River motorn
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
River motorn
...för att byta termostat på min VFR 800 -98 (gåttca 5000mil). Tog sin lilla tid att jobba sig ner förbi tank, luftfilter och spjällhus..Vill gärna ha tips på vad jag kan passa på att byta eller serva innan jag återmonterar. Ni som gjort detta själva...vilka delar som demonterades ansåg ni vara förbrukningsdetaljer som absolut behövde bytas mot nya?
Re: River motorn
Inte samma årsmodell, men jag bytte termostat på min 06a för något år sedan och bytte det jag öppnade, dvs packningen i termostathuset. Manualen säger att man ska byta packningar till anslutning i motorblocket men det hoppade jag eftersom jag inte petade på dem. Mina slangar såg ok ut så de lät jag också vara, samma sak med damaskerna till insuget.
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Re: River motorn
Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.
Re: River motorn
hmm utmattning i alurör verkar inte särskilt vanligt på termostat men jag tror inte på blomsamlande under huvudkudden heller..Totteman skrev:Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.
Du har "rivit i motorn" och undrar; vad finns att göra?..du MÅSTe inte göra något mer. Dock har din rullat så att ventilkoll skulle passa bra. När det ändå är nerplockat sas.
Dom waterjoints Rhino nämner rörde inte jag heller.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: River motorn
vroom skrev:hmm utmattning i alurör verkar inte särskilt vanligt på termostat men jag tror inte på blomsamlande under huvudkudden heller..Totteman skrev:Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.
Du har "rivit i motorn" och undrar; vad finns att göra?..du MÅSTe inte göra något mer. Dock har din rullat så att ventilkoll skulle passa bra. När det ändå är nerplockat sas.
Dom waterjoints Rhino nämner rörde inte jag heller.
Re: River motorn
vroom skrev:hmm utmattning i alurör verkar inte särskilt vanligt på termostat men jag tror inte på blomsamlande under huvudkudden heller..Totteman skrev:Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.
Du har "rivit i motorn" och undrar; vad finns att göra?..du MÅSTe inte göra något mer. Dock har din rullat så att ventilkoll skulle passa bra. När det ändå är nerplockat sas.
Dom waterjoints Rhino nämner rörde inte jag heller.