Sida 1 av 2
Placering av Startrelä?
Postat: ons apr 15, 2020 11:20
av pentti01
Var sitter Startrelä på en gen5? Min bara tickar. Vill kolla anslutningar innan jag byter batteri. Har mätt opp till 12,4 volt med motorn avstängd. Ca 13,5 med motorn igång. Kan det ändå vara batteriet som behöver bytas? Kanske tappar styrka vid belastning?
Re: Placering av Startrelä?
Postat: ons apr 15, 2020 11:43
av vroom
pentti01 skrev:Var sitter Startrelä på en gen5? Min bara tickar. Vill kolla anslutningar innan jag byter batteri. Har mätt opp till 12,4 volt med motorn avstängd. Ca 13,5 med motorn igång. Kan det ändå vara batteriet som behöver bytas? Kanske tappar styrka vid belastning?
Sitter originalbatteriet kvar sedan du köpte hojen blev du liksom jag bonnlurad. Efter en vecka utomhus så klickade startrelä som en hackspett på anabola. Nytt batteri= strömfallet löst.
Re: Placering av Startrelä?
Postat: ons apr 15, 2020 15:03
av pentti01
vroom skrev:pentti01 skrev:Var sitter Startrelä på en gen5? Min bara tickar. Vill kolla anslutningar innan jag byter batteri. Har mätt opp till 12,4 volt med motorn avstängd. Ca 13,5 med motorn igång. Kan det ändå vara batteriet som behöver bytas? Kanske tappar styrka vid belastning?
Sitter originalbatteriet kvar sedan du köpte hojen blev du liksom jag bonnlurad. Efter en vecka utomhus så klickade startrelä som en hackspett på anabola. Nytt batteri= strömfallet löst.
Ingen aning hur gammalt batteriet är , svårt att tro att det är original,,så länge håller dom inte. Mätte när jag kom hem ;12 volt ganska precis. Tror att batteriet är kört.
Re: Placering av Startrelä?
Postat: ons apr 15, 2020 16:43
av lappen
Följer tråden med intresse då jag har liknande problem, kanske..?
Re: Placering av Startrelä?
Postat: ons jul 01, 2020 19:30
av Xorsisten
Hejsan
Nu i forumet och haft min VFR750F 1990 i 5(?)år nu.
Behövt byta batterier lite då och då, för de klarar inte vintern så bra, och jag har slarvat med underhållsladdning.
Nu efter en tur i söndags då det var 30 grader ute, Och efter 8mil ville den inte starta, tickade vid startförsök, sprang igång den och efter 8mil hemåt startade den på startmotorn som vanligt.
Har nytt och fullladdat batteri precis, men tickar från startrelä som sitter precis framför batteriet. Är det vanligt att de går sönder?
Re: Placering av Startrelä?
Postat: ons jul 01, 2020 20:49
av Göingen
Xorsisten skrev:Hejsan
Nu i forumet och haft min VFR750F 1990 i 5(?)år nu.
Behövt byta batterier lite då och då, för de klarar inte vintern så bra, och jag har slarvat med underhållsladdning.
Nu efter en tur i söndags då det var 30 grader ute, Och efter 8mil ville den inte starta, tickade vid startförsök, sprang igång den och efter 8mil hemåt startade den på startmotorn som vanligt.
Har nytt och fullladdat batteri precis, men tickar från startrelä som sitter precis framför batteriet. Är det vanligt att de går sönder?
Låter som om du någonstans i systemet inte har tillräcklig kontakt så att startmotorn får tillräckligt med ström. Kolla alla anslutningar och kablar mellan batteri och startmotor, både på plussidan och jordsidan. Bristfällig kontakt vid batteripolerna är inte ovanligt.
Angående batterier som inte klarar vintern, så har du nog någonstans på hojen som drar lite tjuvström. Alltså töms batteriet långsamt. Batterier gillar inte att djupurladdas. Får du inte bukt med detta är det nog bättre att lossa minuspolen när du kört höstens sista resa.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Placering av Startrelä?
Postat: ons jul 01, 2020 22:28
av lappen
Xorsisten skrev:... Och efter 8mil ville den inte starta, tickade vid startförsök, sprang igång den och efter 8mil hemåt startade den på startmotorn som vanligt.
Har nytt och fullladdat batteri precis, men tickar från startrelä som sitter precis framför batteriet. Är det vanligt att de går sönder?
Kolla kontaktstycket på höger sida uppe bakom sidokåpan i knähöjd. Där har det en tendens att samlas skit som gör att det blir dålig kontakt. Jag blev stående två gånger samma dag pga av skit i den, den andra blev det bärgning...
Tråd om detta..
http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=6&t=5966
Re: Placering av Startrelä?
Postat: ons jul 01, 2020 22:34
av Xorsisten
Tackar för svar. Ja, jag får nog leta om det är dålig kontakt, men att Startrelä enbart klickar? Då går ju ström dit iaf. Såg en annan video på tuben där någon byglade (med mejsel, ush) där plus/plus möts vid startrelät. Blir som en bypass av reläet. Kanske ett sätt att testa om något är trasigt i själva startreläet?
Re: Placering av Startrelä?
Postat: ons jul 01, 2020 23:53
av lappen
Nu är jag allt annat än elektriker, och ännu mindre bil/mc... Men om det klickar..så går det väl fram signal/ström som du skriver..?
Har du kollat vad/om den laddar?
Re: Placering av Startrelä?
Postat: tor jul 02, 2020 08:51
av Xorsisten
Exakt, ingen elektriker här heller =)
Jag funderar på att springa igång den i helgen och försöka mäta var den ger för laddning. (bara mäta på batteriet, right?)
Anar att det är klapp-kontakt någonstans, och som jag resonerar borde startrelä fungera, eftersom det klickar om den?
Det märkliga var ju att efter en natt sön-mån gick ju startmotorn, men jag hade ställt dödaren i död läge. Annars hade den ju gått igång.
Anar att det kan vara något som sänker strömmen och ger motstånd på vägen fram till startmotorn.
Ska riva bort höger framkåpa och se om jag kan koppla loss den kontakten alla pratar om med tre gula, spreja lite och se vad som händer.
Re: Placering av Startrelä?
Postat: tor jul 02, 2020 12:39
av Göingen
lappen skrev:Nu är jag allt annat än elektriker, och ännu mindre bil/mc... Men om det klickar..så går det väl fram signal/ström som du skriver..?
Svaga strömmar klarar sig i klena kablar med halvdålig kontakt och kan få det att klicka i startmotorn, starka strömmar (typ när en startmotor ska snurra igång) kräver grövre kablar och god kontakt.
Re: Placering av Startrelä?
Postat: tor jul 02, 2020 22:05
av blacken
Riv av sadeln och ta bort gummidamasken över startreläet. Bygla mellan dom två grova kontakterna (En kommer från batteri, andra går till startmotor) som syns med en kraftig kabel eller dylikt, Om startmotorn går och fnuttrar igång normalt så är det lattjo någonstans i styrningen utav/till startreläet ev densamma kef, om inte så kan det vara dålig kontakt i startmotor eller strömtåt till densamma. Eller batteri suger fett.
Re: Placering av Startrelä?
Postat: fre jul 03, 2020 10:01
av Xorsisten
Ska prova att bygla i helgen för felsökning av startrelä. Jag har ett nytt batteri som är fulladdat, så batteri borde det inte vara.
Re: Placering av Startrelä?
Postat: fre jul 03, 2020 15:49
av Xorsisten
Ok, hojen startat, MEN
Nu är jag lite förvirrad i min felsökning, men kommit lite närmre och hittat en worksround, men ni som förstår sig på detta scenario, hjälp gärna min hjärna att förstå.
Utrustning/utfört
#helt nytt nyladdat batteri 13v visar det
#sprayat startrelä vid kontakterna, anad missfärgning av värme.
#sandpapprat lite på anslutningarnas undersida från hojen med anslutning till batteriet.
#tagit bort alla framkåpor
#lokaliserat de tre (3) gula, och att de är hopkopplade utan plint, den något don per kabel och krympslang.
Än så länge ingen startning, bara klick från startrelä.
#Ser luckan för att manuellt vrida veven, och provar att lossa täckkåpan, vrider veven lite...tills den känns att den går lättare.
#Tillbaka med kåpan.
#provart att starta och går igång hur lätt som helst.
#stänger av...
#startar inte
#återrepeterar med att ställa veven...
#startar
#mäter på batteriet med start,
#tomgång 14.6v inga lampor tända
#tomgång 14.3v med halvljus
#5000rpm 13.8v med halvljus
#stänger av...
#startar inte
#lägger i 6:e vxl och ruckar veven på det sättet, startar.
Vad i kan ha orsakat detta märkliga beteende för min gamle VFR??
Re: Placering av Startrelä?
Postat: fre jul 03, 2020 16:04
av Tommy Gsson
Sprucken startmotorkoppling, klassiker.
Lägg ner hojen så långt till vänster som du kan/vågar. skruva av kopplingskåpan knacka lite lätt i sidled när skruvarna är borta så kan packningen klara sig och undersök korgen som startmotorn kopplar in sig på, borde vara sprucken.