Kan inte få på sadeln

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Kan inte få på sadeln

#1 Inlägg av DanKvi87 »

Hej alla VFR-människor! Det var flera år sedan jag besökte detta forum. Jag har ägt åtskilliga motorcyklar sedan dess, men har nu återigen skaffat mig en 2008 års Honda VFR 800. Jag har haft den här hojen nu i nästan ett år, och jag har nyss fått tillbaka den från verkstad där jag hade inne den för service samt ett tomgångsproblem som nu allt är åtgärdat.

Nu till problemet: När mekanikern hörde av sig till mig för att meddela mig om att hojen var färdigt frågade han mig om jag nånsin hade haft svårt med att få på sadeln. Jag fick tänka efter men landade ändå i att "nej, det har alltid gått att få på sadeln relativt lätt". Men han fick alltså inte på den, och när jag hämtade hojen var sadeln helt enkelt fortfarande inte ordentligt monterad.

När jag fått hem dem nu har jag haft ett h***vete :evil: med att få tillbaka sadeln. Jag begriper inte varför det nu helt plötsligt har blivit så svårt!? Det är ju två punkter som ska till för att den ska i (främre delen med den tvärgående järnpinnen som sitter på ramen centralt framför tanken, samt de två "klykorna" som ska i på sidan. Men när jag lyckas trä i den främre delen av sadeln under järnpinnen så är det som att de bakre klykorna tar i fästpunkterna där bak. Jag kan inte heller skjuta bak sadeln och sedan fram, för då lämnas en jätteglipa mellan sadel och tank. Så det finns inte något sätt att få dit sadeln. Jag har försökt lirka och vrida på flera sätt, men det går helt enkelt inte. Jag tittade på en snubbe på Youtube, och där såg det jättelätt ut, men när jag gör det tar det bara emot.

Jag ska se om jag kan bifoga lite bilder senare för att visa vad problemet är. Men jag tror säkert ni erfarna VFR-personer förstår ungefär vad jag menar.

Hoppas innerligen att jag kan få lite värdefulla tips och råd på hur jag ska tänka kring detta lilla futtiga problem
Using Tapatalk

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Kan inte få på sadeln

#2 Inlägg av DanKvi87 »

IMG_4792.jpg
(95.05 KiB) Inte nerladdad ännu
IMG_4793.jpg
(136.15 KiB) Inte nerladdad ännu
IMG_4796.jpg
(219.11 KiB) Inte nerladdad ännu
Using Tapatalk

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Kan inte få på sadeln

#3 Inlägg av DanKvi87 »

IMG_4797.jpg
(150.56 KiB) Inte nerladdad ännu
IMG_4795.jpg
(150.07 KiB) Inte nerladdad ännu
IMG_4789.jpg
(127.68 KiB) Inte nerladdad ännu
Using Tapatalk

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Kan inte få på sadeln

#4 Inlägg av DanKvi87 »

Har lyckats lösa det nu. Tråden kan tas bort.
Using Tapatalk

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 980
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Kan inte få på sadeln

#5 Inlägg av lappen »

Vad var problemet?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar