Hallihallå!
Ny på forumet, men verkar som det är ett aktivt sådant vilket glädjer!
Införskaffade min 2a hoj för ett par månader sedan vilket landa på en Viffer av 2000 års model!
Men det har varit en liten bråkig resa för mig än sålänge... till problemet
Köpte hojen av en bekant, som den har funkat felfritt för i 5 år, förutom ett regulatorbyte som gjordes för 3 år sedan.
Efter första 2 turerna så fick jag inte igång mc efter ett stopp och det verkar som batteriet hade laddat ur (1 år gammalt batteri)
Köpte mig en ordentlig laddare och laddade upp batteriet- startade igen.
Men efter nån vecka och ett par körningar dog den igen...
Slet först ut säkringen till heatgripsen- Ingen skillnad.
Har felsökt regulator, kollat kontakterna och sprutat i kontaktsmörja, regulatorn ger ca 14.3V över batteripolerna när MC är igång men vet inte om värme kan få den att sluta funka, bara testat när mcn är kall.
Är det någon som kan ge nått bra tips på hur jag ska gå vidare med min felsökning?
Tips på felsökning?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Tips på felsökning?
14,3V låter högt. Tror det ska vara strax under 13,8- 13.9V? annars gissar jag statorn gett upp i och med att batterit tar slut.Toyra skrev:Hallihallå!
Ny på forumet, men verkar som det är ett aktivt sådant vilket glädjer!
Införskaffade min 2a hoj för ett par månader sedan vilket landa på en Viffer av 2000 års model!
Men det har varit en liten bråkig resa för mig än sålänge... till problemet
Köpte hojen av en bekant, som den har funkat felfritt för i 5 år, förutom ett regulatorbyte som gjordes för 3 år sedan.
Efter första 2 turerna så fick jag inte igång mc efter ett stopp och det verkar som batteriet hade laddat ur (1 år gammalt batteri)
Köpte mig en ordentlig laddare och laddade upp batteriet- startade igen.
Men efter nån vecka och ett par körningar dog den igen...
Slet först ut säkringen till heatgripsen- Ingen skillnad.
Har felsökt regulator, kollat kontakterna och sprutat i kontaktsmörja, regulatorn ger ca 14.3V över batteripolerna när MC är igång men vet inte om värme kan få den att sluta funka, bara testat när mcn är kall.
Är det någon som kan ge nått bra tips på hur jag ska gå vidare med min felsökning?
Har kollat nu med digital multimeter och hade 13,5- 13,6V vid ca 5000varv. 12,9V vid tomgång. Borde vara högre men battriet är helt ok så det funkar förhoppningsvis många repor framöver.
Senast redigerad av vroom den tis jun 23, 2020 03:53, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Tips på felsökning?
Laddningen är nog OK (det ska ladda ca 13,5-16 V vid 5000 varv och amperen ska ligga på 5-9 A vid samma varvtal, mätt på batteri) och troligast så är det batteriet (Biltema?) som kräver sin ATP. fast kan även vara dålig kontakt (oxid) någonstans. Men kolla att statorn är hel, koppla loss den ifrån regulatorn, (tre gula eller ibland vita kablar i samma kontakt) starta Bettan gasa till ca 4500varv och mät sedan dom tre faserna för sig, märk en av sladdarna i kontakten, ställ instrumentet på växelspänning, sätt en av mätsladdarna på den uppmärkta kontakten, mät sedan dom andra två var för sig, flytta märkningen till nästa och repetera, gör samma på kontakt nummer tre. Dom ska visa ungefär samma voltantal Ca: en 55-70 volt vid det varvtalet.
Annars så han du även ohm mäta lindningarna, samma förfarande som tidigare fast mätinstrumentet ställt på "OHM" och vid en motorblock temp på ca 20 grader C, så ska värdena ligga mellan 0,1-1 Ohm på vardera lindningarna.
Ett vanlig och känt fel till att det är dålig laddning på hojar i allmänhet, är att kontaktstycket mellan stator och laddningsrelä är keff (dålig kontakt på en eller flera kontakter) , är lönande att klippa bort skiten och antingen löda dom med varandra eller använda Abikoklämmor/ordentlig "Sockerbit".
Annars så han du även ohm mäta lindningarna, samma förfarande som tidigare fast mätinstrumentet ställt på "OHM" och vid en motorblock temp på ca 20 grader C, så ska värdena ligga mellan 0,1-1 Ohm på vardera lindningarna.
Ett vanlig och känt fel till att det är dålig laddning på hojar i allmänhet, är att kontaktstycket mellan stator och laddningsrelä är keff (dålig kontakt på en eller flera kontakter) , är lönande att klippa bort skiten och antingen löda dom med varandra eller använda Abikoklämmor/ordentlig "Sockerbit".
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Tips på felsökning?
Ska köpa mig ett nytt batteri idag, tror att det är kass, drog ur väldigt fort efter senaste laddningen och jag har mätt upp så att elsystemet inte drar någon amp när tändningen är avslagen.
Tack för tips!
Tack för tips!
Re: Tips på felsökning?
Bytte också batteri för några år sedan till ett biltema för det gamla yuasa var slut. Trodde allt var frid och fröjd och lämnade iväg hojjen på bänkning. När den var klar och jag hämtade den sa killen att "du har nog ett kass batteri, hojjen är svårstartad." Nä, det är alldeles nytt". testade att starta härket och mycket riktigt det gick inte.
Fick upp hojen på släp och tog hem den, beställde ett nytt Yuasa, monterade och hojen startade felfritt.
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Fick upp hojen på släp och tog hem den, beställde ett nytt Yuasa, monterade och hojen startade felfritt.
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Re: Tips på felsökning?
Tröttnade på biltema och köpte yuasa förra året 2019, men efter långtur i söndags så ville den inte starta ca 8mil hemifrån. Sprang igång den och åkte hemåt. Väl hemma funkade den att starta 1ggr, sen ville den inte mer. Morgonen efter hade allt svalnat, och då gick den runt på startmotorn ett par sekunder, men jag hade dödaren i död läge. Suck.
Sedan dess klickar bara startrelä,
Batterierna (biltema och yuasa) åkte på laddning, men eftersom jag inte underhållsladdat dem i vinter, så är de nog dåliga. Köpte nytt batteri idag (biltema) och laddade upp det innan test, men icke med ett helt nytt fulladdat batteri vill den inte heller.
Nästa steg är att ev byta startrelä, någon som gjort det innan?
Sedan dess klickar bara startrelä,
Batterierna (biltema och yuasa) åkte på laddning, men eftersom jag inte underhållsladdat dem i vinter, så är de nog dåliga. Köpte nytt batteri idag (biltema) och laddade upp det innan test, men icke med ett helt nytt fulladdat batteri vill den inte heller.
Nästa steg är att ev byta startrelä, någon som gjort det innan?
# HONDA VFR750F RC36 -1990 #