Justera kedjan kräver rätt verktyg.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#16 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Vad är det för fel på gammal hederlig symaskinsolja? Du behöver inte ha två skvättpunkter, den enda yta på kedjan som behöver yttepyttelite gegg, är dom ytor på rullarna som är i kontakt med kuggarna i dreven, så det räcker med att du ha en slang/pip eller liknande som pytsar ut "smörjan" alldeles straxt innan kedja och drev möter varandra nere på bakdrevet. Vet en som använder sig av PCV:n som låter motorns oljedimma "andas" ner på kedjan.
Stannar den verkligen kvar på kedjan åndå?
Symaskinsolja är supertunnt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Symaskinsolja är supertunnt!
Ja, den är ju ganska lik 5-56 eller WD40.
PS/ Jag roade mig för ett tag sen med att botanisera lite i den djungeln = WD40 är vattenbaserad, 5-56 är petroleumbaserad och har betydligt bättre inträngningsförmåga (tror man på Greta ska man alltså välja WD40) :wink:
adrian_vg skrev:Stannar den verkligen kvar på kedjan åndå?
Tveksamt, inte mist av följande anledning...
Tyrannosaurus skrev:Hur som... Det spelar ingen roll om man ställer in Scottoilern på att droppa aldrig så lite så kommer man ändå spurtlackera bakdelen på hojen, fälg, däck, kuts, bakskärm, regplåt, ev. hugger och packväska med oljedimma som i sin tur blir som en magnet för grus, damm och skit eftersom både växellåds-, motor- och symaskinsolja saknar all form av vidhäftningsförmåga.
Rättelse: Den skapar en oljefilm i motorn när den blaskar runt, men den har ingen klistrig vidhäftningsförmåga.
Upptäckte ett syftningsfel:
Tyrannosaurus skrev:Tidigare finns det slutna heltäckande kedjeskydd som fylldes med fett av märket Becker (inte samma som packväskorna).
Det var alltså inte fettet utan kedjeskyddet som var av märket Becker :oops:

En liten anekdot.
Som ni nog fattade av mitt förra inlägg så har jag aldrig gillat kladdiga hojbakdelar. Så nån gång på 70-talet hittade jag en firma som hette LE Lubricants som sålde nåt som hette Monospray som var nån rödfärgad klibbig historia och föregångare till dagens kedjesprayer (tror det var SMC som skrev och tipsade om det på den tiden som MC-Folket fortfarande hette SMC-Bladet). Grabbarna på stan trodde att min kedja hade rostat (den var ju röd :lol: ).
Jaha, såg just att dom finns fortfarande http://www.lesmorjmedel.se
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#18 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Vad är det för fel på gammal hederlig symaskinsolja? Du behöver inte ha två skvättpunkter, den enda yta på kedjan som behöver yttepyttelite gegg, är dom ytor på rullarna som är i kontakt med kuggarna i dreven, så det räcker med att du ha en slang/pip eller liknande som pytsar ut "smörjan" alldeles straxt innan kedja och drev möter varandra nere på bakdrevet. Vet en som använder sig av PCV:n som låter motorns oljedimma "andas" ner på kedjan.
Stannar den verkligen kvar på kedjan åndå?
Symaskinsolja är supertunnt!
Jo då det gör den, för en appliceras straxt innan drevet och en liten del av den kommer garanterat att följa med till framdrevet, den är tunn ja, och den flyktar iväg väldans lätt, men en del av den fastnar på material, även metall har porer som olja kan stanna kvar i, ända sättet att helt få bort olja är avfettning eller stark värme med aktiv torkning med något sugande materiel. Och man är ju ute efter att bara låta en apliten del olja som ska smörja kontakten mellan rulle å drev, ju mindre olja, ju mindre skit kan fastna och imitera Carburundum.
Men man kan även krossa grafit typ blyertsstift till damm och pensla på det på rullarna, den smörjer utan att locka till sig skit (Den e torr).

Annars så har RVS kommit med olja för MC kedjor https://rvs.se/ Lite dyrt för att testa emperiskt.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#19 Inlägg av adrian_vg »

Testar ikväll när jag kommer hem. Är dags för en skvätt nu.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Stannar den verkligen kvar på kedjan åndå?
Symaskinsolja är supertunnt!
Jo då det gör den, för en appliceras straxt innan drevet och en liten del av den kommer garanterat att följa med till framdrevet
Jo, den följer med till framdrevet, men där skvätter den av när kedjan snor runt det :wink:
Men man kan även krossa grafit typ blyertsstift till damm och pensla på det på rullarna, den smörjer utan att locka till sig skit (Den e torr).
:!: Kan mycket väl vara en bra idé, typ kall variant på kokfett från annodazumal. Men behövs det inge klibb för att få det att ligga kvar?
Annars så har RVS kommit med olja för MC kedjor https://rvs.se/ Lite dyrt för att testa emperiskt.
Det där har jag läst om tidigare, verkar intressant, men jag har mina betänkligheter om det verkligen funkar som utlovat. Nån oberoende som har testat och kan bekräfta. Även i hoj med våtkoppling?
Testade Slick50 i hojen för många år sen - märkte ingen skillnad, varken plus eller minus.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#21 Inlägg av blacken »

Jo, den följer med till framdrevet, men där skvätter den av när kedjan snor runt det
Känn efter så kommer du att få se, lite kladd blir det alltid i porerna, och det hela tiden kommer små snuttar/dimma av oljan, så smort blir det i det långa loppet. Och eftersom rullänken trycker emot drevet, så förhindrar det att all olja skvätter iväg
Men behövs det inge klibb för att få det att ligga kvar?
Det har lite "klibb" i sig, man kan ju skriva i stort sett på alla material med det.
Testade Slick50 i hojen för många år sen - märkte ingen skillnad, varken plus eller minus.
Slic 50 å RVS är två helt olika medel, det ena är en tillsats i oljan, den andra är en keram som avsätter sig, i en värmekemisk process.
Men är alldeles för dyr för att testa bara så där typ.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#22 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Testar ikväll när jag kommer hem. Är dags för en skvätt nu.
Testade igår kväll. Verkar inte ha gått åt lika mycket smörja, men det skvätter en hel del ändå.
Kan dock bero på att jag panikköpte Biltemas mc-kedjesprej som ligger kvaar överallt utom på kedjan...
Borde funka bättre med kedjevax ist.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#23 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
adrian_vg skrev:Testar ikväll när jag kommer hem. Är dags för en skvätt nu.
Testade igår kväll. Verkar inte ha gått åt lika mycket smörja, men det skvätter en hel del ändå.
Kan dock bero på att jag panikköpte Biltemas mc-kedjesprej som ligger kvaar överallt utom på kedjan...
Borde funka bättre med kedjevax ist.
:lol: Gör som storödlan, tjacka kardan, sedan så kan du kaxigt deklarera för dom som undrar varför "Har man Kardon, har man stålar". :mrgreen:

Vilket utsökt får mig att dra mig till minnes en Ålandsresa med åkeriet jag baxade på. Åkaren hade en vurm för rikt folk, så han lyckades alltid få tag i miljonärsbrattar o annat rikt löskefolk. Jag satt och lyssnade med en en bärs i handen på deras i sin synvinkel "animerade" samtal om hur mycket dom hade tjänat på på diverse pappersaffärer, då en snygg brutta (blondin) helt plötsligt frågade mig vad jag sysslade med för min inkomsts utfall. Kunde inte hålla mej, så sade så nonchalant man kunde "Tjaa, sysslar mycket med papper, och kör en stor Merca". Dvs jag körde ut tidningar på DN med en Merca 814, men det var damen ifråga helt ovetande om, och blev vederbörligen imponerad och mer intresserad av mig, ända tills åkaren upplyste damen och sällskapet att jag var hans anställde, som körde hans Merca på DN. Deras miner var obeltalbara, bruden fick av hennes min att döma, en total utlösning all alla säkerhetsbrytare i pannbenet, för att sedan totalt tappa intresset för min person. :lol: Men jag har lika roligt åt händelsen ännu.

Ps: Det här måste vara rekord OT, på ett inlägg. Knäck det om du kan Ödlan.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:då en snygg brutta (blondin) helt plötsligt frågade mig vad jag sysslade med för min inkomsts utfall. Kunde inte hålla mej, så sade så nonchalant man kunde "Tjaa, sysslar mycket med papper, och kör en stor Merca". Dvs jag körde ut tidningar på DN med en Merca 814, men det var damen ifråga helt ovetande om, och blev vederbörligen imponerad och mer intresserad av mig, ända tills åkaren upplyste damen och sällskapet att jag var hans anställde, som körde hans Merca på DN. Deras miner var obeltalbara, bruden fick av hennes min att döma, en total utlösning all alla säkerhetsbrytare i pannbenet, för att sedan totalt tappa intresset för min person. :lol: Men jag har lika roligt åt händelsen ännu.

Ps: Det här måste vara rekord OT, på ett inlägg. Knäck det om du kan Ödlan.
Svårknäckt, men det här har heller inte direkt med kedjor att göra, men med din berättelse :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=AKmtTbjqXmU
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#25 Inlägg av vroom »

blacken skrev:Eftersom det är en "O" eller "X" ringskedja, så sköts all smörjning "internt" så att säga, så det enda extra smörjning som är behövlig är i kontakten med rulle och drev, och den är ju på rullens "insida" typ. Polarn drog en slang ifrån PCV:n till straxt framför nedtill där kedja o drev möts, och lät slangöppningen peka bakåt med kedjerörelsen, och lade slangen så nära kedja som möjligt, och använde sig då utan den lilla luftström som kedjan skapade, för att skapa ett litet undertryck i slangen, som i sin tur drog med sig lite oljedimma på kedjan. Antar att man får baxa lite emperiskt ett tag, men idèn låter sund och möjlig. (Ända tills en kompressionsring går i någon av burkarna, då får man trycksmörjning av kedjan istället :lol:)

Man kan göra ett liknande arrangemang med konventionell oljesmörjning och bygga en anordning som använder sig utan kapillärkraften för oljematningen. (Teoretiskt sett i allafall)
Är detta pcv=positive crankcase ventilation? den slangen går från reedventilen in i luftburken för återgång av gaser. Grottade ner en bit tvättsvamp för att stoppa oljedimman. Polar´n din måste haft nåt med den att göra? kanske en bit silikonslang som leder "skvättet" ner till bakdrevet intill kedjan som ett substitut för scottoiler.
Bilagor
ventilation luftburk.jpg
ventilation luftburk.jpg (42.03 KiB) Visad 8624 gånger
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#26 Inlägg av blacken »

vroom skrev:
blacken skrev:Eftersom det är en "O" eller "X" ringskedja, så sköts all smörjning "internt" så att säga, så det enda extra smörjning som är behövlig är i kontakten med rulle och drev, och den är ju på rullens "insida" typ. Polarn drog en slang ifrån PCV:n till straxt framför nedtill där kedja o drev möts, och lät slangöppningen peka bakåt med kedjerörelsen, och lade slangen så nära kedja som möjligt, och använde sig då utan den lilla luftström som kedjan skapade, för att skapa ett litet undertryck i slangen, som i sin tur drog med sig lite oljedimma på kedjan. Antar att man får baxa lite emperiskt ett tag, men idèn låter sund och möjlig. (Ända tills en kompressionsring går i någon av burkarna, då får man trycksmörjning av kedjan istället :lol:)

Man kan göra ett liknande arrangemang med konventionell oljesmörjning och bygga en anordning som använder sig utan kapillärkraften för oljematningen. (Teoretiskt sett i allafall)
Är detta pcv=positive crankcase ventilation? den slangen går från reedventilen in i luftburken för återgång av gaser. Grottade ner en bit tvättsvamp för att stoppa oljedimman. Polar´n din måste haft nåt med den att göra? kanske en bit silikonslang som leder "skvättet" ner till bakdrevet intill kedjan som ett substitut för scottoiler.
Exaktemente, den tar du och leder till bakdrev/kedja, å labbar lite..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

vroom skrev:Grottade ner en bit tvättsvamp för att stoppa oljedimman. Polar´n din måste haft nåt med den att göra? kanske en bit silikonslang som leder "skvättet" ner till bakdrevet intill kedjan som ett substitut för scottoiler.
Några tankar.
1. Vad du gör, plugga inte vevhusventilationen!!! :gnissla för då kommer motorn att börja ventilera ur alla packningar istället.
2. En frisk motor skvätter inte så mycket ur ventilationen så det blir inte så mycket smörja till kedjan, och blir det så sitter det ändå på bakfälgen och överallt utom på kedjan :fakta
3. Vill du dra ut ventilationen istället för att ha den gå in i luftburken så bör du först dra upp den så högt som möjligt och sen ut nånstans där det finns plats så den inte kastar ur sig en massa olja (nu märker jag att jag snackar emot mig själv i #2). Ja, drar man bara ner slangen så kommer den skicka ur sig olja med gaserna, men drar man den uppåt så orkar inte oljan med och rinner tillbaka.
4. Stuntnissar brukar dra slangen framåt och ut vid styrhuvudet nånstans. På 80-talet och mycket på Suzuki GSX1100 som hade underdimensionerad ventilation var det poppis att koppla en slang från oljepåfyllningen och sen ner i nån gammal colaburk eller nåt.
5. Om man drar ut en slang, låt den inte gå i en svacka för då kan olja bli liggande där och med tiden täppa igen.
6. F.ö. vet jag inte hur lyckat det egentligen är att dra ut ventilationen mot kedjan, för det är inte bara oljedimma som kommer, utan oförbränt bränsle, syra, koks och allt möjligt. Kort sagt, det är motorns skithål :wink:

Jag tar mig själv som exempel som vanligt :wink:
Rätt lång slang, först upp men sen fanns det ingenstans att dra ner den (pro-link och en massa skit i vägen trots ingen kedja) så jag drog den bak och lät den gå ut vid regskylten och avslutande med ett K&N vevhusventilationsfilter. Det har en gängad pinne i locket som jag har fäst i ett hål vid skylten med en liten kupolmutter Det har blivit många frågor genom året vad det är för filter som sitter där och mina svar har ibland varit ganska fantasifulla bl.a. vastegate till turbon mm. :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Justera kedjan kräver rätt verktyg.

#28 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:Polar´n din måste haft nåt med den att göra? kanske en bit silikonslang som leder "skvättet" ner till bakdrevet intill kedjan som ett substitut för scottoiler.

Men... Vilken lysande idé! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar