byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Mattias73
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån dec 30, 2019 21:25

byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#1 Inlägg av Mattias73 »

Hej

Behöver hjälp med film eller beskrivning av hur man byter bromsskiva bak på en honda vfr 800 FI. Är detta komplicerat?
Står ej i service boken.

Behöver bakaxeln tas ut ? Vilka moment krävs efter att skruvarna o bultarna som håller bromsskivan (bak) på plats har avlägsnats? (hjulet tog jag bort lätt) Det var inte bara att lyfta av skivan då två mindre skivor sitter till höger och spärrar vägen för skivbromsen . Den yttersta sitter fast på något sätt. Oklart varför . Kanske beroende på bakaxeln eller något annat måste avlägsnas först?. Det syns inte hur / varför den sitter fast. Något tar emot när man försöker ta bort den för att sedan bara lyfta av bromsskivan som är lös . Vad göra ?.

Förklara hjärna hur man gör härifrån. Några rader. Tack. Gott nytt år.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#2 Inlägg av blacken »

Du får lov att lossa stora muttern på drevsidan, (sitter som attan) och sedan driva/knacka försiktigt på på skivan/axeln, så att axeln kommer ut.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Mattias73
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån dec 30, 2019 21:25

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#3 Inlägg av Mattias73 »

Tack för svaret. Blir klurigt utan rätt hylsa att få av den. Vet du storlek på hylsan och
Vilket tryck den skall ha när man monterar tillbaka. ?Har nämligen pulserande bakbroms som måste åtgärdas. Tänkte slipa skivbromsen hos en mekanisk verkstad om den är skev.Vilket var ganska vanligt har jag hört.Gott nytt år.

Mattias

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#4 Inlägg av blacken »

Mattias73 skrev:Tack för svaret. Blir klurigt utan rätt hylsa att få av den. Vet du storlek på hylsan och
Vilket tryck den skall ha när man monterar tillbaka. ?Har nämligen pulserande bakbroms som måste åtgärdas. Tänkte slipa skivbromsen hos en mekanisk verkstad om den är skev.Vilket var ganska vanligt har jag hört.Gott nytt år.

Mattias
Storleken på muttern minns ej, men mät med ett skjutmått så får du den storleken. Åtdragningmoment 195 Nm..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#5 Inlägg av vroom »

Mattias, som blacken sa.. den sitter jävel men det går om man vill.
Här står lite om när jag bytte på min. Inte skev men ville ha fräscha grejer.
https://www.sporthoj.com/forum/showthre ... den/page37
(#702)

GottNytt!
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Mattias73
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån dec 30, 2019 21:25

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#6 Inlägg av Mattias73 »

Hej igen .

God fortsättning

1

Är det en mutter , 46 mm fick jag den till , som håller bakaxeln endast ? Det ser ut som två bultar på samma axel sade farsan där cykeln finns fn.?

Den stora är 46 mm, så jag skall försöka köpa den hylsan på Biltema . Men finns det en mindre även på samma axel, eller ser det bara ut så? .Det är bra om man slipper åka till Biltema 2 gånger .

Är det lätt att sätta tillbaka det som sitter på drevets vänstra sida på axeln? Det som rasar ned när man slår ut axeln åt andra hållet?

Glad om man slipper kullager eller dylikt så det bara är en axeln som man slår ut när förhoppningsvis enbart en 46 mutter avlägsnats och axeln slagits ut ? Antar att rörtång bara förstör muttern?

2
Hur vet man om bromsskivan är skev? Det skall orsaka pulserande bakbroms enligt flera utlåtanden . Skall man lämna in den på mekanisk verkstad för analys och slipning och visa upp bakaxeln?, eller räcker kanske bara skivbromsen ? Eller skall man bara byta ut bromsskivan mot nått annan och hoppas att pulserande bakbroms fenomenet försvinner ? ( I låg fart märks det vid bromsning med bakbromsen men inte annars.

Skivan är ca 5 eller 6 mm tjock, mätt vid några olika ställen, så den verkar ej ojämnt sliten i ytterkant . Mätt i ytterkanten på några olika ställen. Med skjutmått.

Kan det vara att fram och bakbroms är felaktigt synkroniserade på den här modellen till en del som orsakar problemet? Det trodde förra ägaren, men det tror inte jag? Troligt försäljningsknep.

Hitttade nedan , tror det är vfr 800 av något slag. Den visar hur man byter/tar av hub(nav) på honda vfr 800 iallafall . Årsmodell okänd. Det mest lika jmf med vfr 800 fi 1999 jag kunde hitta.

Hittade detta https://www.youtube.com/watch?v=7l676mdy_LU

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#7 Inlägg av blacken »

Nej, det är bara den stora muttern som håller i hop det hela, enklaste sättet att kolla om skivan är skev, är att innan du lossar själva bromsskivan ifrån sitt nav, att ha demonterat bromsok/klossar är rekommenderat vid denna procedur, så tar du en skruvmejsel eller liknande, fixerar den mot en fast punkt, kör sedan den sakta emot bromsskivan tills den precis ligger lätt emot den, håll nu skruvmejseln stilla och fixerad, snurra på bromsskivan, så ser du om den är skev.
Vad som händer när du lossar stormuttern är att drev med sin hållare lossar, brickan bakom stormuttern ska man visst vara lite småpetig med vilken sida som är utåt på den. Annars inga större konstigheter, lossa stormutter, ta bort drevnavet, driv ut axeln med bromsskiva. Repetera baklänges.
"pafk" "Piece Of Fucking Kake"
Lycka till :D :tummenupp
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Mattias73
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån dec 30, 2019 21:25

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#8 Inlägg av Mattias73 »

Tack för infon.Fått tag på 46 mm hylsan nu.Men ska inte bulten som spänner kedjan lossas även? I navet?Innan axeln knackas ut?Och spännas när man satt dit axel o bromsoket. ?Innan stormuttern dras åt .Hur hårt skall man dra den?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#9 Inlägg av blacken »

Mattias73 skrev:Tack för infon.Fått tag på 46 mm hylsan nu.Men ska inte bulten som spänner kedjan lossas även? I navet?Innan axeln knackas ut?Och spännas när man satt dit axel o bromsoket. ?Innan stormuttern dras åt .Hur hårt skall man dra den?
Givetvis så slackar du kedjan, med haknyckeln i verktygssatsen efter att du har lossas bulten som låser navet. och givetvis spänner man kedjan när allt bax är gjort..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Mattias73
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån dec 30, 2019 21:25

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#10 Inlägg av Mattias73 »

Hej

Haknyckel ? Stopp nu. När stor muttern är av , bromsok borttaget samt så är det väl en bult som reglerar kedjans spänning antar jag i navet? Som slackar kedjan eller spänner den ? Är det inte en vanlig bult? Låser muttern bara kedjespänningen eller reglerar den kedjans spänning?Hårdare / mindre hårt?

Eller är det nått mer på själva axeln som man skall ta bort förutom stor muttern innan man knackar ut den försiktigt (Då man nyttjar haknyckeln ?


Kan inte en vanlig blocknyckel /ringnyckel nyttjas på kedjespännings bulten i navet ? (om det var där haknyckel skulle nyttjas?

(har ej haft hojen så länge , så jag kan den ej så bra, men jag försöker iallafall lösa pulserande bakbroms problem vid låg fart )

När sen stor muttern dras åt så skall man väl ej röra kedjespänningsbulten i navet antar jag. ? Då är ju bakaxeln fixerad redan.

Mattias73
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån dec 30, 2019 21:25

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#11 Inlägg av Mattias73 »

Låser bulten i navet ,menar jag , bara kedjespänningen eller reglerar den kedjans spänning?Hårdare / mindre hårt?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#12 Inlägg av blacken »

Mattias73 skrev:Låser bulten i navet ,menar jag , bara kedjespänningen eller reglerar den kedjans spänning?Hårdare / mindre hårt?
Bulten låser själva lagerhuset som allt sitter i, sedan så har du en haknyckel i din verktygssats som du använder för att justera kedjan med. Du lossar låsbulten helt, sedan så anbringar du (sätter dit) haknyckeln i det tandade delen bakom kedjan, det sitter lite skymt, men om du gluttar noga bakom drevet så kan du se tandhjulet, och genom att rotera hela lagerhuset med haknyckelns hjälp, kan du därmed därmed justera kedjespänningen. Glöm inte att dra åt låsmuttern sedan bara :D ...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#13 Inlägg av Lasseåmål »

Stora muttern 46mm drar du åt med 20,5 kg glöm inte att låsa den sedan med en körnare i jacket på axeln, hjul muttrarna ska dras med 11 kg, bulten som låser hubben/navet för kedjespänningen drar du med 7,5 kg. Men har maskinen gått långt så rekommenderar jag en noga kontroll av lagren i navet, dom är dyra men viktiga! Nållagret är ett speciallager som bara kan köpas original, resten kan du köpa på tex. SKF. Köper man alla original lager så räkna med dryga 2000kr. Obs. Nållagret är mycket viktigt att det vänds åt rätt håll eftersom det finns en tätning i det!


Skickat från min iPad med Tapatalk

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

Lasseåmål skrev:Stora muttern 46mm drar du åt med 20,5 kg, hjul muttrarna ska dras med 11 kg, bulten som låser hubben/navet för kedjespänningen drar du med 7,5 kg.
Eftersom få momentnycklar idag är graderade med kg (kp/m) utan med nm så är det enklaste att helt enkelt ta bort "," eller lägga till en "0" på siffrorna så får man rätt värde.

Jag var säker på värdena, men för att dubbelkolla att jag hade rätt hittade jag en väldigt bra sida på nätet https://convertlive.com/sv/konvertera
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Mattias73
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån dec 30, 2019 21:25

Re: byta skivbroms bak honda vfr 800 fi , års 1999

#15 Inlägg av Mattias73 »

TACK FÖR ALL INFO.

Jag skall dock börja mäta, dvs att låta någon med en digital mikrometer mäta slitage på bromsskiva bak på 6-7 olika platser runt skivan, där bromsbeläggen påverkat ytan. Kenneths mc, sade att man måste använda mikrometer och att Honda anser att 1/100 mm är ett fel och att 3/100 mm är ett stort fel på bromsskivor som skulle kunna föranleda problem tex pulsering. Inget man kan se med ögat. Skivan blir inte skev , men kan vara ojämnt sliten. Slut citat. ( Innan man gör allt jobb)Varför problemet försvinner i lite högre fart med bara bromsning bak visste han inte.

Kenneths mc trodde ej på fel på synk fram och bak bromsen.

Skriv svar