Köpte jag fel regulator? Hojen dog på vägen.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Andse
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 10, 2018 15:57

Köpte jag fel regulator? Hojen dog på vägen.

#1 Inlägg av Andse »

Misstänker att jag fått problem med regulatorn alt regeneratorn på min VFR -94.
Skall ta det från början.

1. Köpte nytt batteri i våras då det tidigare var till åren.
2. I förra veckan tog jag ut hojen och körde en sväng utan problem men när jag skulle hem var batteriet i stort sett urladdat.
3. Antog att det var den berömda laddregulatorn som strulade så jag beställde en billig från https://www.banggood.com/Motorcycle-Reg ... rehouse=CN
4. Innan jag bytte laddregulatorn så laddar provade jag att starta med fulladdat batteri. När jag startade hördes bara en gnista och elen dog. Kopplar då ur och in minuspolen varpå hojen startar utan problem.
5. jag byter till min nya laddregulator och kör ca 10 min innan hojen stendör. Provar att koppla in/ur batteriet men inget händer. [Skall nu ner å kolla om det är 30A säkringen som gått]

Vad kan felet vara?
Det jag främst tänker på är om jag köpt fel regulator?

Att hojen dog trots fulladdat batteri tänker jag ev kan bero på att det blivit sulfatering i batteriet när jag kört utan rätt laddning?
Om det inte är regulatorn, kan det vara generatorn som spökar?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpte jag fel regulator? Hojen dog på vägen.

#2 Inlägg av blacken »

Kan vara generatorn som har lunchat, för regulatorn sitt kina dna till trots, har ju fått genomående goda betyg av kunder. Men starta härken, gasa lite, ungefär 1500 varv, mät spänningen över batteripolerna, allt under 12v är inget bra, över 15 volt och över, inte heller så bra. då kan det vara regulatorn som djävlas. mät mellan dom gula tåtarna (sladdarna) ifrån generatorn. Koppla bort dom ifrån regulatorn mätinstrument på växelström, starta knoten och dra upp till en 5000-7000 varv nån`ting, det bör vara ca: 80v mellan alla tåtar då. Inte det, någon som har signifikant lägre spänning än polarna?, generator vill ha sin panksion.

Kolla även anslutningarna mellan generator och regulator en hyfsat säker källa till dribbel med regulator/generator, klipp bort den gamla kontakten (gula tåtar 3 st) och fixera (tota ihop dom) alla tåtar mellan regulator och generator (bara tre gula tåtar i bägge ändar så att säga) antingen med en "Sockerbit" eller löd i hop skiten. Originalkontakten har en benägenhet att släppa in skit och vatten, med apdålig kontakt som följd = generator/ regulator rasar efter ett tag. Kolla även att regulatorn har bra kontakt med ramen och att det finns antioxidgegga så det räcker där.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Andse
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 10, 2018 15:57

Re: Köpte jag fel regulator? Hojen dog på vägen.

#3 Inlägg av Andse »

blacken skrev:Kan vara generatorn som har lunchat, för regulatorn sitt kina dna till trots, har ju fått genomående goda betyg av kunder. Men starta härken, gasa lite, ungefär 1500 varv, mät spänningen över batteripolerna, allt under 12v är inget bra, över 15 volt och över, inte heller så bra. då kan det vara regulatorn som djävlas. mät mellan dom gula tåtarna (sladdarna) ifrån generatorn. Koppla bort dom ifrån regulatorn mätinstrument på växelström, starta knoten och dra upp till en 5000-7000 varv nån`ting, det bör vara ca: 80v mellan alla tåtar då. Inte det, någon som har signifikant lägre spänning än polarna?, generator vill ha sin panksion.

