Startmotor, problem?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

Startmotor, problem?

#1 Inlägg av Andersson »

Jag har upptäckt att solenoiden (stavas?) drar tillbaks kuggen i tid och otid när man ska starta.

På med tändningen och tryck på knappen, startmotorn drar runt motorn ett par varv sen åker kuggarna tillbaks och startmotorn rusar.

Någon som vart med om liknande? Det är en 94:a och det är lite frustrerande, det går ju att få igång hojen men man kan få försöka flera gånger när den är kall. När den är varm så hoppar den igång på en gång utan problem. Det är just när den är kall som den behöver lite extra hjälp för att gå igång och då är detta problem jobbigt.

Någon som har några tips. Ska kolla kablarna till solenoiden så att den har ordentligt med jord och så.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#2 Inlägg av Qwerty »

Enda gångerna jag varit med om detta på motorcyklar har varit när batteriet börjat blivit dåligt. Om det hjälper dej vet jag inte.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#3 Inlägg av Andersson »

Qwerty skrev:Enda gångerna jag varit med om detta på motorcyklar har varit när batteriet börjat blivit dåligt. Om det hjälper dej vet jag inte.
Jepp!...vara bara att ladda batteriet ordentligt så funkade det fint nu...det blev väl lite urladdat när jag instalerade och testade larmet.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#4 Inlägg av Andersson »

Verkar inte bättre än att jag fått nått fel på startmotorn ändå.
Den håller inte kuggarna ute tillräkligt länge för att hojen ska gå igång när den är kall.
Det är inte batteriet för jag provade nytt med starthjälp från ett bilbatteri och där fins det amp så det räcker och blir över. Men det var samma sak ändå.

Ska se om jag kan skruva bort startmotorn och se om jag hittar nått fel.

Vad kan en startmotor kosta i värsta fall?

Edit: Har studerat verkstadshandboken nu och det verkar inte som att startmotorn är annat än en vanlig elmotor bara, inte som på en bil med solenoid och grejer.
Troligtvis har jag fel på det som kallas för "starter clutch"

Verkar knepigt det här.

Någon som hållt på med detta tidigare? Behöver tips och råd...
Hojen såld

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#5 Inlägg av viffer »

Andersson skrev:Verkar inte bättre än att jag fått nått fel på startmotorn ändå.
Den håller inte kuggarna ute tillräkligt länge för att hojen ska gå igång när den är kall.
Det är inte batteriet för jag provade nytt med starthjälp från ett bilbatteri och där fins det amp så det räcker och blir över. Men det var samma sak ändå.

Ska se om jag kan skruva bort startmotorn och se om jag hittar nått fel.

Vad kan en startmotor kosta i värsta fall?

Edit: Har studerat verkstadshandboken nu och det verkar inte som att startmotorn är annat än en vanlig elmotor bara, inte som på en bil med solenoid och grejer.
Troligtvis har jag fel på det som kallas för "starter clutch"

Verkar knepigt det här.

Någon som hållt på med detta tidigare? Behöver tips och råd...
Jag bytte rullarna i starterclutchen på min gamla CB1100f för några år sen det var tämligen enkelt, jag skall kolla om det är samma konstruktion i så fall har jag en fototinstruktion jag gjorde till min kusin som du kan få, jag kollar.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#6 Inlägg av Andersson »

viffer skrev:
Andersson skrev:Verkar inte bättre än att jag fått nått fel på startmotorn ändå.
Den håller inte kuggarna ute tillräkligt länge för att hojen ska gå igång när den är kall.
Det är inte batteriet för jag provade nytt med starthjälp från ett bilbatteri och där fins det amp så det räcker och blir över. Men det var samma sak ändå.

Ska se om jag kan skruva bort startmotorn och se om jag hittar nått fel.

Vad kan en startmotor kosta i värsta fall?

Edit: Har studerat verkstadshandboken nu och det verkar inte som att startmotorn är annat än en vanlig elmotor bara, inte som på en bil med solenoid och grejer.
Troligtvis har jag fel på det som kallas för "starter clutch"

Verkar knepigt det här.

Någon som hållt på med detta tidigare? Behöver tips och råd...
Jag bytte rullarna i starterclutchen på min gamla CB1100f för några år sen det var tämligen enkelt, jag skall kolla om det är samma konstruktion i så fall har jag en fototinstruktion jag gjorde till min kusin som du kan få, jag kollar.
Det låter ju strålande!

Hade du samma fel som jag?
Motorn går bara runt ett par varv sen är det bara startmotorn som snurrar?

Edit: Vad gör rullarna?, sitter och tittat på sprängskissen och jag kan inte förstå hur det hela funkar. Antar att man förstår när man har delarna i handen men ändå. Så ska man försöka förklara för mc-handlaren vad det är för delar man ska ha också :?
Hojen såld

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#7 Inlägg av viffer »

Det tog en stund innan jag fattade också men startmotorkopplingen funkar så här (har jag fått för mig :roll: ) när motorn är av så ligger rullarna mot centrumet på drevet till startkopplingen och när startmotorn drar så hugger dom fast i startkopplingen, sen när motorn börjar snurra av sig själv så slungas rullarna ut i startkopplingen och på så sätt så roterar det fritt, skall man byta rullar så skall man också byta fjädrarna, kolla lite vad du har för olja i motorn, det kan vara så att fel olja kan innebära att rullarna slirar innan motorn är igång riktigt, på bold'oren förde startkopplingen också ett j*vla liv när den slirade och man trodde att hela motorn skulle gå i bitar, det kan vara så också att startkopplingens ytor som rullarna ligger mot är skadade då skall den slipas enligt Haynesmanualen, på bold'oren räckte det med att luta hojen åt höger ordentligt så kom man åt kopplingen utan att tappa olja men på VFR:en vet jag inte jag har inte behövt röra en skruv än, mer än lite spackel och färg efter en marksyning i 10 km/t (övningskörning med familjemedlem) :lol:.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#8 Inlägg av Andersson »

viffer skrev:Det tog en stund innan jag fattade också men startmotorkopplingen funkar så här (har jag fått för mig :roll: ) när motorn är av så ligger rullarna mot centrumet på drevet till startkopplingen och när startmotorn drar så hugger dom fast i startkopplingen, sen när motorn börjar snurra av sig själv så slungas rullarna ut i startkopplingen och på så sätt så roterar det fritt, skall man byta rullar så skall man också byta fjädrarna, kolla lite vad du har för olja i motorn, det kan vara så att fel olja kan innebära att rullarna slirar innan motorn är igång riktigt, på bold'oren förde startkopplingen också ett j*vla liv när den slirade och man trodde att hela motorn skulle gå i bitar, det kan vara så också att startkopplingens ytor som rullarna ligger mot är skadade då skall den slipas enligt Haynesmanualen, på bold'oren räckte det med att luta hojen åt höger ordentligt så kom man åt kopplingen utan att tappa olja men på VFR:en vet jag inte jag har inte behövt röra en skruv än, mer än lite spackel och färg efter en marksyning i 10 km/t (övningskörning med familjemedlem) :lol:.
Hmm...har ju nyligen bytt till biltema racing olja...hade inte dessa problem innan dess. Kan kanske vara det som är felet då? Fast det låter inte som att det är nått som slirar, det låter inte illa eller så heller utan det som händer är att motorn går runt nått varv sen snurrar startmotorn fritt. Fast det verkar ju ändå som att det är oljan kanske, hojen har ju bara gått 4000mil...så dessa grejer borde väl inte vara slitna då?
Hojen såld

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#9 Inlägg av viffer »

Andersson skrev:
viffer skrev:Det tog en stund innan jag fattade också men startmotorkopplingen funkar så här (har jag fått för mig :roll: ) när motorn är av så ligger rullarna mot centrumet på drevet till startkopplingen och när startmotorn drar så hugger dom fast i startkopplingen, sen när motorn börjar snurra av sig själv så slungas rullarna ut i startkopplingen och på så sätt så roterar det fritt, skall man byta rullar så skall man också byta fjädrarna, kolla lite vad du har för olja i motorn, det kan vara så att fel olja kan innebära att rullarna slirar innan motorn är igång riktigt, på bold'oren förde startkopplingen också ett j*vla liv när den slirade och man trodde att hela motorn skulle gå i bitar, det kan vara så också att startkopplingens ytor som rullarna ligger mot är skadade då skall den slipas enligt Haynesmanualen, på bold'oren räckte det med att luta hojen åt höger ordentligt så kom man åt kopplingen utan att tappa olja men på VFR:en vet jag inte jag har inte behövt röra en skruv än, mer än lite spackel och färg efter en marksyning i 10 km/t (övningskörning med familjemedlem) :lol:.
Hmm...har ju nyligen bytt till biltema racing olja...hade inte dessa problem innan dess. Kan kanske vara det som är felet då? Fast det låter inte som att det är nått som slirar, det låter inte illa eller så heller utan det som händer är att motorn går runt nått varv sen snurrar startmotorn fritt. Fast det verkar ju ändå som att det är oljan kanske, hojen har ju bara gått 4000mil...så dessa grejer borde väl inte vara slitna då?
Att den snurrar fritt beror på att motorn tänder till och vevaxeln går fortare än vad startmotorkopplingen drar runt, sen "hugger" inte rullarna in igen, kan vara så att fjädrarna är lite slappa också men jag skulle inte bli förvånad om oljan ställer till det.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#10 Inlägg av Andersson »

viffer skrev:
Andersson skrev:
viffer skrev:Det tog en stund innan jag fattade också men startmotorkopplingen funkar så här (har jag fått för mig :roll: ) när motorn är av så ligger rullarna mot centrumet på drevet till startkopplingen och när startmotorn drar så hugger dom fast i startkopplingen, sen när motorn börjar snurra av sig själv så slungas rullarna ut i startkopplingen och på så sätt så roterar det fritt, skall man byta rullar så skall man också byta fjädrarna, kolla lite vad du har för olja i motorn, det kan vara så att fel olja kan innebära att rullarna slirar innan motorn är igång riktigt, på bold'oren förde startkopplingen också ett j*vla liv när den slirade och man trodde att hela motorn skulle gå i bitar, det kan vara så också att startkopplingens ytor som rullarna ligger mot är skadade då skall den slipas enligt Haynesmanualen, på bold'oren räckte det med att luta hojen åt höger ordentligt så kom man åt kopplingen utan att tappa olja men på VFR:en vet jag inte jag har inte behövt röra en skruv än, mer än lite spackel och färg efter en marksyning i 10 km/t (övningskörning med familjemedlem) :lol:.
Hmm...har ju nyligen bytt till biltema racing olja...hade inte dessa problem innan dess. Kan kanske vara det som är felet då? Fast det låter inte som att det är nått som slirar, det låter inte illa eller så heller utan det som händer är att motorn går runt nått varv sen snurrar startmotorn fritt. Fast det verkar ju ändå som att det är oljan kanske, hojen har ju bara gått 4000mil...så dessa grejer borde väl inte vara slitna då?
Att den snurrar fritt beror på att motorn tänder till och vevaxeln går fortare än vad startmotorkopplingen drar runt, sen "hugger" inte rullarna in igen, kan vara så att fjädrarna är lite slappa också men jag skulle inte bli förvånad om oljan ställer till det.
Har nu bytt olja till motul 5100.

Biltemas racingolja vill jag varna för, jag är ingen expert på kemi men när jag tappade ur den oljan så var viskositeten som vatten, och det är förstå gången jag ser olja som är så tunn. Detta efter bara 2-3 veckor. Jag är nästan övertygad om att det var oljan som ställde till det för mig, men det återstår att se för efter bytet så var ju hojen varm och då hoppar den igång bara man tittar på knappen så. Ska låta den stå nu några timmar så får vi se. *hoppas*
Hojen såld

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#11 Inlägg av Swedan »

Men Hallå.
Varm olja ÄR blaskig och skall så också vara.
Detta har inget med kvalitet att göra.
Därimot skulle inte jag heller skicka i biltemas olja i min VFR.
Motuls 5100 är väl en halvesterolja om jag inte missminner mig. Dessa SKALL inte blandas med någon annan olja för då är det fara o färde.
Därimot är det en fin oljebas, dyr dessutom.
Tyvärr kommer även denna olja att vara blaskig när du häller ur den vid varmt tillstånd :(
Blir till att byta ofta :D
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#12 Inlägg av Andersson »

Swedan skrev:Men Hallå.
Varm olja ÄR blaskig och skall så också vara.
Detta har inget med kvalitet att göra.
Därimot skulle inte jag heller skicka i biltemas olja i min VFR.
Motuls 5100 är väl en halvesterolja om jag inte missminner mig. Dessa SKALL inte blandas med någon annan olja för då är det fara o färde.
Därimot är det en fin oljebas, dyr dessutom.
Tyvärr kommer även denna olja att vara blaskig när du häller ur den vid varmt tillstånd :(
Blir till att byta ofta :D
Men lägg av nu va fan, det är skillnad på vattnig och blaskig olja. Tror du jag är dum i huvet eller? Har hållt på med bilar så länge jag kan minnas och har tappat ur åtskilliga liter varm olja i mina dagar men aldrig har jag vart med om att oljan är som vatten. Blaskig visst men som vatten, nej.

Har du inget vettigt att säga kan du låta bli att säga nått över huvud taget tycker jag. :evil:
Hojen såld

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#13 Inlägg av Andersson »

Bytte olja igår som sagt och det vart kanske liiiite bättre men ändå inte bra..så jag åker på att byta rullar stift och fjädrar ändå.
Hoppas bara det blir bra nu efter det.
Hojen såld

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#14 Inlägg av Swedan »

Andersson skrev:
Swedan skrev:Men Hallå.
Varm olja ÄR blaskig och skall så också vara.
Detta har inget med kvalitet att göra.
Därimot skulle inte jag heller skicka i biltemas olja i min VFR.
Motuls 5100 är väl en halvesterolja om jag inte missminner mig. Dessa SKALL inte blandas med någon annan olja för då är det fara o färde.
Därimot är det en fin oljebas, dyr dessutom.
Tyvärr kommer även denna olja att vara blaskig när du häller ur den vid varmt tillstånd :(
Blir till att byta ofta :D
Men lägg av nu va fan, det är skillnad på vattnig och blaskig olja. Tror du jag är dum i huvet eller? Har hållt på med bilar så länge jag kan minnas och har tappat ur åtskilliga liter varm olja i mina dagar men aldrig har jag vart med om att oljan är som vatten. Blaskig visst men som vatten, nej.

Har du inget vettigt att säga kan du låta bli att säga nått över huvud taget tycker jag. :evil:
Tyvärr är det inte du som avgör vad jag och andra skall skriva på detta forum.
Av döma på ditt betènde så är du inte såå gammal. Själv gör jag av med ca 20 kubik motorolja och ca 10 kub övriga oljor om året. Har flertal kurser hos ledande oljetillverkare och bra kontakter med deras tekniska avdelning då jag säljer rätt mycket olja/vätskor till industrin. , så i det hänseèndet bör jag nog veta vad jag pratar om.
Om du nu vill hålla dig till ämnet så bör det ju vara så att antingen har du bara misstagit dig eller har du fått 4L felaktig olja från Biltema.
Tror inte du hann köra 1500-2000 mil på de veckorna så utsliten är inte oljan.
Kolla innan du köper olja vilken viscositet du vill ha. Biltemas Racing har enl. deras spec. 14 Cst vid 100G och om du tar Q8 har jag för mig ligger på 19-20Cst vid samma temp. Nu tror inte jag att du kan känna denna skillnad mellan dina fingrar när du tappade av oljan. Esteroljorna har en tendens att kännas (feta) när man tar i dom. Nu har ju inte det någon inverkan på oljans bärighet men det kan ju kännas bra...
Skärp nu till ditt bemötande annars är ju risken att du inte får några svar på dina frågor. En dålig dag kan vi alla ha :wink:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#15 Inlägg av viffer »

Jag tycker att vi skärper oss till mans och är lite ödmjuka inför andra människor, alla har inte erfarenhet och man utgår oftast från vad man kan och ibland blir det fel, mindre pekpinnar och mer ödmjukhet så kan detta bli ett riktigt trevligt forum.
VFR'en tyvärr såld.

Skriv svar