Re: Bakhjulslager VFR 2001
Postat: ons jun 27, 2018 10:01
Yttre lagret det som i locket du skruvar fast drevet var inte ok, lite morrande ljud i det!adrian_vg skrev:Du nämner att de inte glappar. Låter de illa?Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Har personligen aldrig behövt byta hjullager på nån av mina hojar någonsin.
Är dessutom en varm anhängare av "if it ain't broken, don't fix it".
Men för sinnesfridens skull under körning kan det kanske vara idé att byta ändå.
Hur är skicket på hojen annars?
Är det något som får dig att misstänka att lagren är slut?
Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Ok.Lasseåmål skrev:allt annat är ok, men det var yttre lagret i kåpan där man monterar drevet, som morrade lite, vet du om man kan köpa annat än original?
SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta.blacken skrev:SKF har nog lagren du behöver, dom har till min fram i allafall. Dunka bort dom, mät dom eller och blada iväg med dom till någon som kränger SKF lager.Lasseåmål skrev:Jodå det yttre lagret i huset där man monterar drevet var dåligt, så nu byter jag alla lager å tätningar , men, finns ju inte original i Sverige. vet någon om det är standardmått så jag kan köpa tex. SKF å montera?Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Annars så har Roffes dom eller om det var Lelles, någon av dom har i allafall lagersats till Viffer, eller hade förr i varje fall..
Lagret som sitter ytterst i kåpan som du monterar drevet på var lite dåligt, så ljudet kom från det lagret.Tyrannosaurus skrev:Precis! jag har aldrig bytt hjullager på nån hoj med undantag för ett gammalt härke CB750 jag ägde för många år sen. Men däremot smetar jag på fett på både lager och axel i samband med varje däcksskifte.adrian_vg skrev:Du nämner att de inte glappar. Låter de illa?Lasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Har personligen aldrig behövt byta hjullager på nån av mina hojar någonsin.
Är dessutom en varm anhängare av "if it ain't broken, don't fix it".
Men för sinnesfridens skull under körning kan det kanske vara idé att byta ändå.
Hur är skicket på hojen annars?
Är det något som får dig att misstänka att lagren är slut?
https://www.ebay.co.uk/itm/Rear-Wheel-H ... xyEqNTmKSY Där så har du komplett sats med rätta nållagret för 345 bupp plus frakt.SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta
Fel generation/årsmodell, står -01 i rubriken på den här tråden.blacken skrev:https://www.ebay.co.uk/itm/Rear-Wheel-H ... xyEqNTmKSY Där så har du komplett sats med rätta nållagret för 345 bupp plus frakt.SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta
Det förstås, dom ser annorlunda ut och har inget nållager tydligen.M@rtini skrev:Fel generation/årsmodell, står -01 i rubriken på den här tråden.blacken skrev:https://www.ebay.co.uk/itm/Rear-Wheel-H ... xyEqNTmKSY Där så har du komplett sats med rätta nållagret för 345 bupp plus frakt.SKF har allt utom Nållagret som är ett ritningslager med tätning + packboxar, dom måste man köpa original, kostnad nållager 615 kr så det är inte billigt att byta
Eftersom det står -90-97 på lagersatsen du länkar till, förmodar jag att det inte passar till -98-01.
Är väl både diskutabelt, och väldigt individuellt vad som anses vara en riktig VFR. Själv är jag inte så noga med vad som är "riktigt", utan det är hojens egenskaper som spelar roll när jag väljer båge.blacken skrev:Sorry, my bad, trodde han hade den riktiga Viffern.
