Snorkel , koppla ur eller inte ?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Snorkel , koppla ur eller inte ?

#1 Inlägg av pentti01 »

Läser ditt o datt om att koppla ur snorkel,,, är det någon ide´?
Har någon av er gjort detta ?
Märkbar positiv skillnad ?
Har en gen5 -99.
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

pentti01 skrev:Läser ditt o datt om att koppla ur snorkel,,, är det någon ide´?
Har någon av er gjort detta ?
Märkbar positiv skillnad ?
Har en gen5 -99.
Tar man bort den så får motorn mer luft vilket innebär att man troligen lär få bestycka/mappa om.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?

#3 Inlägg av pentti01 »

Tyrannosaurus skrev:
pentti01 skrev:Läser ditt o datt om att koppla ur snorkel,,, är det någon ide´?
Har någon av er gjort detta ?
Märkbar positiv skillnad ?
Har en gen5 -99.
Tar man bort den så får motorn mer luft vilket innebär att man troligen lär få bestycka/mappa om.
Då får det vara. Utnyttjar ju säkert inte all effekt ändå,,, ?
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?

#4 Inlägg av Maciver »

Testade på min -08. Brölade mest tyckte jag och satte tillbaka den.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?

#5 Inlägg av pentti01 »

Maciver skrev:Testade på min -08. Brölade mest tyckte jag och satte tillbaka den.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Det är så jag uppfattat det ; de flesta vill bara ha "brölandet" . Nu sitter ett nytt filter på i.a.f. Det gamla var fruktansvärt skitigt !!
"Var o en blir salig på sin fason "

Lasseåmål
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre dec 01, 2017 16:41

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?

#6 Inlägg av Lasseåmål »

pentti01 skrev:
Maciver skrev:Testade på min -08. Brölade mest tyckte jag och satte tillbaka den.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Det är så jag uppfattat det ; de flesta vill bara ha "brölandet" . Nu sitter ett nytt filter på i.a.f. Det gamla var fruktansvärt skitigt !!
Har ingen som helst påverkan utan bara ett jävla högt insugsljud, om du inte vässar motorn vill säga!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?

#7 Inlägg av RhINO »

Frågan är hur mycket mer luft du får in. Inloppshålet är väl lika stort plus att du har "flapperhålet" som öppnas vid gaspådrag.
Folk som hävdar att de kan något menar att det som händer är att luftflödet blir annorlunda över insugen vilket skall ge sämre flöde in i cylindrarna.

Jag har ingen aning men min sitter kvar :)

/R

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?

#8 Inlägg av vroom »

RhINO skrev:Frågan är hur mycket mer luft du får in. Inloppshålet är väl lika stort plus att du har "flapperhålet" som öppnas vid gaspådrag.
Folk som hävdar att de kan något menar att det som händer är att luftflödet blir annorlunda över insugen vilket skall ge sämre flöde in i cylindrarna.

Jag har ingen aning men min sitter kvar :)

/R
Min är också kvar och det är mest för att jag inte vet hur man får bort den.. :roll: har tydligen med avstämning att göra så fölket har väl rätt :wink:
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?

#9 Inlägg av blacken »

"Snorkeln" är till för att dämpa insugningsljudet. Om man tar bort den så förändras inget signifikant för motorns prestanda, men däremot om man börjar att dribbla med luftburkens design, så är det inte alltid så lyckat för motorns prestanda, annat än en inbillad effektökning pga mera ljud (Brööööl) ifrån insugen, sk: "örontrim" som det heter i vissa initerade kretsar.

Eller som i mitt fall, förgående ägare hade tagit bort både snorkel och standard luftfilter och ersatt det med två koniska luftfilter direkt på förgasarhalsarna. Följande händer då, lufttemp, insugstryck (MAP) försvann och regnvatten hade fritt tillträde till luftburkens insug när jag satte på original luftfilter för att återskapa rätta värdena för sensorerna i luftburk. Bidde tvungen att avliva en dammsugarslang för att bygga en ny snorkel, så man kunde köra Bettan i regn. En beg kostar skjortan.
Det är alltid alltid roande och kul att se på "proffsens" hantverk :lol: :lol: :laugh :laugh
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:"Snorkeln" är till för att dämpa insugningsljudet. Om man tar bort den så förändras inget signifikant för motorns prestanda, men däremot om man börjar att dribbla med luftburkens design, så är det inte alltid så lyckat för motorns prestanda, annat än en inbillad effektökning pga mera ljud (Brööööl) ifrån insugen, sk: "örontrim" som det heter i vissa initerade kretsar.återskapa rätta värdena för sensorerna i luftburk. Bidde tvungen att avliva en dammsugarslang för att bygga en ny snorkel, så man kunde köra Bettan i regn.
Snorkeln på "Ödlan" är väck efter bänkning, men "Ödlan" är å andra sidan ganska modifierad i motorn men portade toppar, trimkammar och helsystem (borrningen är original) vilket totalt gav en effektökning på ca. 30 hk (från 120 till ca. 150).
Vi konstaterade att den gick betydligt bättre utan snorkel men fick bestycka upp rejält, en helsteg från 122 till 132, men trots det ökade inte soppaförbrukningen.

Ett problem med snorkeln som ja blev informerad om är att den suger ihop sig vid höga varv och chokar därmed motorn lite. Så som sagt, att ta bort den kan ge mer effekt, men det kräver ombestyckning/mappning.

Under testet provade vi också helt utan lock på luftburken och kunde snabbt konstatera att det hade behövts en rejäl uppbestyckning för att funka. Men samtidigt kunde jag konstatera, med tanke på motorns och ramen konstruktion med dubbla rör och tanktunnel där man ser luftburken om man tittar ner framme vid styrhuvudet, att om jag skulle köra på det sättet hade jag efter efter första regnvädret kunnat ha guldfiskar där nere :lol: så den varianten vara bara att glömma.
Eller som i mitt fall, förgående ägare hade tagit bort både snorkel och standard luftfilter och ersatt det med två koniska luftfilter direkt på förgasarhalsarna. Följande händer då, lufttemp, insugstryck (MAP) försvann och regnvatten hade fritt tillträde till luftburkens insug när jag satte på original luftfilter för att återskapa rätta värdena för sensorerna i luftburk. Bidde tvungen att avliva en dammsugarslang för att bygga en ny snorkel, så man kunde köra Bettan i regn. En beg kostar skjortan.
Det är alltid alltid roande och kul att se på "proffsens" hantverk :lol: :laugh
Liknande dilemma som du MAO, fast ännu värre. Fast i mitt fall var det riktigt proffshantverk, inte "vedboproffs" = rycka bort allt som sitter i vägen och hoppas att det funkar :lol:
Problemet med CV knasare är att dom oftast funkar rätt dåligt med separat filter. Det går att få det att funka men det kräver ganska mycket jobb. Dynojet har såna kit, men inte till VF/VFR av förklarliga fiskdamms-skäl ovan :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?

#11 Inlägg av pentti01 »

Jag personligen är typen :" bäst med allting i original "...brukar funka bäst så :)
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

pentti01 skrev:Jag personligen är typen :" bäst med allting i original "...brukar funka bäst så :)
Det är sant, men det blir roligare om man har fixat lite :)
Men som jag svarade till Blacken, väljer man att fixa lite så ska man:
1. Veta vad man gör.
2. Lämna maskinjobben till ett riktigt proffs.
"Ödlan" både blev och lät betydligt roligare efter fixet.

Eller som en polare som inte riktigt visste vad han gjorde. Han planade bl.a. toppen på sin Suzuki GSX1100 1,5 mm (man brukar plana en tiondel eller två).
Jag sa till honom att det inte kommer att få plats.
Han: Jodå!
Jag: Ok, det är din hoj och plånbok.
Facit: Det fick inte plats och resultatet blev en anrättning på 16 krokiga ventiler :lol:
Vi har ett vandringspris på klubben för "årets ras". Jag tror han har fått det två eller tre gånger :lol: . Det är sånt som kallas "vedbomeck" :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar