Sida 1 av 1

Laddning.

Postat: fre aug 30, 2019 06:00
av pentti01
Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?

Re: Laddning.

Postat: fre aug 30, 2019 06:12
av Mister
Det ser jag som godkänt. Kolla vid varv också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Laddning.

Postat: fre aug 30, 2019 08:47
av pentti01
Mister skrev:Det ser jag som godkänt. Kolla vid varv också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gött att höra ! Såg nått intressant i ditt svar ,,; "VFR-meet" 2017.. Är det något som inträffar varje år ?

Re: Laddning.

Postat: fre aug 30, 2019 09:12
av Mister
Vfr meet är varje år. Jag har bara lite gammal signatur. Det är riktigt kul event! Titta på mc träffa o forumet. :) Senast var vi i Broby. :)




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Laddning.

Postat: fre aug 30, 2019 09:15
av adrian_vg
pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.

Re: Laddning.

Postat: fre aug 30, 2019 19:24
av pentti01
Mister skrev:Vfr meet är varje år. Jag har bara lite gammal signatur. Det är riktigt kul event! Titta på mc träffa o forumet. :) Senast var vi i Broby. :)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Låter najs ! Tack!!!!!!!!

Re: Laddning.

Postat: fre aug 30, 2019 19:26
av pentti01
adrian_vg skrev:
pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.
Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .

Re: Laddning.

Postat: mån sep 02, 2019 07:28
av adrian_vg
pentti01 skrev:
adrian_vg skrev:
pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.
Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .
:tummenupp

När volregulatorn är paj, klipper den inte och spänningen över batteriet ökar och ökar och ökar och till sist brinner/exploderar batteriet och regulatorn.

Re: Laddning.

Postat: ons maj 06, 2020 21:08
av lappen
adrian_vg skrev:
pentti01 skrev:
adrian_vg skrev: Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.
Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .
:tummenupp

När volregulatorn är paj, klipper den inte och spänningen över batteriet ökar och ökar och ökar och till sist brinner/exploderar batteriet och regulatorn.
Fasiken nu blev jag nervös...vill inte mninnas att min "klippte" och gick ned, utan så länge jag höll varv så var den på höga 14V... :shock:

Re: Laddning.

Postat: tor maj 07, 2020 06:25
av adrian_vg
Koppla på voltmetern över batteriet och öka varvtalet lite sakta från tomgång upp till 6000-7000 rpm.
Upprepa några gånger och se om den klipper vid ca 5000 rpm.

Det kan ju vara så att den funkar, men är "på gång" så att säga.

Re: Laddning.

Postat: tor maj 07, 2020 09:19
av blacken
När voltregulatorn är paj, klipper den inte och spänningen över batteriet ökar och ökar och ökar och till sist brinner/exploderar batteriet och regulatorn.
Mjaaa, vanligaste som händer när regulatorn lunchar är att den inte släpper igenom laddningsström och batteriet töms på energi, har bara varit med om batteriexplosion ett par gånger, och det på bil, med gamla mekaniska modeller av regulator.
vill inte mninnas att min "klippte" och gick ned,
Det är nog ingen större fara, utan en liten "spik" kan det bli när en strömkrets bryts, spexiellt om det råder en belastning på den vid bryttillfället, typ några strömförbrukare mod lyse, tändning, blinkers, mm,mm är på samtidigt.
Vad du kan glutta på är att det är ordentlig kontakt mellan regulator och chassie, (ram/jord) oxid där kan ställa till det för den stackars regulatorn, gå över alla anslutningar från generator och matningströmmen till batteri/elcentral/säkringsdosa och bläng att dom är helt kosher.