Sida 1 av 1

Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: lör dec 08, 2018 19:19
av Lasseåmål
Hej, någon som vet vad som händer med katalysatorn på en VFR 800 2008 om man öppnar upp insug som flapper, tar bort snorkel, kopplar ifrån pair, samt monterar ett slipon, slaggar katalysatorn igen då?

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: lör dec 08, 2018 20:11
av blacken
Inget så länge du inte ökar bränslemängden i sprutet, och stryper avgasrör/utsläpp. + att så länge du motiverar gasrullen på ett riktigt sätt, så blir sådan fart på avgaserna så dom inte hinner fastna någonstans på vägen ut. Men kolla att den inte drar olja efteråt, för sådant kan klegga igen skiten..

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: lör dec 08, 2018 20:13
av Lasseåmål
blacken skrev:Inget så länge du inte ökar bränslemängden i sprutet, och stryper avgasrör/utsläpp. Men kolla att den inte drar olja efteråt, för sådant kan klegga igen skiten..
Tack, ska inte ändra något på insprut är det tänkt.

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: lör dec 08, 2018 23:06
av Lasseåmål
blacken skrev:Inget så länge du inte ökar bränslemängden i sprutet, och stryper avgasrör/utsläpp. + att så länge du motiverar gasrullen på ett riktigt sätt, så blir sådan fart på avgaserna så dom inte hinner fastna någonstans på vägen ut. Men kolla att den inte drar olja efteråt, för sådant kan klegga igen skiten..
Är ju väldigt många som gjort det här, men jag har aldrig hört någon säga att oljeförbrukning ökat, men jag håller ett öga på det!

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: mån dec 10, 2018 01:19
av Tyrannosaurus
Lasseåmål skrev:
blacken skrev:Inget så länge du inte ökar bränslemängden i sprutet, och stryper avgasrör/utsläpp. + att så länge du motiverar gasrullen på ett riktigt sätt, så blir sådan fart på avgaserna så dom inte hinner fastna någonstans på vägen ut. Men kolla att den inte drar olja efteråt, för sådant kan klegga igen skiten..
Är ju väldigt många som gjort det här, men jag har aldrig hört någon säga att oljeförbrukning ökat, men jag håller ett öga på det!
När du ändå håller på. Är det då inte läge att sanera katten? Om jag inte minns fel av vad jag har läst så sitter det en lambda före och en efter katten som ger felkoder om man sanerar den. Men det finns nåt motstånd man kan sätta dit som fixar det.

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: mån dec 10, 2018 08:15
av adrian_vg
Kan vara idé att behålla katten, så inte miljömupparna får vatten på sin kvarn.

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: mån dec 10, 2018 11:17
av Lasseåmål
Behåller katten!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: mån dec 10, 2018 12:47
av adrian_vg
Lasseåmål skrev:Behåller katten!
:tummenupp

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: tor aug 15, 2019 05:19
av pentti01
Jag har precis införskaffat min första VFR , en -99a. Ska ev. ta bort snorkel o det andra jag läst som ger en trevligare gång på hojen. Har jag förstått denna tråd rätt ; det bästa är att inte göra något åt katalysatorn ? OM,,man tar bort den , vilka andra åtgärder krävs ? Nått med tändning o insprut ? Var i avgassystemet sitter katalysatorn ?

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: sön aug 18, 2019 14:18
av adrian_vg
Här är den, se bild på https://www.vfrdiscussion.com/index.php ... ent=512694.

Det är bra att låta den vara kvar. Man vinner inte jättemycket på att ta bort den.
Du har mer att vinna på ett öppnare luftfilter, lite öppnare slipon, en PC3 eller 5 och en bänkning skräddarsydd för din hoj.

Men, inte ens då kan du räkna med massor av mer (topp)effekt, möjligen bättre gång och drag på låg- och mellanregister.

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: sön aug 18, 2019 22:34
av pentti01
Adrian ; tack för tipset. Den får vara kvar. Funderar på om jag ska göra "snorkel , pair o flapper mod". Har en ljuddämpare av "öppnare" typ. Luftfiltret ej kollat.

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: mån aug 19, 2019 14:30
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Lasseåmål skrev:Behåller katten!
:tummenupp
Nu har jag iofs ingen jamare på hojen, men skulle jag kunna hade jag sanerat den på bilen. Problemet är väl att styrsystemet skulle få spunk om jag gjorde det.

En kat är ungefär en kork i avgassystemet som sänker effekten och ökar soppaförbrukningen. En väl injusterad/optimerad motor går lika rent utan kat, men bättre och drar mindre.

I kattarnas barndom (slutet av 80-talet) gjordes en test på två identiska Volvo eller Saab. På den ena plockades katten bort men man behöll resten av styrsystemet, lambdasond mm.
Resultat: avgasvärdena var i stort sett identiska men den utan kat gick bättre och drog mindre.

Idag har iofs kattarna blivit bättre, men det har motorernas styrsystem också.

Tidiga jänkebilar med kat kallades för smogmotorer, gissa varför.

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: mån aug 19, 2019 16:37
av blacken
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Lasseåmål skrev:Behåller katten!
:tummenupp
Nu har jag iofs ingen jamare på hojen, men skulle jag kunna hade jag sanerat den på bilen. Problemet är väl att styrsystemet skulle få spunk om jag gjorde det.

En kat är ungefär en kork i avgassystemet som sänker effekten och ökar soppaförbrukningen. En väl injusterad/optimerad motor går lika rent utan kat, men bättre och drar mindre.

I kattarnas barndom (slutet av 80-talet) gjordes en test på två identiska Volvo eller Saab. På den ena plockades katten bort men man behöll resten av styrsystemet, lambdasond mm.
Resultat: avgasvärdena var i stort sett identiska men den utan kat gick bättre och drog mindre.

Idag har iofs kattarna blivit bättre, men det har motorernas styrsystem också.

Tidiga jänkebilar med kat kallades för smogmotorer, gissa varför.
Dom hade en ventil som återcirkulerade avgaserna till insuget, hade skitkammar, apklent komp och igensatta knasare samt dom var apklena, drog hur mycket sås som helst och ingen ville ha dom. Och tidiga och tidiga, den modifikationen dök inte förrens på 70 talet runt 73-75 någonting, spisarna innan var av den hälsosamma och pigga sorten, med gott om stora och ystra pållar i stallet :mrgreen:

Re: Katalysator på VFR 800 vid ombyggnad

Postat: mån aug 19, 2019 18:21
av adrian_vg
pentti01 skrev:Adrian ; tack för tipset. Den får vara kvar. Funderar på om jag ska göra "snorkel , pair o flapper mod". Har en ljuddämpare av "öppnare" typ. Luftfiltret ej kollat.
Hojen låter lite roligare om du desnorkifierar den. Men mycket mer än så gör det inte, men bara det bättre ljudet kan vara värt en hel del.
Om du har en V4 ska man låta det höras. ;-)