Polera alu-slipon?!

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

Polera alu-slipon?!

#1 Inlägg av Sudden »

Hej!

Jag var ute en sväng på nyårsdagen, konstaterade när jag kommit hem att mitt slipon (Yoshimura) i alu var milt sagt skitigt,
en del troligen salt. har lyckats får bort en del men det är fortfarande en del skit kvar som är väldigt tröga få bort.
Fick på VFR-forum på FB tips om att man kan ta bort det med fotogen (på trassel). Har provat och det verkar funka, men kommer ta
"en himla tid". Så...jag undrar om man kan gå på med trissa och någon form av polermedel för att få bort det?
Kan fota, om någon vill beskåda eländet och ge tips. För som det ser ut nu vägrar jag sätta på dämparen, kör med original.
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Polera alu-slipon?!

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Prova med fälgrengöring, självklart går det att polera men det tar ju också lång tid, finns en plasttrissa på biltema för ändamålet.
https://www.biltema.se/verktyg/polering ... 2000017838
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Polera alu-slipon?!

#3 Inlägg av blacken »

Undvik mekaniskt slipande så långt det går, utan försök att lösa skiten med lösningsmedel typ Fotogen, 5,56, Diesel, Sonax, eller liknande medel, Autosol kan åsså gå bra. Efter att du låtit lösningsmedel och annat guck ha verkat ett tag, polera med en trasa och "Elmbow grease" försiktigt "halvhårt" korsvis först, sedan när det har blivit nästan rent, försiktiga, snabba och lätta cirkelrörelser , upprepa vid behov, ibland så får man ta skiten i omgångar. Göra det inomhus är aldrig fel, kyla får skiten att sitta hårdare.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

Re: Polera alu-slipon?!

#4 Inlägg av Sudden »

Ok, jag provar med olika varianter och låter dem verka en stund innan jag börjar bearbeta. Kanske ska ta in dämparen och jobba med den inomhus, eller sätta på värmen i förrådet. Tack för tipsen!
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Skriv svar