Sida 1 av 1

Hög tomgång och sedan fi-lampa

Postat: sön apr 14, 2019 18:48
av RhINO
Flyttade viffern idag pga städdatum och när jag skulle ställa hojen på nya parkeringen stack tillgången upp till 4000 varv ett tag och sen ner på 2000 igen och fi -lampan tändes. Vad kan sånt här vara? Kan mycket väl vara någon felaktig felkod, men om det händer igen så misstänker jag att det faktiskt är något.

När jag stängde av motorn och startade den igen så hade jag ingen felkod så det verkar ju vara något som alltid larmar.

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa

Postat: sön apr 14, 2019 22:45
av blacken
RhINO skrev:Flyttade viffern idag pga städdatum och när jag skulle ställa hojen på nya parkeringen stack tillgången upp till 4000 varv ett tag och sen ner på 2000 igen och fi -lampan tändes. Vad kan sånt här vara? Kan mycket väl vara någon felaktig felkod, men om det händer igen så misstänker jag att det faktiskt är något.

När jag stängde av motorn och startade den igen så hade jag ingen felkod så det verkar ju vara något som alltid larmar.

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk
2000 rpm som tomgång? Det skulle kunna vara att nå`t glappar i en motorstyrningssensor, typ tomgångsmotorn, Lambdasensor, tempsensor, som antingen glappar eller är på "G" som det heter. Eller om du har roddat med styrboxen på något sätt :shock: :lol:. Prova med att muta alla sensorkontakter med en stor dos 5,56. 8)

Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa

Postat: mån apr 15, 2019 00:17
av RhINO
Just 2000-delen är hyfsat normalt vid kallstart, det är resten som är mer ovanligt. Den verkar ramla ner på 1500 någonstans när värmen gått upp.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa

Postat: mån apr 15, 2019 00:35
av blacken
RhINO skrev:Just 2000-delen är hyfsat normalt vid kallstart, det är resten som är mer ovanligt. Den verkar ramla ner på 1500 någonstans när värmen gått upp.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Aha, men "när jag skulle ställa hojen på nya parkeringen" gav mig intrycket av att du hade kört en bit, därav mitt misstag.

Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa

Postat: mån apr 15, 2019 11:19
av RhINO
Ah, nä det var typ 200m mellan [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa

Postat: mån apr 15, 2019 20:14
av RhINO
Var ute en sväng idag och inga tendenser så jag klassar in denna under "skum skit" tillsvidare.

/R

Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa

Postat: tor apr 18, 2019 07:48
av adrian_vg
Har din modell en sån där skum tomgångsinställning som är beroende av att vax smälter?

Har ett vagt minne av att nån här på forumet hade problem med det för ett tag sen.

Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa

Postat: tor apr 18, 2019 10:03
av RhINO
Japp, det skall vara någon termostatgrunka till fast den borde vara det som gör att det blir typ 2k varv istället för 1200-1500 som standardtomgången ligger på. Frågan är varför det spattade upp till 4k och sen FI. Aja, har inte hänt något mer och jag har kört till anställningsplatsen denna vecka.

/R

Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa

Postat: mån apr 22, 2019 09:36
av adrian_vg
Hög tomgång tills vaxklumpen smälter?
Kan vaxets egenskaper ändras med åren till det sämre?

Spekulerar vilt!

Tomgången på min orange maskin ligger också på 2000 rpm innan den blir riktigt ordentligt varm. Det är fortfarande "förvår" och inte optimala temperaturer. :-)

Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa

Postat: mån apr 22, 2019 10:43
av RhINO
Jo, så är det ju, men den "normalt högre" tomgången är 2000 varv, nu rasslade den upp till 4000 och sen kom FI-lampan. Men som sagt, den har inte gjort så mer så det kan ha varit något skumt bara.

/R