Demontera instrumenteringen (byta lampor)

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Demontera instrumenteringen (byta lampor)

#1 Inlägg av lappen »

Vet inte om jag är dålig på att söka på forumet, eller om det inte finns någon tråd om detta, men hur knöligt är det att byta lamporna i instrumenteringen?

Hade velat ta loss hela instrumenthuset, för skulle även behöva lossa klockan och se om det bara är glappis som göra att jag inte ser hela siffror.

Måste man väcke med hela fronten? Läste nåt om det på fejsboken, men fattade inte. Tror inte heller att det var min generation det avhandlade, RC36-I 1992
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Demontera instrumenteringen (byta lampor)

#2 Inlägg av blacken »

Lossa vindrutan och demontera all plast under där. Det är tre bultar (en på var sida och en mitt i uppetill på huset) som håller instrumenthuset bakifrån det så att säga, ganska bökiga att nå utan att demontera hela underkåperiet, men har för mig att det går med "Några svordomar". Glöm inte att lossa hastighetsmätarvajern innan bara, och den är ganska så dribblig att nå....
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Demontera instrumenteringen (byta lampor)

#3 Inlägg av lappen »

Funderar f.ö om det är nåt kugghjul eller liknande som börjar vara nött....hastighetsmätar-nålen svajar lite vill jag minnas. Är det nån slitagedel där som bör bytas i samma veva?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Demontera instrumenteringen (byta lampor)

#4 Inlägg av blacken »

lappen skrev:Funderar f.ö om det är nåt kugghjul eller liknande som börjar vara nött....hastighetsmätar-nålen svajar lite vill jag minnas. Är det nån slitagedel där som bör bytas i samma veva?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Det är nog din hastighetsmätarvajer som är på "G", och vanligast det går den av är nere efter vinkelväxeln från drevet så är det en sjysst böj på vajern, annars så kan det bero på att vajermuttern inte är tillräckligt inskruvad i instumenthuset eller nere vid vinkelväxeln. Glutta även på plasttjofräspluppen som länkar mellan drev och vinkelväxel, den kan också vara på "G".
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Demontera instrumenteringen (byta lampor)

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tips. Om man ändå är inne och grottar i mätarna, byt alla lampor till LED - passande lampor finns bl.a. hos http://www.diodhuset.se

Men det finns två saker att tänka på:
1. LED är polaritetskänsliga så om de inte lyser, vänd den 180 grader. Lite pyssel eftersom man måste testa för varje lampa, men resultatet blir väldigt bra.
2. LED funkar inte om lampan är minusbrytande, då smäller säkringen direkt oavsett hur man vänder lampan. På "Ödlan" visade det sig så vara fallet med Neutral- och Oljetryckslampan så jag kan tänka mig att det är liknande på VFR.
Det tog en stund, många säkringar och en del huvudbry innan jag fattade vad som var galet (tips, sätt i en svagare säkring medan du testar, då är du snällare mot elsystemet). Så på de två lamporna fick de gamla glödisarna fortsätta att göra tjänst f.ö. funkar det klockrent.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar