Sida 2 av 3

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: ons jun 27, 2018 10:01
av blacken

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: ons jun 27, 2018 13:00
av Lasseåmål
adrian_vg skrev:
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Du nämner att de inte glappar. Låter de illa?

Har personligen aldrig behövt byta hjullager på nån av mina hojar någonsin.
Är dessutom en varm anhängare av "if it ain't broken, don't fix it".
Men för sinnesfridens skull under körning kan det kanske vara idé att byta ändå.

Hur är skicket på hojen annars?
Är det något som får dig att misstänka att lagren är slut?
Yttre lagret det som i locket du skruvar fast drevet var inte ok, lite morrande ljud i det!

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: ons jun 27, 2018 13:08
av Lasseåmål
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!


Nu har jag svaret på allt! Yttre lagret som sitter i locket man skruvar fast drevet var dåligt, så nu är nya lager å tätningar på plats! Alla lager är standard å inköpta av SKF, men obs men NÅLLAGRET ÄR INTE STANDARD, det är ett så kallat ritningslager å finns bara som original ( 635kr) själva lagret är av standardmått, men en tätningsring i det gör att man måste köpa original, tyvärr, sedan dammskydd å oilseal+ en oring bör man använda originaldelar!

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: ons jun 27, 2018 15:38
av adrian_vg
Lasseåmål skrev:allt annat är ok, men det var yttre lagret i kåpan där man monterar drevet, som morrade lite, vet du om man kan köpa annat än original?
Ok.

Tyvärr ingen aning. Har aldrig behövt byta sånt!

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: tor jun 28, 2018 10:46
av Lasseåmål
blacken skrev:
Lasseåmål skrev:
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Jodå det yttre lagret i huset där man monterar drevet var dåligt, så nu byter jag alla lager å tätningar , men, finns ju inte original i Sverige. vet någon om det är standardmått så jag kan köpa tex. SKF å montera?
SKF har nog lagren du behöver, dom har till min fram i allafall. Dunka bort dom, mät dom eller och blada iväg med dom till någon som kränger SKF lager.
Annars så har Roffes dom eller om det var Lelles, någon av dom har i allafall lagersats till Viffer, eller hade förr i varje fall..
SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta.

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: tor jun 28, 2018 10:56
av Lasseåmål
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Du nämner att de inte glappar. Låter de illa?

Har personligen aldrig behövt byta hjullager på nån av mina hojar någonsin.
Är dessutom en varm anhängare av "if it ain't broken, don't fix it".
Men för sinnesfridens skull under körning kan det kanske vara idé att byta ändå.

Hur är skicket på hojen annars?
Är det något som får dig att misstänka att lagren är slut?
Precis! jag har aldrig bytt hjullager på nån hoj med undantag för ett gammalt härke CB750 jag ägde för många år sen. Men däremot smetar jag på fett på både lager och axel i samband med varje däcksskifte.
Lagret som sitter ytterst i kåpan som du monterar drevet på var lite dåligt, så ljudet kom från det lagret.

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: tor jun 28, 2018 21:49
av blacken
SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta
https://www.ebay.co.uk/itm/Rear-Wheel-H ... xyEqNTmKSY Där så har du komplett sats med rätta nållagret för 345 bupp plus frakt.

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: tor jun 28, 2018 22:56
av M@rtini
blacken skrev:
SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta
https://www.ebay.co.uk/itm/Rear-Wheel-H ... xyEqNTmKSY Där så har du komplett sats med rätta nållagret för 345 bupp plus frakt.
Fel generation/årsmodell, står -01 i rubriken på den här tråden. :fakta

Eftersom det står -90-97 på lagersatsen du länkar till, förmodar jag att det inte passar till -98-01.

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: fre jun 29, 2018 10:17
av blacken
M@rtini skrev:
blacken skrev:
SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta
https://www.ebay.co.uk/itm/Rear-Wheel-H ... xyEqNTmKSY Där så har du komplett sats med rätta nållagret för 345 bupp plus frakt.
Fel generation/årsmodell, står -01 i rubriken på den här tråden. :fakta

Eftersom det står -90-97 på lagersatsen du länkar till, förmodar jag att det inte passar till -98-01.
Det förstås, dom ser annorlunda ut och har inget nållager tydligen.
https://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-HOND ... 1758362423
Sorry, my bad, trodde han hade den riktiga Viffern. :mrgreen:

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: fre jun 29, 2018 11:46
av M@rtini
blacken skrev:Sorry, my bad, trodde han hade den riktiga Viffern. :mrgreen:
Är väl både diskutabelt, och väldigt individuellt vad som anses vara en riktig VFR. Själv är jag inte så noga med vad som är "riktigt", utan det är hojens egenskaper som spelar roll när jag väljer båge. :wink:

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: fre jun 29, 2018 15:34
av blacken
M@rtini skrev:
blacken skrev:Sorry, my bad, trodde han hade den riktiga Viffern. :mrgreen:
Är väl både diskutabelt, och väldigt individuellt vad som anses vara en riktig VFR. Själv är jag inte så noga med vad som är "riktigt", utan det är hojens egenskaper som spelar roll när jag väljer båge. :wink:
Samma här...

