VFR 800 Statorkontakt brunnen

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
feffe
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:22
Ort: Kalmar

VFR 800 Statorkontakt brunnen

#1 Inlägg av feffe »

Hej

För cirka 6år sen postade jag en tråd och en guide om mitt statorhaveri. Hittils funkar den fint. Även att jag vet att den gått varm sen jag undersökte den vid första oljebytet.


Nu har kontakterna brunnit upp istället.
För alla er som har samma modell!. Gör inte som jag och glöm att rengöra/undersöka kontakten. Det verkar lätt bli korrosion eller liknande där och sen börjar strömmen krypa och hela kontakten smälter.

Min lösning blev Wago 221 klämmor som man har i eldosor i huset. Dom klarar 32A och sitter stenhårt med sin självlåsande klämma. Har kört vulk och eltejp runt varje klämma. Verkligen inte snyggt men det funkar och kommer nog hålla länge.
Delar med mig av lite bilder nedan.

Ha de gott!

BILDER: https://www.dropbox.com/sh/1j37kyzw1fe4 ... NfZKa?dl=0
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: VFR 800 Statorkontakt brunnen

#2 Inlägg av lappen »

Hade samma problem med att kontaktstycket smälte (var väldigt smutsigt/kletigt däri) och jag blev stående på en väldigt trafikerad motorväg med noll vägren... :cry:

Jag klippte kablarna och lödde ihop dem istället. Har hittills fungerat bra.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar