Kopplingsproblen VFR 750 1993

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Kopplingsproblen VFR 750 1993

#1 Inlägg av insu »

Har inte kört hojen på 2 år, tänkte besiktiga den för att sälja då jag är 72 och nyss fått en infarkt så det tyvärr inte blir mer åka :cAngry: , ja men nu till problemet. Startade den och upptäckte att jag inte hade någon koppling, öppnade och kollade olja, behållaren var tom.
Har nu bytt cylinder och allt i handtaget, men får inte till luftningen.
Någon som har ett bra tips hur det ska gå till.
En fundering jag också har, vart sjutton hade oljan i behållaren tagit vägen??
insu

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Kopplingsproblen VFR 750 1993

#2 Inlägg av blacken »

Troligast om den har stått länge och kanske för varmt, att slavcylinderns kolvpackning har torkat/krympt, och då har all bromsvätska runnit ut den vägen, glutta om du kan se någon form av läckage indikation på/vid slavcylindern.
Prova med att öppna luftventil på slav cylindern, häll på bromsvätska, dra in bromshandtaget, håll den inne, stäng luftnippel, upprepa tills du ser att det kommer bromsvätska och att du känner ett tryck i systemet. Se till att luftnippel är stängd, dra in handtaget, håll tryck på det, öppna luftnippel, glutta om det kommer luft, repetera samma förfarande tills det inte kommer luft längre. OBS! glöm inte att fylla på bromsvätskebehållaren när det behövs.
En annan metod är, ta en ren oljekanna pumpmodell, fyll den med bromsväska, trä på en plast/gummislang på pipen, trä på slangens andra ända på luftnippeln, öppna nippel, pumpa upp bromsvätska bakvägen till rekommenderad nivå i bromsvätskebehållaren. Stäng luftnippel.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Kopplingsproblen VFR 750 1993

#3 Inlägg av insu »

Ska testa att trycka upp bakvägen och hoppas det fungerar. :banana
insu

Skriv svar