Kolla även anslutningarna mellan generator och regulator en hyfsat säker källa till dribbel med regulator/generator, klipp bort den gamla kontakten (gula tåtar 3 st) och fixera (tota ihop dom) alla tåtar mellan regulator och generator (bara tre gula tåtar i bägge ändar så att säga) antingen med en "Sockerbit" eller löd i hop skiten. Originalkontakten har en benägenhet att släppa in skit och vatten, med apdålig kontakt som följd = generator/ regulator rasar efter ett tag. Kolla även att regulatorn har bra kontakt med ramen och att det finns antioxidgegga så det räcker där.
Här har jag direkt ett fel på min hoj. Kontakten mellan regulatorn och ramen var bevisligen dålig. Kan det vara det som gjort att allt stannade?
Vad är det för "antioxidgegga" jag skall ha där?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpte jag fel regulator? Hojen dog på vägen.

#4 Inlägg av blacken »

Andse skrev:
blacken skrev:Kan vara generatorn som har lunchat, för regulatorn sitt kina dna till trots, har ju fått genomående goda betyg av kunder. Men starta härken, gasa lite, ungefär 1500 varv, mät spänningen över batteripolerna, allt under 12v är inget bra, över 15 volt och över, inte heller så bra. då kan det vara regulatorn som djävlas. mät mellan dom gula tåtarna (sladdarna) ifrån generatorn. Koppla bort dom ifrån regulatorn mätinstrument på växelström, starta knoten och dra upp till en 5000-7000 varv nån`ting, det bör vara ca: 80v mellan alla tåtar då. Inte det, någon som har signifikant lägre spänning än polarna?, generator vill ha sin panksion.

Kolla även anslutningarna mellan generator och regulator en hyfsat säker källa till dribbel med regulator/generator, klipp bort den gamla kontakten (gula tåtar 3 st) och fixera (tota ihop dom) alla tåtar mellan regulator och generator (bara tre gula tåtar i bägge ändar så att säga) antingen med en "Sockerbit" eller löd i hop skiten. Originalkontakten har en benägenhet att släppa in skit och vatten, med apdålig kontakt som följd = generator/ regulator rasar efter ett tag. Kolla även att regulatorn har bra kontakt med ramen och att det finns antioxidgegga så det räcker där.
Här har jag direkt ett fel på min hoj. Kontakten mellan regulatorn och ramen var bevisligen dålig. Kan det vara det som gjort att allt stannade?
Vad är det för "antioxidgegga" jag skall ha där?
Mycket möjligt och någorlunda vanligt att det påverkar generator/regulator negativt vid dålig kontakt där (Underförstått att tillräckligt länge med dassig kontakt i stycket, så rasar antingen generator eller regulator).. Vad som helst, som kan förhindra oxid, typ den gegga man har till bilarnas tändmuduler där man skruvar dom i kaross/motor eller valfri antioxidgeggamojja som finns i marknaden. Till nöds så kan man använda 5,56, Sonax eller liknande.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Andse
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: fre aug 10, 2018 15:57

Re: Köpte jag fel regulator? Hojen dog på vägen.

#5 Inlägg av Andse »

Kopparpasta? Kan det funka?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpte jag fel regulator? Hojen dog på vägen.

#6 Inlägg av blacken »

Andse skrev:Kopparpasta? Kan det funka?
Mjja, är "lite" skeptisk till att blanda olika metaller och vätska (stål, aluminium, koppar, kopparn är en ädel metall, dom andre inte det, och i pastan så har man vatten och lite annat som flyter, det med dom tre metallerna + värme inge bra kombo tycker jag). Jag var lite trött när jag skrev om det, jag menade kontaktstycket mellan regulator och generator. Där så är det inte så ovanligt med att det förekommer oxid, med dom problem som därtill följer, så att säga. Sorry att jag inte var klar i min mening, my bad.

Om inte annat ta kladdgeggan som används mellan kylflänsen och CPU:n i en dator. Borde fylla sin funktion med glans, kan tyckas.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpte jag fel regulator? Hojen dog på vägen.

#7 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Om inte annat ta kladdgeggan som används mellan kylflänsen och CPU:n i en dator. Borde fylla sin funktion med glans, kan tyckas.
Denna kan innehålla silver. Kommer att bli samma situation som kopparpasta.

Föreslår smärgling och sen kanske lite WD40, 5-56 edyl som Blacken föreslår!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar