River motorn

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Totteman
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jun 20, 2020 14:12

River motorn

#1 Inlägg av Totteman »

...för att byta termostat på min VFR 800 -98 (gåttca 5000mil). Tog sin lilla tid att jobba sig ner förbi tank, luftfilter och spjällhus..Vill gärna ha tips på vad jag kan passa på att byta eller serva innan jag återmonterar. Ni som gjort detta själva...vilka delar som demonterades ansåg ni vara förbrukningsdetaljer som absolut behövde bytas mot nya?

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: River motorn

#2 Inlägg av RhINO »

Inte samma årsmodell, men jag bytte termostat på min 06a för något år sedan och bytte det jag öppnade, dvs packningen i termostathuset. Manualen säger att man ska byta packningar till anslutning i motorblocket men det hoppade jag eftersom jag inte petade på dem. Mina slangar såg ok ut så de lät jag också vara, samma sak med damaskerna till insuget.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Totteman
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jun 20, 2020 14:12

Re: River motorn

#3 Inlägg av Totteman »

Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: River motorn

#4 Inlägg av vroom »

Totteman skrev:Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.
hmm utmattning i alurör verkar inte särskilt vanligt på termostat men jag tror inte på blomsamlande under huvudkudden heller.. :gnissla
Du har "rivit i motorn" och undrar; vad finns att göra?..du MÅSTe inte göra något mer. Dock har din rullat så att ventilkoll skulle passa bra. När det ändå är nerplockat sas.
Dom waterjoints Rhino nämner rörde inte jag heller.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Totteman
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jun 20, 2020 14:12

Re: River motorn

#5 Inlägg av Totteman »

vroom skrev:
Totteman skrev:Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.
hmm utmattning i alurör verkar inte särskilt vanligt på termostat men jag tror inte på blomsamlande under huvudkudden heller.. :gnissla
Du har "rivit i motorn" och undrar; vad finns att göra?..du MÅSTe inte göra något mer. Dock har din rullat så att ventilkoll skulle passa bra. När det ändå är nerplockat sas.
Dom waterjoints Rhino nämner rörde inte jag heller.

Totteman
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jun 20, 2020 14:12

Re: River motorn

#6 Inlägg av Totteman »

vroom skrev:
Totteman skrev:Tack för svar:)
Ok..så ser det ok ut och inte är rört så behöver man inte byta. Min termostat läckte eftersom en av anslutningarna till termostathuset gått rakt av. Metallröret alltså...kanske inte så märkligt eftersom huset hänger i anslutande slangar och då vibrerar de väl sönder tillslut. Byter hela termostathuset och passar på att slänga dit nya stift och nytt luftfilter när jag ändå har allt nedplockat.
hmm utmattning i alurör verkar inte särskilt vanligt på termostat men jag tror inte på blomsamlande under huvudkudden heller.. :gnissla
Du har "rivit i motorn" och undrar; vad finns att göra?..du MÅSTe inte göra något mer. Dock har din rullat så att ventilkoll skulle passa bra. När det ändå är nerplockat sas.
Dom waterjoints Rhino nämner rörde inte jag heller.

Skriv svar