Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#1 Inlägg av Lasseåmål »

Hej, någon som vet vad som händer med katalysatorn på en VFR 800 2008 om man öppnar upp insug som flapper, tar bort snorkel, kopplar ifrån pair, samt monterar ett slipon, slaggar katalysatorn igen då?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#2 Inlägg av blacken »

Inget så länge du inte ökar bränslemängden i sprutet, och stryper avgasrör/utsläpp. + att så länge du motiverar gasrullen på ett riktigt sätt, så blir sådan fart på avgaserna så dom inte hinner fastna någonstans på vägen ut. Men kolla att den inte drar olja efteråt, för sådant kan klegga igen skiten..
Senast redigerad av blacken den lör dec 08, 2018 20:14, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#3 Inlägg av Lasseåmål »

blacken skrev:Inget så länge du inte ökar bränslemängden i sprutet, och stryper avgasrör/utsläpp. Men kolla att den inte drar olja efteråt, för sådant kan klegga igen skiten..
Tack, ska inte ändra något på insprut är det tänkt.

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#4 Inlägg av Lasseåmål »

blacken skrev:Inget så länge du inte ökar bränslemängden i sprutet, och stryper avgasrör/utsläpp. + att så länge du motiverar gasrullen på ett riktigt sätt, så blir sådan fart på avgaserna så dom inte hinner fastna någonstans på vägen ut. Men kolla att den inte drar olja efteråt, för sådant kan klegga igen skiten..
Är ju väldigt många som gjort det här, men jag har aldrig hört någon säga att oljeförbrukning ökat, men jag håller ett öga på det!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Lasseåmål skrev:
blacken skrev:Inget så länge du inte ökar bränslemängden i sprutet, och stryper avgasrör/utsläpp. + att så länge du motiverar gasrullen på ett riktigt sätt, så blir sådan fart på avgaserna så dom inte hinner fastna någonstans på vägen ut. Men kolla att den inte drar olja efteråt, för sådant kan klegga igen skiten..
Är ju väldigt många som gjort det här, men jag har aldrig hört någon säga att oljeförbrukning ökat, men jag håller ett öga på det!
När du ändå håller på. Är det då inte läge att sanera katten? Om jag inte minns fel av vad jag har läst så sitter det en lambda före och en efter katten som ger felkoder om man sanerar den. Men det finns nåt motstånd man kan sätta dit som fixar det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#6 Inlägg av adrian_vg »

Kan vara idé att behålla katten, så inte miljömupparna får vatten på sin kvarn.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#7 Inlägg av Lasseåmål »

Behåller katten!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#8 Inlägg av adrian_vg »

Lasseåmål skrev:Behåller katten!
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#9 Inlägg av pentti01 »

Jag har precis införskaffat min första VFR , en -99a. Ska ev. ta bort snorkel o det andra jag läst som ger en trevligare gång på hojen. Har jag förstått denna tråd rätt ; det bästa är att inte göra något åt katalysatorn ? OM,,man tar bort den , vilka andra åtgärder krävs ? Nått med tändning o insprut ? Var i avgassystemet sitter katalysatorn ?
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#10 Inlägg av adrian_vg »

Här är den, se bild på https://www.vfrdiscussion.com/index.php ... ent=512694.

Det är bra att låta den vara kvar. Man vinner inte jättemycket på att ta bort den.
Du har mer att vinna på ett öppnare luftfilter, lite öppnare slipon, en PC3 eller 5 och en bänkning skräddarsydd för din hoj.

Men, inte ens då kan du räkna med massor av mer (topp)effekt, möjligen bättre gång och drag på låg- och mellanregister.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#11 Inlägg av pentti01 »

Adrian ; tack för tipset. Den får vara kvar. Funderar på om jag ska göra "snorkel , pair o flapper mod". Har en ljuddämpare av "öppnare" typ. Luftfiltret ej kollat.
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Lasseåmål skrev:Behåller katten!
:tummenupp
Nu har jag iofs ingen jamare på hojen, men skulle jag kunna hade jag sanerat den på bilen. Problemet är väl att styrsystemet skulle få spunk om jag gjorde det.

En kat är ungefär en kork i avgassystemet som sänker effekten och ökar soppaförbrukningen. En väl injusterad/optimerad motor går lika rent utan kat, men bättre och drar mindre.

I kattarnas barndom (slutet av 80-talet) gjordes en test på två identiska Volvo eller Saab. På den ena plockades katten bort men man behöll resten av styrsystemet, lambdasond mm.
Resultat: avgasvärdena var i stort sett identiska men den utan kat gick bättre och drog mindre.

Idag har iofs kattarna blivit bättre, men det har motorernas styrsystem också.

Tidiga jänkebilar med kat kallades för smogmotorer, gissa varför.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#13 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Lasseåmål skrev:Behåller katten!
:tummenupp
Nu har jag iofs ingen jamare på hojen, men skulle jag kunna hade jag sanerat den på bilen. Problemet är väl att styrsystemet skulle få spunk om jag gjorde det.

En kat är ungefär en kork i avgassystemet som sänker effekten och ökar soppaförbrukningen. En väl injusterad/optimerad motor går lika rent utan kat, men bättre och drar mindre.

I kattarnas barndom (slutet av 80-talet) gjordes en test på två identiska Volvo eller Saab. På den ena plockades katten bort men man behöll resten av styrsystemet, lambdasond mm.
Resultat: avgasvärdena var i stort sett identiska men den utan kat gick bättre och drog mindre.

Idag har iofs kattarna blivit bättre, men det har motorernas styrsystem också.

Tidiga jänkebilar med kat kallades för smogmotorer, gissa varför.
Dom hade en ventil som återcirkulerade avgaserna till insuget, hade skitkammar, apklent komp och igensatta knasare samt dom var apklena, drog hur mycket sås som helst och ingen ville ha dom. Och tidiga och tidiga, den modifikationen dök inte förrens på 70 talet runt 73-75 någonting, spisarna innan var av den hälsosamma och pigga sorten, med gott om stora och ystra pållar i stallet :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

#14 Inlägg av adrian_vg »

pentti01 skrev:Adrian ; tack för tipset. Den får vara kvar. Funderar på om jag ska göra "snorkel , pair o flapper mod". Har en ljuddämpare av "öppnare" typ. Luftfiltret ej kollat.
Hojen låter lite roligare om du desnorkifierar den. Men mycket mer än så gör det inte, men bara det bättre ljudet kan vara värt en hel del.
Om du har en V4 ska man låta det höras. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar