Sida 1 av 1

River motorn

Postat: lör jun 20, 2020 14:27
av Totteman
...för att byta termostat på min VFR 800 -98 (gåttca 5000mil). Tog sin lilla tid att jobba sig ner förbi tank, luftfilter och spjällhus..Vill gärna ha tips på vad jag kan passa på att byta eller serva innan jag återmonterar. Ni som gjort detta själva...vilka delar som demonterades ansåg ni vara förbrukningsdetaljer som absolut behövde bytas mot nya?

Re: River motorn

Postat: lör jun 20, 2020 22:38
av RhINO
Inte samma årsmodell, men jag bytte termostat på min 06a för något år sedan och bytte det jag öppnade, dvs packningen i termostathuset. Manualen säger att man ska byta packningar till anslutning i motorblocket men det hoppade jag eftersom jag inte petade på dem. Mina slangar såg ok ut så de lät jag också vara, samma sak med damaskerna till insuget.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Re: River motorn

Postat: lör jun 20, 2020 23:08
av Totteman
Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.

Re: River motorn

Postat: sön jun 21, 2020 21:55
av vroom
Totteman skrev:Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.
hmm utmattning i alurör verkar inte särskilt vanligt på termostat men jag tror inte på blomsamlande under huvudkudden heller.. :gnissla
Du har "rivit i motorn" och undrar; vad finns att göra?..du MÅSTe inte göra något mer. Dock har din rullat så att ventilkoll skulle passa bra. När det ändå är nerplockat sas.
Dom waterjoints Rhino nämner rörde inte jag heller.

Re: River motorn

Postat: mån jun 22, 2020 12:45
av Totteman
vroom skrev:
Totteman skrev:Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.
hmm utmattning i alurör verkar inte särskilt vanligt på termostat men jag tror inte på blomsamlande under huvudkudden heller.. :gnissla
Du har "rivit i motorn" och undrar; vad finns att göra?..du MÅSTe inte göra något mer. Dock har din rullat så att ventilkoll skulle passa bra. När det ändå är nerplockat sas.
Dom waterjoints Rhino nämner rörde inte jag heller.

Re: River motorn

Postat: mån jun 22, 2020 13:02
av Totteman
vroom skrev:
Totteman skrev:Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.
hmm utmattning i alurör verkar inte särskilt vanligt på termostat men jag tror inte på blomsamlande under huvudkudden heller.. :gnissla
Du har "rivit i motorn" och undrar; vad finns att göra?..du MÅSTe inte göra något mer. Dock har din rullat så att ventilkoll skulle passa bra. När det ändå är nerplockat sas.
Dom waterjoints Rhino nämner rörde inte jag heller.