte inte ens på det... Rubriken ändrad, dito årsmodellen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#12 Inlägg av Lasseåmål »

Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Jodå det yttre lagret i huset där man monterar drevet var dåligt, så nu byter jag alla lager å tätningar , men, finns ju inte original i Sverige. vet någon om det är standardmått så jag kan köpa tex. SKF å montera?

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#13 Inlägg av Lasseåmål »

adrian_vg skrev:
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Du nämner att de inte glappar. Låter de illa?

Har personligen aldrig behövt byta hjullager på nån av mina hojar någonsin.
Är dessutom en varm anhängare av "if it ain't broken, don't fix it".
Men för sinnesfridens skull under körning kan det kanske vara idé att byta ändå.

Hur är skicket på hojen annars?
Är det något som får dig att misstänka att lagren är slut?
allt annat är ok, men det var yttre lagret i kåpan där man monterar drevet, som morrade lite, vet du om man kan köpa annat än original?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#14 Inlägg av blacken »

Lasseåmål skrev:
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Jodå det yttre lagret i huset där man monterar drevet var dåligt, så nu byter jag alla lager å tätningar , men, finns ju inte original i Sverige. vet någon om det är standardmått så jag kan köpa tex. SKF å montera?
SKF har nog lagren du behöver, dom har till min fram i allafall. Dunka bort dom, mät dom eller och blada iväg med dom till någon som kränger SKF lager.
Annars så har Roffes dom eller om det var Lelles, någon av dom har i allafall lagersats till Viffer, eller hade förr i varje fall..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: Bakhjulslager VFR 2001

#15 Inlägg av Lasseåmål »

blacken skrev:
Lasseåmål skrev:
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Jodå det yttre lagret i huset där man monterar drevet var dåligt, så nu byter jag alla lager å tätningar , men, finns ju inte original i Sverige. vet någon om det är standardmått så jag kan köpa tex. SKF å montera?
SKF har nog lagren du behöver, dom har till min fram i allafall. Dunka bort dom, mät dom eller och blada iväg med dom till någon som kränger SKF lager.
Annars så har Roffes dom eller om det var Lelles, någon av dom har i allafall lagersats till Viffer, eller hade förr i varje fall..
Ok, tack för tips, men några tror inte det är standardmått så vi får se var jag landar! Skriver ut det här vad som händer, eftersom det finns olika idéer om det här!

Skriv svar