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: lör jun 30, 2018 22:01
av Lasseåmål
blacken skrev:
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Är väl lite beroende på hur hårt lagret har blivit belastat under sin nuvarande livslängd, men hiva upp härken på centralen, lossa kedjan och demontera bromsoket, alternativt om det går, pressa isär beläggen så att dom inte kan vidröra bromsskivan när du snurrar på hjulet. Man ska kunna snurra hjulet obehindrat av något som kan bromsa det, och på så sätt frambringa störande ljud
Snurra sedan bakhjulet hårt och snabbt och lyssna noga hur lagren låter.
Använd gärna ett stetoskop eller en skruvmejsel/stort dorn eller liknande på lagerhuset på olika ställen för att lättare hör hur lagren mår. Om du tydligt på avstånd (Typ sittandes straxt bredvid) hör utan hjälpmedel eller att lyssna noga, att lagren "jobbar" eller om du hör ett "malande" "groinkande" "skärande" ljud, typ alla ljud som du tycker låter högt eller illa, är är det en klar indikation på att det kan vara dags att bevilja dom sin panksion. Lagren ska vara knäpptysta när du snurrar på hjulet. Vad som kan låta är ett svagt "väsande" som oftast härör ifrån dammtätningar eller liknande skydd som finns för att förhindra skit att komma in i lagren.

Men generellt 8000 mil kan vara läge att byta rent säkerhetsmässigt ändå. Det är omkring dom miltalen lagren lever ungefär. Betänk att dom får bära en enorm belastning när du kör. En lager sats kostar väl runt en 400-500 hundring i bästa fall, och är lite knepig att byta om man inte har tillgång till en press med verktyg för jobbet.
yttre lagret axiallagret, inte nållagret alltså var i dåligt skick, å måste bytas, alla lager är av standardmått, men inte nållagret, det är ett ritningslager med oilseal inbyggd, å dustseal måste köpas original.

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: lör jun 30, 2018 22:36
av blacken
Lasseåmål skrev:
blacken skrev:
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Är väl lite beroende på hur hårt lagret har blivit belastat under sin nuvarande livslängd, men hiva upp härken på centralen, lossa kedjan och demontera bromsoket, alternativt om det går, pressa isär beläggen så att dom inte kan vidröra bromsskivan när du snurrar på hjulet. Man ska kunna snurra hjulet obehindrat av något som kan bromsa det, och på så sätt frambringa störande ljud
Snurra sedan bakhjulet hårt och snabbt och lyssna noga hur lagren låter.
Använd gärna ett stetoskop eller en skruvmejsel/stort dorn eller liknande på lagerhuset på olika ställen för att lättare hör hur lagren mår. Om du tydligt på avstånd (Typ sittandes straxt bredvid) hör utan hjälpmedel eller att lyssna noga, att lagren "jobbar" eller om du hör ett "malande" "groinkande" "skärande" ljud, typ alla ljud som du tycker låter högt eller illa, är är det en klar indikation på att det kan vara dags att bevilja dom sin panksion. Lagren ska vara knäpptysta när du snurrar på hjulet. Vad som kan låta är ett svagt "väsande" som oftast härör ifrån dammtätningar eller liknande skydd som finns för att förhindra skit att komma in i lagren.

Men generellt 8000 mil kan vara läge att byta rent säkerhetsmässigt ändå. Det är omkring dom miltalen lagren lever ungefär. Betänk att dom får bära en enorm belastning när du kör. En lager sats kostar väl runt en 400-500 hundring i bästa fall, och är lite knepig att byta om man inte har tillgång till en press med verktyg för jobbet.
yttre lagret axiallagret, inte nållagret alltså var i dåligt skick, å måste bytas, alla lager är av standardmått, men inte nållagret, det är ett ritningslager med oilseal inbyggd, å dustseal måste köpas original.
Har du dimensionerna på dom yttre lagren?...

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: tis dec 18, 2018 17:16
av Lasseåmål
Sorry, har inte dom på minnet!


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Bakhjulslager VFR 2001

Postat: ons dec 19, 2018 13:13
av blacken
Lasseåmål skrev:Sorry, har inte dom på minnet!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Hmm, jag skickade frågan den 30 Juni och får svar den 18 December. Måhända att min herre kanske baxar på PostNord händelsevis? :lol: