Sida 1 av 1

Demontera instrumenteringen (byta lampor)

Postat: tis feb 04, 2020 14:13
av lappen
Vet inte om jag är dålig på att söka på forumet, eller om det inte finns någon tråd om detta, men hur knöligt är det att byta lamporna i instrumenteringen?

Hade velat ta loss hela instrumenthuset, för skulle även behöva lossa klockan och se om det bara är glappis som göra att jag inte ser hela siffror.

Måste man väcke med hela fronten? Läste nåt om det på fejsboken, men fattade inte. Tror inte heller att det var min generation det avhandlade, RC36-I 1992

Re: Demontera instrumenteringen (byta lampor)

Postat: tis feb 04, 2020 23:11
av blacken
Lossa vindrutan och demontera all plast under där. Det är tre bultar (en på var sida och en mitt i uppetill på huset) som håller instrumenthuset bakifrån det så att säga, ganska bökiga att nå utan att demontera hela underkåperiet, men har för mig att det går med "Några svordomar". Glöm inte att lossa hastighetsmätarvajern innan bara, och den är ganska så dribblig att nå....

Re: Demontera instrumenteringen (byta lampor)

Postat: tis feb 04, 2020 23:50
av lappen
Funderar f.ö om det är nåt kugghjul eller liknande som börjar vara nött....hastighetsmätar-nålen svajar lite vill jag minnas. Är det nån slitagedel där som bör bytas i samma veva?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Demontera instrumenteringen (byta lampor)

Postat: ons feb 05, 2020 09:28
av blacken
lappen skrev:Funderar f.ö om det är nåt kugghjul eller liknande som börjar vara nött....hastighetsmätar-nålen svajar lite vill jag minnas. Är det nån slitagedel där som bör bytas i samma veva?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Det är nog din hastighetsmätarvajer som är på "G", och vanligast det går den av är nere efter vinkelväxeln från drevet så är det en sjysst böj på vajern, annars så kan det bero på att vajermuttern inte är tillräckligt inskruvad i instumenthuset eller nere vid vinkelväxeln. Glutta även på plasttjofräspluppen som länkar mellan drev och vinkelväxel, den kan också vara på "G".

Re: Demontera instrumenteringen (byta lampor)

Postat: ons feb 05, 2020 17:30
av Tyrannosaurus
Tips. Om man ändå är inne och grottar i mätarna, byt alla lampor till LED - passande lampor finns bl.a. hos http://www.diodhuset.se

Men det finns två saker att tänka på:
1. LED är polaritetskänsliga så om de inte lyser, vänd den 180 grader. Lite pyssel eftersom man måste testa för varje lampa, men resultatet blir väldigt bra.
2. LED funkar inte om lampan är minusbrytande, då smäller säkringen direkt oavsett hur man vänder lampan. På "Ödlan" visade det sig så vara fallet med Neutral- och Oljetryckslampan så jag kan tänka mig att det är liknande på VFR.
Det tog en stund, många säkringar och en del huvudbry innan jag fattade vad som var galet (tips, sätt i en svagare säkring medan du testar, då är du snällare mot elsystemet). Så på de två lamporna fick de gamla glödisarna fortsätta att göra tjänst f.ö. funkar det klockrent.