motortemp?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

motortemp?

#1 Inlägg av Fransson »

Vad är normal arbetstemp på en 00 min ligger på allt mellan 50 till 75 grader beroende på yttertemp :?: :?:

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009
Inlägg: 90
Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Ort: Stockholm

#2 Inlägg av diVid »

Tjaba!

Som sagt beroende på utetemperatur och om du ligger på landsvägen alt inne i stadstrafiken. På min 01a, vid landsvägskörning: mellan 74 och 79. Inne i stan mellan 80 och 105

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#3 Inlägg av elias »

Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Elias har rätt .. frågan skulle ställts i tidigare tråd .. dock har de utan digital mätare lätt att snöa in på den der satans visaren hela tiden ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#5 Inlägg av elias »

Ja, den hederliga analoga rör nästan aldrig på sig. :)
Hittade inte den gamla tråden när jag sökte bara, men så gjorde jag ingen grundlig sök iofs..
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

För att hålla sig till ämnet så beter sig min 99a som diVid beskriver.

75-85 på motorvägen och mellan 85 & 103 när man kommer in i tätbebyggt. på ett ungefär.

Under 70 ligger den aldig under körning efter den blivit varm .. inte ens i um .. 110 med 7 grader i luften (tempsänkning pga farten inte medräknad).
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 788
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#7 Inlägg av Göingen »

Kan det vara så att vi kommit på en liten VFR-sjuka?
Frans 73 har/hade uppenbart en termostat som hängt sig i öppet läge, jag har också råkat ut för det.
Tyvärr är det en ganska jobbig process att byta termostat. Själva termostatbytet är i sig inte så märkligt, men fy f-n vad den sitter illa till. Man måste riva bort luftburk och spjällhusmodulen (eller vad det kallas) för att komma åt.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

Göingen skrev:Kan det vara så att vi kommit på en liten VFR-sjuka?
Kan vara så .. eller så är det ett av exemplaren som körts för lite och haft för dålig blandning på kylarvätskan vilket skapar korrosion.
Då är det inte en sjukdom såsom laddregulatorn ...
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#9 Inlägg av Fransson »

Måste komma in o tala om att min motortemp har höjts något sedan jag ställde frågan numera har jag en arbetstempratur på 70-72 grader vid normal landsvägskörning Kan faktiskt vara så att den var lite körd då den bara gått 1980 mil när jag köpte den har själv kört 11-1200
mil sedan dess och tempen har höjts sakta men säkert sedan dess :D

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#10 Inlägg av viffer »

Var inte oroliga mina vänner, gamla hojar går svalare pga. att man höjt arbetstempem medvetet från alla tillverkare för att få bättre förbränning och därigenom kunna klara dom hårdare avgaskraven som inte fanns förr, jag kan ju nämna att jämförelsevis skiljer det 1 liter i kylarvolym på en -98:a Blackbird till en -07:a, när förändringen kom vet jag inte men så är det.
Min temp varierar från ca 80-105 beroende på körsätt.
VFR'en tyvärr såld.

Skriv svar