Samma här...M@rtini skrev:Är väl både diskutabelt, och väldigt individuellt vad som anses vara en riktig VFR. Själv är jag inte så noga med vad som är "riktigt", utan det är hojens egenskaper som spelar roll när jag väljer båge.blacken skrev:Sorry, my bad, trodde han hade den riktiga Viffern.
yttre lagret axiallagret, inte nållagret alltså var i dåligt skick, å måste bytas, alla lager är av standardmått, men inte nållagret, det är ett ritningslager med oilseal inbyggd, å dustseal måste köpas original.blacken skrev:Är väl lite beroende på hur hårt lagret har blivit belastat under sin nuvarande livslängd, men hiva upp härken på centralen, lossa kedjan och demontera bromsoket, alternativt om det går, pressa isär beläggen så att dom inte kan vidröra bromsskivan när du snurrar på hjulet. Man ska kunna snurra hjulet obehindrat av något som kan bromsa det, och på så sätt frambringa störande ljudLasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Snurra sedan bakhjulet hårt och snabbt och lyssna noga hur lagren låter.
Använd gärna ett stetoskop eller en skruvmejsel/stort dorn eller liknande på lagerhuset på olika ställen för att lättare hör hur lagren mår. Om du tydligt på avstånd (Typ sittandes straxt bredvid) hör utan hjälpmedel eller att lyssna noga, att lagren "jobbar" eller om du hör ett "malande" "groinkande" "skärande" ljud, typ alla ljud som du tycker låter högt eller illa, är är det en klar indikation på att det kan vara dags att bevilja dom sin panksion. Lagren ska vara knäpptysta när du snurrar på hjulet. Vad som kan låta är ett svagt "väsande" som oftast härör ifrån dammtätningar eller liknande skydd som finns för att förhindra skit att komma in i lagren.
Men generellt 8000 mil kan vara läge att byta rent säkerhetsmässigt ändå. Det är omkring dom miltalen lagren lever ungefär. Betänk att dom får bära en enorm belastning när du kör. En lager sats kostar väl runt en 400-500 hundring i bästa fall, och är lite knepig att byta om man inte har tillgång till en press med verktyg för jobbet.
Har du dimensionerna på dom yttre lagren?...Lasseåmål skrev:yttre lagret axiallagret, inte nållagret alltså var i dåligt skick, å måste bytas, alla lager är av standardmått, men inte nållagret, det är ett ritningslager med oilseal inbyggd, å dustseal måste köpas original.blacken skrev:Är väl lite beroende på hur hårt lagret har blivit belastat under sin nuvarande livslängd, men hiva upp härken på centralen, lossa kedjan och demontera bromsoket, alternativt om det går, pressa isär beläggen så att dom inte kan vidröra bromsskivan när du snurrar på hjulet. Man ska kunna snurra hjulet obehindrat av något som kan bromsa det, och på så sätt frambringa störande ljudLasseåmål skrev:Någon som kan ge mig ett tipps om vad som är normalt att byta bakhjulslager l antal mil?
Min hoj har gått 8000 mil men inget glapp i lagren än!
Snurra sedan bakhjulet hårt och snabbt och lyssna noga hur lagren låter.
Använd gärna ett stetoskop eller en skruvmejsel/stort dorn eller liknande på lagerhuset på olika ställen för att lättare hör hur lagren mår. Om du tydligt på avstånd (Typ sittandes straxt bredvid) hör utan hjälpmedel eller att lyssna noga, att lagren "jobbar" eller om du hör ett "malande" "groinkande" "skärande" ljud, typ alla ljud som du tycker låter högt eller illa, är är det en klar indikation på att det kan vara dags att bevilja dom sin panksion. Lagren ska vara knäpptysta när du snurrar på hjulet. Vad som kan låta är ett svagt "väsande" som oftast härör ifrån dammtätningar eller liknande skydd som finns för att förhindra skit att komma in i lagren.
Men generellt 8000 mil kan vara läge att byta rent säkerhetsmässigt ändå. Det är omkring dom miltalen lagren lever ungefär. Betänk att dom får bära en enorm belastning när du kör. En lager sats kostar väl runt en 400-500 hundring i bästa fall, och är lite knepig att byta om man inte har tillgång till en press med verktyg för jobbet.
Hmm, jag skickade frågan den 30 Juni och får svar den 18 December. Måhända att min herre kanske baxar på PostNord händelsevis?Lasseåmål skrev:Sorry, har inte dom på minnet!
Skickat från min iPad med Tapatalk