Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,5 kg

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Mattias73
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån dec 30, 2019 21:25

Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,5 kg

#1 Inlägg av Mattias73 »

Hej

För att dra en hjulaxelmutter (bakaxeln) storlek 46 mm till 20,5 kg, samt hjulbultarna från 10 till 11 kg.

Jag bor på Lidingö (Näset) / Stockholm. Önskas hyras fre-måndag . Har ej lust att köpa verktyget. Förslag mottages tacksamt . Jag har hylsan 46 mm som har fyrkantsfäste med 18-20 mm sida , men momentnyckeln måste passa för det fästet.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,

#2 Inlägg av blacken »

Surra med någon lokal bilverkstad och muta dom med Pågens Kanelsnäckor, några bärs eller liknande.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,

#3 Inlägg av Maciver »

Vet att du skrev inte köpa. Jag köpte biltemas och kan säga att jag inte ångrat den alls.
Fast nu byter jag hjulen på bilen själv så den har nyttjats.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000020911

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,

#4 Inlägg av lappen »

Maciver skrev:Vet att du skrev inte köpa. Jag köpte biltemas och kan säga att jag inte ångrat den alls.
Fast nu byter jag hjulen på bilen själv så den har nyttjats.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000020911

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Drar du bilens bultar med momentnyckel?!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,

#5 Inlägg av vroom »

blacken skrev:Surra med någon lokal bilverkstad och muta dom med Pågens Kanelsnäckor, några bärs eller liknande.
Utskrattad vs utslängd i riktning mot däckhög? bara välja odds för valfritt sätt att bli bemött..jag använde ett rör som hävarm och slapp förnedringen.http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... =hjullager
sista inlägget
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,

#6 Inlägg av Maciver »

lappen skrev:
Maciver skrev:Vet att du skrev inte köpa. Jag köpte biltemas och kan säga att jag inte ångrat den alls.
Fast nu byter jag hjulen på bilen själv så den har nyttjats.
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000020911

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Drar du bilens bultar med momentnyckel?!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Japp. Har ingen kompressor så mutterpicka går bort.
Det är skönt att bultarna lossnar relativt lätt när man ska byta.
Samt att det blir lätt att efterdra.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,

#7 Inlägg av blacken »

vroom skrev:
blacken skrev:Surra med någon lokal bilverkstad och muta dom med Pågens Kanelsnäckor, några bärs eller liknande.
Utskrattad vs utslängd i riktning mot däckhög? bara välja odds för valfritt sätt att bli bemött..jag använde ett rör som hävarm och slapp förnedringen.http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... =hjullager
sista inlägget
Jag har inte blivit det ännu, liasom den meckverkstad som nobbar Pågens Kanelsnäckor och bärs är ingen riktig verkstad, snarare en lokal med reservdelsbytare...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,

#8 Inlägg av vroom »

blacken skrev:
vroom skrev:
blacken skrev:Surra med någon lokal bilverkstad och muta dom med Pågens Kanelsnäckor, några bärs eller liknande.
Utskrattad vs utslängd i riktning mot däckhög? bara välja odds för valfritt sätt att bli bemött..jag använde ett rör som hävarm och slapp förnedringen.http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... =hjullager
sista inlägget
Jag har inte blivit det ännu, liasom den meckverkstad som nobbar Pågens Kanelsnäckor och bärs är ingen riktig verkstad, snarare en lokal med reservdelsbytare...
En hyvens kis som bjussar panget på foder :mrgreen:

men denna digitala momentadapter..endast till för luftpickan?
https://www.googleadservices.com/pagead ... 6978043204
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mattias73 skrev:För att dra en hjulaxelmutter (bakaxeln) storlek 46 mm till 20,5 kg, samt hjulbultarna från 10 till 11 kg.

Jag bor på Lidingö (Näset) / Stockholm. Önskas hyras fre-måndag . Har ej lust att köpa verktyget. Förslag mottages tacksamt . Jag har hylsan 46 mm som har fyrkantsfäste med 18-20 mm sida , men momentnyckeln måste passa för det fästet.
Antar att du snackar om 3/4-tumsfäste och såna momentnycklar finns inte vad jag vet (då får du isf snacka med nån lastbilsverkstad), utan de flesta brukar ha 1/2-tumsfäste. Det finns övergångar 1/2" -> 3/4". Kan hända att Biltema har såna.
Det borde som Blacken sa inte vara omöjligt att få låna en på en bil- respektive hojverkstad. En muta kan nog funka, men efteråt när du säger tack för lånet för att ligga bra till nästa gång. Men när du ska låna ska du erbjuda en deposition (ta med dig minst två halvpapp i cash) för dom lär inte låna ut ett så pass dyrt verktyg till nån dom inte känner utan. Risken är t.ex. att det kan paja och dom kan ju inte heller veta att du inte tänker korpa det.

För att kolla om du vet vad du håller på med kan dom ställa en kontrollfråga om du vet hur man använder en sån. Säg då ja, ställa ner den på noll efter användning och inte tappa/slänga den på golvet.

Sen som jag sa nånstans tidigare, få eller inga momentnycklar som har kpm-skala idag, de flesta har nm, men det är som sagt bara att ta bort , alt. lägga till en 0 så blir det rätt.
vroom skrev:
blacken skrev:Surra med någon lokal bilverkstad och muta dom med Pågens Kanelsnäckor, några bärs eller liknande.
Utskrattad vs utslängd i riktning mot däckhög? bara välja odds för valfritt sätt att bli bemött..jag använde ett rör som hävarm och slapp förnedringen.http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... =hjullager
sista inlägget
Om man kör rätt approach borde som både jag och Blacken sa inte alls vara omöjligt. Din variant av verktygsval låter lite riskabelt. Det kan bli väldigt DYRT om man har otur, för det blir noll känsla, speciellt med så stora dragmoment.
vroom skrev:men denna digitala momentadapter..endast till för luftpickan?
Toppar och såna lite känsligare grejer drar man knappast med luftpicka. Utom på fabrikerna, men då snackar vi rejält dyra grejer som vanliga dödliga meckverkstäder knappast har råd med, inte ens märkeskillarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,

#10 Inlägg av vroom »

Tyrannosaurus skrev: Om man kör rätt approach borde som både jag och Blacken sa inte alls vara omöjligt. Din variant av verktygsval låter lite riskabelt. Det kan bli väldigt DYRT om man har otur, för det blir noll känsla, speciellt med så stora dragmoment.
vroom skrev:men denna digitala momentadapter..endast till för luftpickan?
Toppar och såna lite känsligare grejer drar man knappast med luftpicka. Utom på fabrikerna, men då snackar vi rejält dyra grejer som vanliga dödliga meckverkstäder knappast har råd med, inte ens märkeskillarna.
Inte meningen att gruffa utan jag tror Ni är trevliga mot era medmänniskor och som sprider glädje vart ni än kommer.

Gällande hävarm så använde jag en bagagevåg som "känselspröt" inte optimalt men tillräckligt noggrant blev det åtdraget utan probs
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,

#11 Inlägg av Mister »

vroom skrev:
Tyrannosaurus skrev: Om man kör rätt approach borde som både jag och Blacken sa inte alls vara omöjligt. Din variant av verktygsval låter lite riskabelt. Det kan bli väldigt DYRT om man har otur, för det blir noll känsla, speciellt med så stora dragmoment.
vroom skrev:men denna digitala momentadapter..endast till för luftpickan?
Toppar och såna lite känsligare grejer drar man knappast med luftpicka. Utom på fabrikerna, men då snackar vi rejält dyra grejer som vanliga dödliga meckverkstäder knappast har råd med, inte ens märkeskillarna.
Inte meningen att gruffa utan jag tror Ni är trevliga mot era medmänniskor och som sprider glädje vart ni än kommer.

Gällande hävarm så använde jag en bagagevåg som "känselspröt" inte optimalt men tillräckligt noggrant blev det åtdraget utan probs
Det är inget bra när man drar toppbultar enligt personlig erfarenhet. Men det gick och fixas med svinpitt som brukar dissas ibland.

Efter den erfarenheten så har jag diverse momentnycklar numera. Då jag insåg att det blev billigare att ha dessa av erfarenhet. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Önskar hyra momentnyckel som klarar 210 newton meter 20,

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mister skrev:Men det gick och fixas med svinpitt som brukar dissas ibland.
Ouh! Farligt farligt! Svinpittar brukar ha den obehagliga egenskapen att gå av och sen är man "in a world of shit" (citat från Gomer Pile i Full Metal Jacket) för dom är så hårdhärdade att man i det läget inte ens kan borra ur skruven. Ett av de stora problemen med svinpittar är att eftersom dom är koniska så spänner dom ut skruven när man drar in dom så det blir ännu svårare att få ut den, å sen när man tar i lite till så går dom av.

Det finns två bättre alternativ. Det ena är ett slags stift som man knackar ner i skruven efter att man har borrat och sen förhoppningsvis kan dra ut den med t.ex. en skiftnyckel.
Bästa alternativet är att skaffa en vänstergående borr. Med lite flyt så drar man då ut skruven samtidigt som man borrar.
Efter den erfarenheten så har jag diverse momentnycklar numera. Då jag insåg att det blev billigare att ha dessa av erfarenhet. :)
Bra!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar