Glykoltyp vad kör ni med ?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Glykoltyp vad kör ni med ?

#1 Inlägg av JohanL »

Hej.
Håller på med att slutspurten av en storservice på hojen. Med ventiljustering o dyligt givetvis så har jag då jag bytt alla vätskor i broms, koppling, fjäderben... För ska man göra något ska det göras riktig !

Givetvis ska även glykolen bytas. Då jag har dränerat topparna, motorblocket och rengjort kylare och expansionskärlet så känns det som att det inte är något direkt mängd vätska kvar. Därav idéen att passa på att byta till den "moderna" röda glykolen som ska vara snällare mot alumotorer och ha förbättrade kylegenskaper.

Ethylen-glykol: röd färg
Propylen-glykol: Grön färg

Dillemat är främst att "röd" glykol enbart kan blandas med andra "röda" glykoler om man inte vill skapa en grötaktigt sörja. "Gröna /Blå" går som regel att blanda.

Tänkte bara höra om någon hade erfarenheter eller bra anledningar för att låta bli att byta "röd" glykol blandning ?

/Johan.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Glykoltyp vad kör ni med ?

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

JohanL skrev:Givetvis ska även glykolen bytas. Då jag har dränerat topparna, motorblocket och rengjort kylare och expansionskärlet så känns det som att det inte är något direkt mängd vätska kvar. Därav idéen att passa på att byta till den "moderna" röda glykolen som ska vara snällare mot alumotorer och ha förbättrade kylegenskaper.
Jag kör på röd av just dessa två anledningar du nämner.
Köper den hos Ford återförsäljare. Heter "Super Plus".
Dillemat är främst att "röd" glykol enbart kan blandas med andra "röda" glykoler om man inte vill skapa en grötaktigt sörja. "Gröna /Blå" går som regel att blanda.
Det stämmer, men det är väl bara att köra på röd. Dom kan iofs vara lite svårare att få tag på, å andra sidan är det ju sällan eller aldrig man behöver fylla på annat än efter att systemet har luftat ur sig.

Ett tips: Blanda med destilerat vatten, då slipper man kalket som iofs glykolen tar hand om. Men glykolen "slits" mindre.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Re: Glykoltyp vad kör ni med ?

#3 Inlägg av JohanL »

Ett tips: Blanda med destilerat vatten, då slipper man kalket som iofs glykolen tar hand om. Men glykolen "slits" mindre.
Aha det hade jag inte tänkt på. Tack för tipset.

/Johan

Skriv svar